نحوه رشد و مراقبت از گل توری سفید

دوشنبه 12 دی 1401 گل و گیاه
 گل توری سفید

 گل توری سفید

گل توری سفید (Orlaya grandiflora) گیاهی یکساله محکم، زیبا و کم نگهداری است که گلهای سفید خالص و ظریف فراوانی تولید می کند که در چترهایی بالای شاخ و برگ های سرسبز، جالب، سبز خاکستری و سرخس مانند رشد می کنند. معمولاً حدود 8 تا 10 گل وجود دارد که به صورت خوشه ای روی هر گیاه رشد می کنند.

اغلب گفته می شود که الگوی ایجاد شده توسط چترهای گلدار دراز به یک طرح توری شباهت دارد و این جایی است که این گیاه نام رایج خود را می گیرد. گل توری سفید دارای دوره گلدهی طولانی است که از اوایل تابستان تا رسیدن اولین یخبندان ادامه دارد. رشد به شکل فشرده و بوته ای، عادت رشد مرتب آن را به انتخاب خوبی برای باغ های کوچک تبدیل می کند.

گل توری سفید اغلب از گلدان های گلدانی در فصل بهار کاشته می شود. اما بذرها را می توان مستقیماً در پاییز کاشت تا در بهار جوانه بزنند و جوانه بزنند. آنها طی 65 تا 70 روز به گیاهان گلدار بالغ می شوند.

 گل توری سفید

گل توری سفید

 

 مشخصات گل توری سفید

نام متداول گل توری سفید، توری مینوی
نام گیاه شناسی Orlaya grandiflora
خانواده Apiaceae
نوع گیاه علفی یکساله
اندازه بالغ 2 تا 3 فوت قد، 1 فوت عرض
قرار گرفتن در معرض آفتاب کامل، جزئی
نوع خاک مرطوب اما با زهکشی خوب
pH خاک اسیدی تا قلیایی (6.0 تا 8.0)
زمان شکوفایی تابستان، پاییز
رنگ گل سفید
مناطق سختی 2-11 (سالانه واقعی)
منطقه بومی اروپا

 گل توری سفید

گل توری سفید

مراقبت از گل توری سفید

گل‌های توری سفید به عنوان گیاهانی با رشد آسان و کم نگهداری شناخته می‌شوند، مشروط بر اینکه شرایط مناسبی داشته باشند. آنها پس از استقرار در برابر خشکسالی مقاوم هستند و به راحتی خود بذر می شوند. زنبورها، پروانه‌ها و سایر حشرات گرده‌افشان به سمت این گیاه زیبا جذب می‌شوند و در موقعیت‌های مختلف از جمله باغ‌های کلبه، تخت‌خواب‌ها و حاشیه‌ها به خوبی جای می‌گیرند. مگس شناور یکی از طرفداران خاص این گونه است و لاروهای آن می توانند به دور نگه داشتن آفات مزاحم مانند شته ها کمک کنند.

نور

گل توری سفید رنگ کامل را ترجیح می دهد اما آفتاب جزئی را تحمل می کند. آنها از سایه زیاد قدردانی نمی کنند و یک باغ گرم و رو به جنوب یک مکان ایده آل است.

خاک

برای مشاهده فراوان ترین گل، گل توری سفید را باید در خاکی با زهکشی خوب و حاصلخیز کاشت. هنوز هم می تواند در خاک های فقیر از مواد مغذی رشد کند، اما این هم بر طول دوره شکوفه و هم بر فراوانی شکوفه ها تأثیر می گذارد. این گیاه در مورد سطح pH خاک اهمیت خاصی ندارد.

اب

گل توری سفید از آبیاری منظم قدردانی می کند. در آب های ایستاده خوب عمل نمی کند، بنابراین مطمئن شوید که خاک به درستی اصلاح شده است تا آب به خوبی تخلیه شود.

پس از استقرار، این گیاهان نسبتاً مقاوم به خشکی هستند، اگرچه شکوفه ها ممکن است آنچنان پربار نباشند.

دما و رطوبت

همانطور که از گیاهی که بومی مدیترانه است انتظار دارید، گل های توری سفید شرایط گرم و خشک را ترجیح می دهند. اگر در یک منطقه بیش از حد مرطوب یا بیش از حد سرد زندگی می کنید، این گیاه برای شما مناسب نخواهد بود.

کود

اگر گل های توری سفید خود را در خاک های غنی بکارید، ممکن است نیازی به تغذیه اضافی نداشته باشند. هنگامی که در خاک های فقیر از مواد مغذی رشد می کنند، آنها از تغذیه گاه به گاه با کودهای کند رهش در طول فصل رشد قدردانی می کنند. افزودن کمپوست غنی از مواد مغذی به خاک نیز به حمایت از شکوفه های بهتر کمک می کند.

هرس

از بین بردن و بریدن گل های توری سفید خود در طول فصل رشد می تواند دوره شکوفه را افزایش دهد. با این حال، به طور کلی هرس این سالانه مورد نیاز نیست.

 

تکثیر گل توری سفید

بهترین راه برای رشد گل های توری سفید از دانه است. کاشت مستقیم در باغ بهترین است.

نحوه رشد گل توری سفید از دانه

گل‌های توری سفید به عنوان گل‌های یکساله مقاوم در نظر گرفته می‌شوند، با دانه‌هایی که به راحتی در سرمای زمستان زنده می‌مانند، بنابراین می‌توان آن‌ها را در پاییز یا بهار کاشت. اما برای بهترین نتایج، کاشت پاییزه توصیه می شود. این به دانه‌ها دوره سرمای لازم را می‌دهد و باعث می‌شود گیاهان قوی‌تری پیدا کنند که خیلی زود جوانه می‌زنند و تا اوایل تابستان شکوفا می‌شوند. اگر بذرها را در داخل خانه شروع کنید، بذرها را 1-2 هفته قبل از کاشت طبقه بندی کنید. آنها را شش تا هشت هفته قبل از آخرین یخبندان در داخل خانه شروع کنید، پس از سفت شدن و رفع خطر یخبندان آنها را در فضای باز پیوند بزنید.

گل ارکیده فالانوپسیس

معرفی گل ارکیده فالانوپسیس

کاکتوس چانه

کاکتوس چانه

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا