نتیجه مقایسه دوربین گوشی‌های میان‌رده؛ گلکسی ای 7، گلکسی ای 5، می 5 اس و نوا 2 پلاس – فناوری

پنج‌شنبه 9 شهریور 1396 فناوری

برای اطلاع از برترین دوربین موجود در گوشی‌های هوشمند میان‌رده‌ی بازار، با زومیت همراه باشید.

با پیشرفت فو‌ق‌العاده‌ی گوشی‌های میان‌رده طی سال‌های اخیر، این دسته از محصولات در حال حاضر توانایی بسیاری در بخش دوربین دارند. این موضوع باعث شده است تا آن دسته از کاربرانی که دوربین و توانایی عکاسی یکی از اصلی‌ترین معیار‌های خرید گوشی هوشمند برای آن‌ها به شمار می‌رود، نیازی به پرداخت هزینه‌ی پرچمداران دنیای موبایل را نداشته باشند و با تهیه‌ی نمونه‌های میان‌رده نیازهای خود را به خوبی تامین کنند. 

پیش از این به بررسی توانایی دوربین چهار گوشی توانمند میان‌رده پرداختیم. اکنون برای اطلاع از نام هر یک از گزینه‌ها و نظر زومیت در رابطه با عملکرد هر یک از شرکت‌کننده‌ها، با ادامه‌ی مقاله همراه باشید.

نام و ترتیب گوشی‌‌های این مقایسه به‌صورت زیر است.

  • گوشی شماره ۱: سامسونگ گلکسی ای ۵
  • گوشی شماره ۲: شیائومی می ۵ اس
  • گوشی شماره ۳: سامسونگ گلکسی ای ۷
  • گوشی شماره ۴: هواوی نوا ۲ پلاس

آزمایش اول مربوط به دقت ثبت رنگ در شرایط نوری طبیعی و مناسب است. دوربین‌های موبایل باید قادر به ثبت دقیق رنگ باشند.

مقایسه دوربین گوشی های میان رده

در این آزمایش نیز مانند آزمایش اول، دقت ثبت رنگ بررسی شده است؛ با این تفاوت که سوژه مورد نظر در سایه قرار دارد و دوربین‌ها باید از تنظیمات لازم برای جبران نوردهی بهره ببرند. 

مقایسه دوربین گوشی های میان رده

سومین آزمایش نیز مربوط به دقت ثبت رنگ‌ها است. با این تفاوت که آفتاب تابشی عمود بر سوژه دارد و دوربین‌ها باید قابلیت جلوگیری از ورود تابش آفتاب به لنز را داشته باشند.

مقایسه دوربین گوشی های میان رده

میزان گستره‌ی دینامیکی تصاویر رابطه‌ای مستقیم با توانایی سنسورها‌ دارد. گوشی‌های مجهز به دوربین توانمند باید قابلیت ثبت سطح مناسبی از جزئیات را در تمام بخش‌های قاب اعم از سوژه‌های موجود در سایه و همچنین بخش‌ها پرنور، داشته باشد. تفکیک مناسب برگ درختان در قسمت تاریک قاب در کنار ثبت متعادل برگ‌های بوته‌های قرار گرفته تحت تابش مستقیم آفتاب، موارد مهم این آزمایش هستند.

مقایسه دوربین گوشی های میان رده

این آزمایش نیز توانایی سنسور‌ها در ثبت جزئیات مناسب در کنار دقت بالای ثبت رنگ‌ها را به چالش می‌کشد. جزئیات موجود در بخش تاریک زیر لوازم بازی، در کنار ثبت مناسب رنگ آسمان و جزئیات مناسب برگ درختان، باید ملاک این آزمایش قرار بگیرد.

مقایسه دوربین گوشی های میان رده

آزمایش ۶ در زمان گرگ و میش و پیش از غروب کامل آفتاب گرفته شده است. شرایط مذکور آزمونی سخت برای دوربین‌ها و میزان گستره‌ی دینامیکی آن‌ها است. جزئیات ثبت شده در نقاط روشن و تاریک تصاویر، باید ملاک بررسی و مقایسه‌‌ی دوربین‌ها در نظر گرفته شود.

مقایسه دوربین گوشی های میان رده

توانایی عکاسی ماکرو یکی از قابلیت‌های مهم و کاربردی دوربین‌های گوشی‌های موبایل است. در این آزمایش سوژه تحت شرایط نوری مناسب و مصنوعی قرار گرفته است و دقت رنگ در کنار ثبت میزان بیشتری از جزئیات باید ملاک بررسی قرار گیرد.

مقایسه دوربین گوشی های میان رده

تصاویر پرتره را می‌‌توان مهم‌ترین کاربرد دوربین‌های موبایل در حال حاضر دانست. با توجه به همه‌گیر شدن شبکه‌های اجتماعی، شاهد افزایش روز‌افزون میزان اشتراک تصاویر پرتره هستیم. در این آزمایش دوربین‌ها اقدام به ثبت تصویر تحت شرایط نوری مناسب و مصنوعی کرده‌اند. رنگ طبیعی پوست در کنار ثبت میزان مناسبی از جزئیات، ملاک‌های اصلی بررسی قابلیت‌ عکاسی است. برش ۱۰۰ درصد نیز برای درک میزان جزئیات تصاویر ثبت شده، تهیه شده است.

برش ۱۰۰ درصد:

مقایسه دوربین گوشی های میان رده

روز به روز به کاربرد و میزان اهمیت دوربین سلفی افزوده می‌شود. اهمیت این بخش از دوربین‌ها در حدی است که سازندگان دنیای موبایل اقدام به تعبیه‌ی سنسورهای ۱۶ و ۲۰ مگاپیکسلی در محصولات خود برای ترغیب کاربران به خرید آن‌ها، کرده‌اند. در تصاویر ثبت شده قابلیت زیبا‌سازی غیرفعال بوده است تا شاهد بیشترین میزان از جزئیات باشیم. شرایط نوری نیز مساعد و تحت منبع نور مصنوعی است. برای انتخاب توانمند‌ترین گوشی باید به ثبت رنگ طبیعی پوست و حفظ میزان مناسبی از جزئیات توجه کرد.

مقایسه دوربین گوشی های میان رده

دقت رنگ ثبت شده در شرایط نوری مصنوعی، اهمیت بالایی در سنجش توانایی دوربین‌های عکاسی دارد. در این آزمایش عروسک به عنوان سوژه‌ی اصلی فوکوس شده است. شرایط نوری نیز مناسب بوده و تمامی گوشی‌ها با ایزو ۱۰۰ یا کمتر اقدام به ثبت عکس کرده‌اند. دقت رنگ اجسام موجود در قاب نسبت به نمونه‌ی مرجع، برای سنجش توانایی‌ گوشی‌ها باید سنجیده شود.

مقایسه دوربین گوشی های میان رده

این آزمایش تحت شرایط نوری ضعیف و تاریک انجام شده است تا توانایی سنسور و الگوریتم پردازشی دوربین‌ها در ایزو‌های بالا بررسی شود. تمامی گوشی‌ها برای ثبت تصاویر مناسب اقدام به افزایش ایزو خود تا ۸۰۰ کرده‌اند. حفظ میزان مناسبی از جزئیات، مهم‌ترین ملاک این آزمایش است که برش ۱۰۰ درصد در این راه به انتخاب شما کمک شایانی خواهد کرد. در برش ۱۰۰ درصد، نوشته‌های روی مجله، رگ‌های موجود روی برگ گیاه، تفکیک موهای عروسک را به عنوان ملاک مقایسه خود در نظر بگیرید.

مقایسه دوربین گوشی های میان رده

برش ۱۰۰ درصد:

مقایسه دوربین گوشی های میان رده

پیش‌ از این در مقایسه‌ی دوربین گوشی‌های پرچمدار، شاهد عملکرد بسیار خوب آن‌ها بودیم. اما در مقایسه‌ی گوشی‌های میان‌رده، دو نکته‌ به وضوح قابل مشاهده است؛ پیشرفت بسیار گوشی‌های این رده و فاصله‌ی معنادار پرچمداران با هم‌تایان میان‌رده و ارزان‌تر خود. همانطور که مشاهده می‌کنید، هنوز گوشی‌های میان‌رده‌ی دنیای موبایل، در بخش عکاسی فاصله‌ی محسوسی با نمونه‌های گران‌قیمت پرچمدار را دارند. با این حال نمی‌توان از عملکرد و پیشرفت بسیار خوب آن‌ها چشم‌پوشی کرد.

شماره آزمایشنظر زومیتنظر کاربران
آزمایش ۱نوا ۲ پلاسنوا ۲ پلاس
آزمایش ۲می ۵ اسمی ۵ اس
آزمایش ۳می ۵ اسنوا ۲ پلاس
آزمایش ۴نوا ۲ پلاسنوا ۲ پلاس
آزمایش ۵گلکسی ای ۵نوا ۲ پلاس  
آزمایش ۶گلکسی ای ۵گلکسی ای ۵
آزمایش ۷گلکسی ای ۷ – گلکسی ای ۵گلکسی ای ۵ – گلکسی ای ۷
آزمایش ۸گلکسی ای ۵گلکسی ای ۵
‌آزمایش ۹می ۵ اسگلکسی ای ۵
آزمایش ۱۰گلکسی ای ۷می ۵ اس
آزمایش ۱۱گلکسی ای ۷گلکسی ای ۵


منبع : زومیت

توانایی‌های نسخه‌ی فول آپشن هیوندای توسان در امریکا - فناوری

سن هایزر از سه هدفون جدید در نمایشگاه آیفا 2017 رونمایی کرد - فناوری

×

ارسال دیدگاه

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا