10فواید میوه درختی جک فروت برای سلامتی

سه‌شنبه 29 آذر 1401 سلامت
جک فروت

فواید بزرگترین میوه درختی جک فروت

جک فروت بزرگترین میوه درختی در جهان است و غلاف های خوراکی زرد روشن آن بسیار شیرین و آبدار هستند. در داخل هر غلاف یک دانه وجود دارد که عمدتاً از نشاسته و پروتئین تشکیل شده است.

بومی هند جنوبی، این میوه معجزه آسا در تمام تابستان رشد می کند و کشت آن در حال حاضر به تعدادی از کشورهای استوایی جنوب شرقی آسیا نیز گسترش یافته است.

سرشار از فیبرهای غذایی و دارای مقدار قابل توجهی رنگدانه های فلاونوئیدی مانند کاروتن، گزانتین، لوتئین و کریپتوکسانتین است.

غلاف های به راحتی قابل هضم جک فروت حاوی قندهای ساده ای مانند فروکتوز و ساکارز هستند. علاوه بر این، حاوی گلوتن یا کازئین نیست. برای کسانی که از یک قطعه خوب میوه ساکولنت لذت می برند، دوست دارند دندان های خود را در جک فروت فرو کنند زیرا 80 درصد آن از آب تشکیل شده است.

جک فروت با ویتامین های A، C و B6، کلسیم، پتاسیم، آهن، اسید فولیک، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و منیزیم غنی شده است.

 

توجه: زیاده روی در مصرف جک فروت ممکن است باعث ناراحتی معده شود، بنابراین در مصرف آن متعادل باشید. به علاوه، ممکن است برای زنان باردار و شیرده مناسب نباشد.

جک فروت

جک فروت

1. از سیستم ایمنی بدن حمایت می کند

جک فروت سرشار از ویتامین C (یک آنتی اکسیدان) است که از عملکرد گلبول های سفید خون حمایت می کند. این آنتی اکسیدان همچنین به خنثی کردن رادیکال های آزاد در بدن کمک می کند، که می تواند به غشای سلولی و حتی DNA آسیب برساند.

بنابراین، مصرف سالم جک فروت می تواند به تقویت سیستم ایمنی شما کمک کند، که برای مقاومت در برابر عفونت های ویروسی و باکتریایی از جمله سرماخوردگی و آنفولانزا حیاتی است.

فقط 100 گرم (3.5 اونس) جک فروت 13.8 میلی گرم یا 17 درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین C را تامین می کند.

 

2. پوست را سالم نگه می دارد

مصرف جک فروت می تواند پیری پوست را به تاخیر بیندازد و سلامت پوست را ارتقا دهد

نگرانی در مورد پیری زودرس پوست هیچ هدفی جز افزایش آسیب نخواهد داشت.

کاری که می توانید به جای آن انجام دهید این است که مصرف جک فروت غنی شده با ویتامین C را افزایش دهید. این ویتامین C اضافی را برای بدن شما فراهم می کند، که نقش کلیدی در سنتز کلاژن ایفا می کند، پروتئینی که به سفت و محکم نگه داشتن پوست کمک می کند و در نتیجه ظاهر چین و چروک و خطوط ریز را کاهش می دهد.

علاوه بر این، محتوای آنتی اکسیدانی آن به از بین بردن رادیکال های آزاد تولید شده در پوست توسط اشعه ماوراء بنفش و سایر منابع کمک می کند. این رادیکال‌های آزاد با ایجاد استرس اکسیداتیو و تسریع روند پیری پوست شما را تخریب می‌کنند.

علاوه بر این، جک فروت به دلیل داشتن آب زیاد به مرطوب نگه داشتن پوست و مرطوب نگه داشتن پوست کمک می کند. پوستی که به خوبی هیدراته شده باشد به درخشندگی و جوان‌تر به نظر می‌رسد.

 

3. سطح انرژی را بهبود می بخشد

جک فروت حاوی قندهای ساده ای مانند فروکتوز و ساکارز است که به بدن شما انرژی فوری می دهد. فاقد چربی اشباع شده یا کلسترول است.

این یک تقویت‌کننده انرژی ایده‌آل برای افراد مبتلا به دیابت است، زیرا قند موجود در این میوه به عنوان قند آهسته در دسترس (SAG) طبقه‌بندی می‌شود. این اساساً به این معنی است که جک فروت قند را به آرامی و محدود آزاد می کند و در نتیجه خطر هیپرگلیسمی را کاهش می دهد.

یک فنجان جک فروت به رژیم غذایی شما افزوده می شود، به خصوص اگر درگیر ورزش یا فعالیت های دیگری هستید که برای آن نیاز دارید سطح انرژی خود را به طور مداوم بالا نگه دارید.

 

4. یبوست را برطرف می کند

فیبر غذایی موجود در جک فروت به حفظ سلامت سیستم گوارش کمک می کند

فیبر غذایی موجود در جک فروت به عملکرد روان دستگاه گوارش کمک می کند. این میوه فیبری به عنوان یک ملین طبیعی با حجم دادن به مدفوع و نرم کردن آنها برای دفع آسان و کارآمد مدفوع عمل می کند. بنابراین، جک فروت به تنظیم به موقع حرکات روده و جلوگیری از یبوست و هموروئید کمک می کند.

با این حال، همانطور که در بالا ذکر شد، خوردن بیش از حد جک فروت می تواند برای رفع ناراحتی های شکمی شما مضر باشد و ممکن است منجر به تشدید ناراحتی معده شود. برای به حداکثر رساندن فواید جک فروت برای سلامت گوارشی، مصرف متعادل کلید اصلی است.

جک فروت

جک فروت

5. فشار خون بالا و هموسیستئین را کاهش می دهد

ویتامین C موجود در جک فروت به پاکسازی و مبارزه با رادیکال های آزاد که اغلب ریشه بسیاری از بیماری های مزمن از جمله بیماری قلبی هستند، کمک می کند.

علاوه بر این، پتاسیم موجود در آن با تعدیل سطح سدیم در بدن به تنظیم فشار خون کمک می کند. سدیم بیش از حد می تواند باعث افزایش فشار خون شود، به خصوص در افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد این امر هستند.

این میوه همچنین حاوی ویتامین B6 است که به کاهش سطح هموسیستئین در خون کمک می کند و ممکن است به کاهش خطر حملات قلبی و سکته کمک کند.

 

6. بینایی سالم را حفظ می کند

جک فروت حاوی مواد مغذی مفید برای سلامت چشم و بینایی است

جک فروت حاوی ویتامین A،  یک ماده مغذی ضروری برای چشم است. این ویتامین برای بینایی سالم حیاتی است و در پیشگیری از آب مروارید، شب کوری، دژنراسیون ماکولا و گلوکوم نقش دارد.

ویتامین A حتی به تقویت غشاهای مخاطی کمک می کند که لایه ای روی قرنیه ایجاد می کند که از چشم ها در برابر عفونت های باکتریایی و ویروسی محافظت می کند.

ویتامین C موجود در جک فروت به تولید و نگهداری مویرگ های سالم کمک می کند و به عملکرد صحیح سلول های شبکیه کمک می کند. همچنین حاوی کاروتنوئیدهای لوتئین و زآگزانتین است که رادیکال های آزاد تولید شده توسط اشعه ماوراء بنفش (UV) و فرآیندهای مختلف بدن را از بین می برد.

7. استخوان ها را تقویت می کند

جک فروت سرشار از منیزیم است، ماده ای مغذی که به جذب کلسیم کمک می کند. منیزیم و کلسیم با هم برای تقویت استخوان ها و جلوگیری از اختلالات مرتبط با استخوان، مانند پوکی استخوان، کار می کنند.

علاوه بر این، حاوی پتاسیم است که از از دست دادن کلسیم از طریق کلیه ها جلوگیری می کند و در نتیجه تراکم کلسیم در استخوان ها را بهبود می بخشد، به خصوص در زنان مسن یائسه.

 

8. از سلامت تیروئید حمایت می کند

مصرف جک فروت می تواند به حمایت از سلامت تیروئید کمک کند

جک فروت حاوی روی، منیزیم، پتاسیم و سلنیوم است که همگی نقش مهمی در تولید و استفاده از هورمون تیروئید دارند.

جک فروت همچنین حاوی ویتامین های گروه B است که از عملکرد سالم تیروئید حمایت می کند و ویتامین B12 مورد توجه ویژه است زیرا بسیاری از افراد مبتلا به کم کاری اولیه تیروئید کمبود این ویتامین را دارند و بنابراین از مکمل های غذایی و خوراکی آن بهره مند می شوند.

 

9. از کم خونی جلوگیری می کند

به لطف محتوای آهن، جک فروت می تواند از کم خونی ناشی از کمبود گلبول قرمز جلوگیری کند. علاوه بر این، ویتامین C موجود در آن باعث بهبود جذب آهن در بدن می شود. کمبود ویتامین C در بدن می تواند آن را در جذب آهن کافی مورد نیاز برای فرآیند خون سازی ناتوان کند.

علاوه بر این، جک فروت به خوبی دارای منیزیم و مس است که هر دو به تولید خون در بدن کمک می کنند.

10. در برابر سرطان محافظت می کند

ویتامین C موجود در جک فروت رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد که می‌تواند به سلول‌ها آسیب برساند و منجر به ایجاد سرطان شود. همچنین حاوی ویتامین K، منگنز و فیبرهای غذایی است که به کاهش خطر برخی از انواع سرطان مانند سرطان روده بزرگ کمک می کند.

علاوه بر این، حاوی مواد شیمیایی گیاهی از جمله لیگنان ها، ایزوفلاون ها و ساپونین ها است که به مبارزه با رادیکال های آزاد سرطان زا در بدن کمک می کند.

 

جک فروت

جک فروت

اقدامات احتیاطی برای انجام قبل از مصرف جک فروت

شواهد کافی برای اثبات بی خطر بودن استفاده از جک فروت در دوران بارداری و شیردهی وجود ندارد. بنابراین، بهتر است زنان در چنین وضعیت‌های آسیب‌پذیری در بخش ایمن بمانند و از استفاده آن اجتناب کنند.

در برخی موارد، افراد مبتلا به آلرژی فعال به گرده غان نیز واکنش مشابهی به جک فروت نشان دادند. با توجه به این خطر حساسیت متقابل، به افرادی که به گرده غان حساسیت دارند، توصیه می شود که با احتیاط از جک فروت استفاده کنند.

از آنجایی که جک فروت در برخی موارد اثر ضد دیابتی از خود نشان می دهد، مصرف آن با داروهای استانداردی که قند خون را کاهش می دهند، می تواند خطر هیپوگلیسمی یا کاهش بیش از حد قند خون را در افراد مبتلا به دیابت افزایش دهد. به منظور جلوگیری از چنین اختلالی در کنترل قند خون، با پزشک خود مشورت کنید تا دوز داروی دیابت خود را به درستی تغییر دهد.

از آنجایی که عصاره جک فروت باعث خواب آلودگی می شود. با توجه به این خاصیت، جک فروت ممکن است اثر بیهوشی عمومی یا سایر داروهای آرام بخش تجویز شده در حین یا بعد از عمل جراحی را ترکیب کرده و باعث خواب آلودگی بیش از حد یا طولانی مدت شود. بنابراین توصیه می شود حداقل 2 هفته قبل از جراحی برنامه ریزی شده مصرف این میوه را متوقف کنید.

 

کلمه پایانی

جک فروت سرشار از مواد مغذی فراوانی است که فواید سلامتی فوق‌العاده‌ای دارد. می‌توانید از میوه‌های رسیده برای تهیه مربا، ژله، بستنی، آب نبات، کیک و چاتنی (سس‌های تند) استفاده کنید، در حالی که غلاف‌های آن حتی برای سالاد میوه، اسموتی‌ها و میان‌وعده‌های سالم افزوده می‌شوند.

حتی می توانید از جک فروت خام برای پختن کاری، خورش و سایر غذاهای خوشمزه سبزیجات استفاده کنید. علاوه بر این، جک فروت به دلیل بافت گوشتی خود، به عنوان یک جایگزین خوب گوشت، در بین وگان ها و گیاهخواران عصر جدید، جذابیت قابل توجهی به دست آورده است.

ترک عادات زشت

12راهکار مفید برای ترک عادات زشت

میوه گیلاس

13 دلیل که چرا میوه گیلاس برای شما مفید است

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا