میوه اژدها/7 فواید شگفت انگیز میوه اژدها برای سلامتی

چهارشنبه 19 مرداد 1401 سلامت
میوه اژدها

مزایای سلامتی میوه اژدها

میوه اژدها که به آن پیتایا یا پیتاهایا نیز می‌گویند، میوه‌ای استوایی است که در چند سال اخیر در سراسر جهان محبوبیت پیدا کرده است. میوه اژدها عمدتاً در کشورهای گرمسیری رشد می کند

میوه اژدها دارای پوست بیرونی پر جنب و جوش است که بسته به گونه آن را شبیه به تخم اژدها می کند و داخل آن سفید یا صورتی خالدار است.

در حالی که تغییرات در محتوای آنتی اکسیدان ها و ترکیبات بیولوژیکی بسته به گونه رخ می دهد، مزایای اصلی بدون توجه به یکسان باقی می ماند. طعم این میوه شبیه کیوی است، اگرچه از میوه ای به میوه دیگر متفاوت است.

میوه اژدها دارای طیف گسترده ای از مواد مغذی است. 80 درصد آن از آب تشکیل شده است که آن را به میوه ای با چگالی کم تبدیل می کند، به خصوص به دلیل عدم وجود چربی. این یک منبع غنی از ترکیبات فنلی است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند، همراه با چندین ویتامین و مواد معدنی.

میوه اژدها دارای انواع ویتامینها است و در جلوگیری از سرطان روده بزرگ و دیابت مؤثر است. همچنین سرشار از املاح معدنی است که باعث کاهش کلسترول و تنظیم فشار خون می‌شود. مصرف دائم آن می‌تواند آسم و سرفه‌های شدید را بهبود دهد و دارای آنتی‌اکسیدان قابل توجهی است

رنگ‌های میوه اژدها

این میوه در ۶ رنگ وجود دارد:

  1. رنگ میوه سفید با پوسته قرمز
  2. رنگ میوه قرمز با پوسته قرمز
  3. رنگ میوه سفید با پوسته زرد (کمیاب)
  4. رنگ میوه صورتی با پوست قرمز
  5. رنگ میوه سفید با پوست صورتی
  6. رنگ میوه قهوه‌ای با پوست سفید (بسیار کمیاب)

1. مملو از آنتی اکسیدان است

میوه های اژدها منابع غنی بتاسیانین، ویتامین C و لیکوپن هستند.  این آنتی اکسیدان ها در پوست، گوشت و دانه های میوه یافت می شوند.

آنتی اکسیدان ها با مبارزه با آسیب اکسیداتیو نقش محافظت کننده قلبی در بدن انسان ایفا می کنند.  این مکانیسم در شرایطی مانند بیماری های قلبی، دیابت، چاقی و سرطان حیاتی است.

این میوه همچنین دارای پتانسیل بالایی برای محافظت در برابر بیماری های مرتبط با افزایش سن مانند بیماری پارکینسون یا بیماری آلزایمر است.

 

2. در مدیریت دیابت مفید است

مطالعات نقش میوه اژدها (مخصوصا گونه با گوشت قرمز) را در درمان دیابت نشان داده است. این به بازسازی سلول های پانکراس، اندامی که انسولین در آن ساخته می شود، کمک می کند.

در یک مطالعه، ظرفیت آنتی اکسیدانی و محتوای فیبر میوه اژدها نیز برخی از فعالیت‌های مقاوم به انسولین را نشان داد که توسط آن گلوکز آزاد خون کاهش می‌یابد.

3. دارای خواص ضد میکروبی است

تحقیقات نشان داده است که میوه اژدها و پوست آن رفتار سمی نسبت به انواع خاصی از باکتری ها از خود نشان می دهند. همچنین برای درمان عفونت های انگلی و انگلی مفید است.

فعالیت ضد میکروبی آن در نتیجه ترکیبات بیولوژیکی فعال آن مانند پلی فنل ها، اسیدهای چرب و تانن ها و غیره است.

4. به بهبود زخم کمک می کند

میوه اژدها نیز اثر مفیدی در بهبود زخم ها نشان می دهد. گزارش شده است که مایاهای باستانی از میوه اژدها به عنوان ضدعفونی کننده زخم استفاده می کردند.

یک مطالعه نشان داد که عصاره برگ‌ها، پوست و میوه هنگامی که به صورت موضعی استفاده می‌شود، کل پروتئین، تولید کلاژن DNA و قدرت زخم‌ها را در موش‌های دیابتی که بهبود زخم معمولاً به تأخیر می‌افتد، افزایش می‌دهد.

 

میوه اژدها

5. به مدیریت وزن کمک می کند

به طور کلی، میوه های کم کالری و چربی و پر آب به عنوان مداخلات غذایی برای کنترل وزن مفید هستند. میوه اژدها محتوای آب بالایی دارد و بنابراین می تواند در رژیم غذایی افراد چاق یا دارای اضافه وزن گنجانده شود.

علاوه بر این، محتوای فیبر موجود در آن می‌تواند به فرد در رسیدن به سیری و جلوگیری از پرخوری کمک کند.

6. به مدیریت کم خونی کمک می کند

میوه اژدها با محتوای آهن قابل توجهی که دارد به دلیل نقش آن در مدیریت کم خونی مورد مطالعه قرار گرفته است.

زنان باردار بیشتر مستعد ابتلا به کم خونی هستند. در مطالعه‌ای که بر روی 34 زن تقسیم‌شده به گروه‌ها انجام شد، گروهی که به مدت 7 روز آب میوه اژدها دریافت کردند، سطوح هموگلوبین و گلبول قرمز، گلبول قرمزی که هموگلوبین را حمل می‌کند، به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافت.

7. می تواند در پیشگیری از سرطان کمک کند

میوه اژدها از طریق ظرفیت آنتی اکسیدانی خود، تأثیر مفیدی بر سلول های سرطانی نشان می دهد. در مطالعه ای برای ارزیابی استفاده از عصاره میوه اژدها بر روی سلول های سرطان سینه، مشاهده شد که عصاره میوه با تداخل در مراحل مختلف چرخه سلولی از تکثیر سلول ها جلوگیری می کند

 

عوارض مصرف اژدها چیست؟

مصرف بیش از حد میوه اژدها ممکن است منجر به اسهال شود زیرا میوه سرشار از فیبر است.

میوه اژدها

میوه اژدها

کلمه پایانی

میوه اژدها به دلیل خواص آنتی اکسیدانی قابل توجهی که دارد، چندین فواید سلامتی را وعده می دهد. با این حال، بیشتر میوه اژدها موجود در سراسر جهان در مناطق گرمسیری رشد می‌کند و به دلیل هزینه‌های حمل و نقل اضافی، میوه گران قیمتی است.

اگرچه این میوه پتانسیل زیادی در مدیریت چندین بیماری و شرایط دارد، مکانیسم دقیقی که از طریق آن این فواید را اعمال می کند هنوز نامشخص است.

مقادیر زیاد پلی فنول و فلاونوئید میوه به دلیل بیشتر فواید آن است. با این حال، تحقیقات بیشتری برای اثبات اثرات مفید آن مورد نیاز است.

با این وجود، این میوه با ظاهر منحصربفرد خود یک مکمل عالی برای رژیم غذایی شما است و غذاها و سالادها را مغذی و سرگرم کننده می کند.

فواید عسل و دارچین

10 فواید استفاده همزمان عسل و دارچین برای سلامتی

اختلالات روانی

اختلالات روانی/ 5 اختلالات روانی رایج که سالمندان تحت تاثیر میگذارد

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا