جوش و آکنه

چهارشنبه 17 آذر 1400 سلامت
جوش و آکنه

در این مطلب اصلی ترین علل جوش و آکنه را باهم بررسی میکنیم!

جوش و آکنه از اصلی ترین مشکلات پوستی انسان هاست !

 

جوش و آکنه

جوش و آکنه

 
خیلی از افراد می پندارند علت جوش های صورت شان به خونشان مرتبط است و به اصطلاح افرادی که خونشان کثیف است دچار جوشهای چرکی می شوند، حقیقت یا دروغ؟

در این خصوص نیز باید گفت در علم پزشکی اگر خون فردی کثیف باشد بلافاصله می میرد و این مسئله منبع علمی ندارد و از دید ما متخصصان پوست این مطلب بسیار نادرست و غیر علمی است.

 
آیا جوش صورت با تغذیه فرد ارتباط دارد؟

تئوری‌های مختلفی در مورد ارتباط رژیم‌های غذایی مانند شکلات، غذاهای سرخ شده، غذاهای چرب و کیک با بدتر شدن جوش ها وجود دارد، اما متاسفانه هنوزهیچ تحقیق علمی نتوانسته اثبات کند آیا واقعا بین این 2 عامل ارتباطی وجود دارد یا خیر البته طی تحقیقات علمی افرادی که بیشتر از میوه، ماهی، سبزی‌ها استفاده می‌کنند و اصلا سراغ کربوهیدرات‌ها و قند و شکر نمی‌روند کمتر دچار جوش می شوند. به‌نظر می‌رسد باید بپذیریم که رژیم غذایی چرب و شیرین بر پوست تاثیر‌گذار است.


ماسک ها و پوست میوه ها در درمان جوش و آکنه موثرند؟

به گفته این متخصص پوست میوه ها و انواع ماسک ها به دلیل اسیدی بودن آن ها گزینه مناسبی برای بهبود جوش و آکنه پوست نیست چرا که پوست میوه ها خاصیت اسیدی و محرک دارند و شخصی که خود سرانه از این ماسک ها استفاده می کنند نمی داند این میوه یا گیاه مواد محرک دارد و ممکن است پوست خود را علاوه بر تشدید جوش ها، دچار سوختگی و التهاب کند. توصیه می شود قبل از هرگونه اقدام در این رابطه حتما با یک متخصص مشورت نمایید چرا که جوش ها ضایعات کوچکی هستند و به راحتی قابل درمان اند اما متاسفانه افراد با خودرمانی های غیر پزشکی فقط درمان را سخت تر می کنند.

 
آیا سیگار و قلیان در پیدایش جوش ها نقشی دارند؟

تحقیقات علمی هنوز به نتیجه مشخصی در این خصوص نرسیده است اما می توان گفت سیگار و قلیان که امروز شاهد استفاده زیاد آن دربین جوانان هستیم، باعث انسداد منافذ پوست، که یکی از دلایل عمده پدید آمدن جوش و آکنه است می شود. مصرف سیگار و قلیان در دراز مدت باعث چین و چروک شدید، پیری زودرس، زردشدن پوست ،نازک شدن پوست و در نهایت سرطان پوست می شود.


چند نکته مهم:

– از دست زدن به جوش های صورت خود بپرهیزید. لمس جوش باعث افزایش چربی، تحریک پوست و همچنین باعث افزایش رشد باکتری می شود.

– با پوست خود به ملایمت رفتار کنید و با نوک انگشتان خود و با استفاده از پاک کننده غیر ساینده پوست خود را بشویید و همواره از محصولات مراقبتی ملایم برای پوست استفاده کنید.

– و نکته حائز اهمیت این است که در درمان قطعی جوش ابتدا باید منشا این عارضه در فرد کشف شود و سپس دارویی برای او تجویز شود بنابرین افراد خودسرانه کرم یا محصولی را استفاده نکنند چرا که نه تنها کمکی به رفع جوش ها نمی کنند بلکه ممکن است وضعیت را بدتر هم بکنند .

 

 

ماسک در هوای آلوده

ماسک شکلات بسازید

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا