مقایسه انواع برنج طارم، کدام برنج طارم برای ما مناسب است؟

یکشنبه 4 دی 1401 بازار
مقایسه برنج طارم

برنج طارم یکی از بی نظیر ترین برنج های معروف شمالی است. نام آن برگرفته از شهری در استان زنجان است. شهر طارم به استان گیلان و مازندران نزدیک بوده و از نظر آب و هوایی مناسب برای گیاه برنج می باشد. بیشترین کشت برنج طارم در استان مازندران و شهرستان فریدونکنار انجام می گیرد. عطر و طعم این برنج زبانزد در تمام کشور بوده و طرفداران بسیار زیادی دارد. برنج طارم دارای زیر دسته هایی همچون برنج طارم هاشمی، برنج طارم عطری، برنج طارم صدری، برنج طارم دم سیاه وبرنج طارم محلی فریدونکنار می باشد. هر چند این برنج ها در ویژگی های بسیاری مشترک می باشند اما تفاوت هایی نیز دارند.

در ادامه به ویژگی های هر کدام از برنج های طارم می پردازیم. همچنین شما می توانید بر اساس ذائقه ی غذایی و سلیقه ی خود برنج طارم مورد علاقه تان را بشناسید. و در راحت ترین حالت ممکن خرید برنج انجام دهید.

انواع برنج طارم چه ویژگی هایی دارند؟

به طور کل برنج طارم از نظر کمیتی پر سود نمی باشد. زیرا در مقایسه با دیگر انواع برنج در یک زمین زراعی محصول کمتری تولید می نماید. اما مرغوبیت و کیفیت فوق العاده ی این برنج باعث شده تا کشاورزان به کشت برنج طارم به خصوص برنج طارم محلی فریدونکنار بپردازند. از ویژگی های مشترک خانواده برنج طارم می توان به رنگ سفید مایل به کرم، میزان ری بسیار زیاد، قد تقریبا بلند و استفاده ی کم از سموم کشاورزی در تولید آن پرداخت. اما با توجه به مناطق کشت، ویژگی های خاک آن منطقه و زمان کشت دارای ویژگی های متفاوتی هستند.

 

طارم سنگی و یا طارم محلی فریدونکنار

یکی از خوش خوراک ترین برنج های طارم، طارم محلی می باشد. این برنج بیشتر در شهر های شرقی استان مازندران مانند بابل، بابلسر، جویبار و فریدونکنار کشت می شود. این برنج همان برنج طارم محلی فریدونکنار می باشد. برنج طارم محلی فریدونکنار از کیفیت و مرغوبیت بالاتری برخوردار است. این برنج از قدیمی ترین و با کیفیت ترین برنج های کشت شده در این منطقه است.

از دیگر نام های این برنج طارم استخوانی و سنگ طارم می باشد. هضم راحت تر و خوش عطر بودن آن، این برنج را بسیار محبوب کرده است. قد این برنج از طارم هاشمی مقداری کوتاه تر است. برای اطلاعات بیشتر راجع به قیمت و ویژگی های برنج طارم محلی فریدونکنار به لینک مراجعه کنید.

 

طارم هاشمی

در میان انواع مختلف برنج طارم، طارم هاشمی جایگاه ویژه ای دارد. کشاورزان با ترکیب بذر های برنج هاشمی و برنج طارم این نوع برنج را تولید و کشت می کنند. از دلایل علاقه ی کشاورزان به برنج طارم هاشمی در کنار هم قرار گرفتن ساقه های این دو برنج در مقابل باد است. ساقه های برنج هاشمی از ساقه های ظریف تر طارم در مقابل باد محافظت می کنند. قد طارم هاشمی به نسبت برنج هاشمی کوتاه تر بوده و در شهر های فریدونکنار ، بابل و محمود آباد بیشترین کشت را دارد. قیمت این برنج به نسبت برنج هاشمی نیز کمتر است.

طارم صدری

برنج طارم صدری به نسبت دیگر برنج های طارم جدیدتر است. و بیشتر در شهر های استان گیلان مانند فومن، شفت و در برخی از شهر های استان مازندران کشت می شود. این برنج از نظر فیزیکی و خواص بسیار شبیه به برنج طارم محلی می باشد. عطر و طعم آن به نسبت طارم هاشمی بیشتر و از طارم عطری کمتر می باشد. میزان پروتئین درون این برنج بیشتر از سایر برنج ها بوده و کیفیت پخت بالایی دارد. از ویژگی های مثبت این برنج نرم ماندن آن حتی تا چند ساعت پس از پخت می باشد.

طارم عطری

این برنج طارم بیشتر در شهر طارم استان زنجان و در برخی شهر های استان مازندران کشت می شود. همان طور که از نامش پیداست عطر و بوی فوق العاده ی این برنج بارز ترین ویژگی آن می باشد. عطر و طعم برنج عطری می تواند شما را مدهوش خود کند. به دلیل ارتفاع زیاد شهر طارم از دریا زمین های کشاورزی کمتر در معرض آفات قرار می گیرند. به همین علت استفاده از سموم کشاورزی در تولید این برنج بسیار کمتر می باشد. و برنج طارم عطری به اصطلاح ارگانیک تر از سایر است. برنج طارم عطری و طارم هاشمی از پر کشت ترین برنج های طارم بوده اند. اما اخیرا به دلیل کم محصول بودن طارم عطری کشاورزان کمتر تمایل به کشت این محصول دارند. کیفیت این محصول همچون برنج هاشمی بسیار بالا بوده و از نظر قیمت نیز با آن برابری می کند.

طارم دم سیاه

برنج طارم دم سیاه دارای شلتوک و یا ریشک به رنگ سیاه و بلند است. به همین علت با نام دم سیاه شناخته می شود. بیشترین کاشت این برنج در استان گیلان و شهر های رشت، آستانه اشرفیه و لاهیجان می باشد. عطر و طعم این برنج بی نظیر بوده و پس از گرم کردن مجدد نیز تازه می ماند. یک انتخاب مناسب برای مهمانی ها و مجالس می باشد. زیرا دانه های بلند و قلمی دارد. آب بیشتری برای ری کردن نیاز داشته و نوع قدیمی آن بسیار خوش پخت تر می باشد. برای شناختن بهتر برنج دم سیاه دانه های آن را بین دو انگشت مالش دهید. چربی زیاد این دانه را در این بین به طور واضح می توانید احساس کنید.

در آخر می توانید با توجه به ویژگی های هر کدام برنج مورد علاقه ی خود را انتخاب نمایید. اما اگر می خواهید با هزینه ی مناسب و بهترین قیمت صاحب برنج با کیفیت و خوش پخت شوید، برنج طارم محلی فریدونکنار یک گزینه ی مناسب برای شما می باشد.

شیرینی رژیمی

2 شیرینی رژیمی خوشمزه که برای کاهش وزن مناسب است

کارآفرین

کارآفرینی چیست؟ راه‌هایی برای تبدیل شدن به یک کارآفرین بین‌المللی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا