معرفی 5 برند مختلف بوتاکس و مزایا و معایب آنها

سه‌شنبه 3 اسفند 1400 بازار

همانطور که کلینکس که یک برند است، هم معنی و مترادف دستمال کاغذی شده، امروزه تزریق بوتاکس که یک برند است مترادف با تزریق سم بوتولونینوم برابر شده است.

اما در بازار، بوتاکس تنها نوع تزریقی از سم بوتولینوم تیپ a نیست. نوروتوکسین های آرایشی دیگری نیز در بازار وجود دارند. بوتاکس دیسپورت، بوتاکس مسپورت، بوتاکس ژیوو و و بوتاکس زئومین که ماده سازنده فعال همه آنها نیز یکسان است (سم بوتولینوم تیپ  A) و همه آنها برای درمان مسائل زیباشناختی یکسانی تایید شده اند.

تزریقات سم بوتولینوم تیپ a چگونه عمل می کند؟

قبل از بررسی جزئیاتِ ریزِ تفاوت های بوتاکس، بوتاکس دیسپورت، بوتاکس مسپورت، بوتاکس ژیوو و بوتاکس زئومین، بهتر است بفهمیم این بوتاکس ها چه هستند و چگونه عمل می کنند. برای شروع، تیپ A از سم بوتولینوم، اولین ماده سازنده فعال در تمام محصولات است و در حالیکه تیپ a از سم بوتولینوم یکی از قوی ترین و مرگبارترین سم های کشف شده تا به امروز است مقدار کم و دوزهای پایین از این تنظیم کننده عصبی می تواند ماهیچه ها را برای اثر زیبایی به طور موقت فلج کند.

به دنبال حالات مختلف صورت (اخم کردن، تنگ کردن چشم ها، لبخند زدن و…) خطوط و چین و چروک هایی روی صورت ظاهر می‌شوند که در پزشکی زیبایی، برای کاهش آنها از سم بوتولینوم استفاده می شود. این گونه که بوتاکس تزریق شده در ماهیچه ها، زیر مناطق آسیب‌دیده قرار می‌گیرد و با کاهش انقباضات در ماهیچه ها، از شکل گرفتن خطوط و چین و چروک جلوگیری می‌شود.

بوتاکس

بوتاکس محصولی تایید شده توسط آمریکاست که برای درمان موقتِ خطوط اخم (متوسط تا شدید)، چین و چروک های گوشه چشم و خطوط پیشانی تزریق می شود.

برای چه کسانی مناسب است؟

تزریق بوتاکس در چین و شکن بین ابروها، چین و چروک‌های گوشه چشم، خطوط خرگوشی در دو طرف بینی و خطوط روی پیشانی، عملکردی عالی دارد.

معایب:

نتایج بلافاصله ظاهر نمی شوند. بهتر است این را در ذهن خود داشته باشید و انتظارات خود را کنترل کنید (و اگر برای جشنی بزرگ یا رویدادی مهم آماده میشوید، برای درمان برنامه ریزی کنید). به گفته شرکت ها نتایج در ۲۴ الی ۴۸ ساعت ظاهر می‌شوند.اما متخصصان پوست به بیماران اطلاع می دهند که برای دیدن تاثیرات کامل یک تا دو هفته زمان لازم است.

دیسپورت

بوتاکس دیسپورت برای صاف و ملایم کردن خطوط اخمِ بین ابروها تزریق می شود. نتایج طی ۲ الی ۳ روز نمایان می شوند اما ممکن است یک هفته هم طول بکشد.

 برای چه کسانی مناسب است؟

بعضی پزشکان دیگر از بوتاکس استفاده نمی‌کنند. آنها ترجیح می‌دهند از دیسپورت استفاده کنند.

دیسپورت ۴ ماه ماندگاری دارد و به بیماران این امکان را می دهد که فقط سه بار در سال به مطب پزشک مراجعه کنند. مراجعه ی کمتری در سال نیاز است در نتیجه هزینه کمتری دارد.

برای بعضی بیماران، مراجعه به پزشک طی یک روال منظم، راحت تر است. به همین علت دیسپورت ممکن است بازدهی بهتری داشته باشد. علاوه بر آن، دیسپورت احتمالاً مسافت بیشتری را در بافت ها طی می‌کند و این برای مشکلاتی همچون چین و چروک در گوشه چشم که منطقه درمانی وسیع تری دارد مفید است.

معایب:

هنگامی که دقیقاً یک ماهیچه به خصوص هدف شماست (مانند هدف قرار دادن خطوط اخم بین ابروها) محصولات تزریقاتی دیگر مانند بوتاکس ممکن است عملکرد بهتری داشته باشند. ولی این بدان معنا نیست که شما نمی توانید نتیجه مورد نظرتان را از دیسپرت بگیرید. تفاوت های بین بوتاکس دیسپورت و خود بوتاکس آن قدر نامحسوس است که اکثر مردم متوجه آنها نمی‌شوند.

مسپورت

بوتاکس مسپورت یک محصول ایرانی و مورد تایید وزارت بهداشت است. بوتاکس مسپورت بسیار مشابه بوتاکس دیسپورت است اما سریع تر تاثیر میگذارد.

برای چه کسانی مناسب است؟

اکثر پزشکان در ایران، برای چین و چروک ها و دیگر مشکلات زیبایی از بوتاکس مسپورت استفاده می‌کنند. مسپورت به دلیل ایرانی بودنش از دیگر محصولاتی که از اروپا و آمریکا وارد می شوند ارزان‌تر است و قیمت دلار تأثیر چندانی بر قیمت مسپورت ندارد.

مسپورت جایگزینی با کیفیت برای برندهای خارجیِ سم بوتولینوم تزریقی( تیپ a) است. بوتاکس مسپورت برای خطوط پیشانی، چین و چروک های اطراف چشم، سیاهی زیر چشم و… استفاده می شود. ماندگاری بوتاکس مسپورت ۴ الی ۶ ماه است.

معایب:

بوتاکس مسپورت درد بیشتری دارد و در محل تزریق کبودی بیشتری ایجاد می کند. کبودی طی ۵ الی ۷ روز کمرنگ می‌شود و متخصصان پوست برای کاهش درد هنگام تزریق از کرم‌های بی حسی استفاده می‌کنند. پزشکان برای درد بعد از تزریق نیز مسکن های خوراکی تجویز می‌کنند.

 زئومین

زئومین چیست؟

بوتاکس زئومین خطوط اخمِ متوسط تا شدیدِ بین ابروها را هدف قرار می‌دهد.

برای چه کسانی مناسب است؟

بعضی از افراد نسبت به یکی از محصولات تزریقی گفته شده مقاوم می شوند و تاثیر این محصولات در آن‌ها طی گذر زمان کاهش می‌یابد. چیزی که زئومین را مورد توجه قرار داده، این است که پوشش پروتئینی اطراف مولکول سم در این نوروتوکسین از دیگر نوروتوکسین ها تراکم کمتری دارد و اگر انواع دیگر بوتاکس های تزریقی دیگر روی شما عمل نکنند، پزشک ممکن است از زئومین استفاده کند.

 معایب:

نتایج طی ۳ الی ۴ روز نمایان می‌شود و حداکثرِ نتایج بعد از ۳۰ روز ظاهر می شود. اگر می خواهید تاثیرات تزریق سریع تر نمایان شود (به خاطر یک ترجیح شخصی و یا یک رویداد مهم) زئومین مناسب شما نیست.

ژیوو

بوتاکس ژیوو، نوروتوکسینِ تزریقیِ جدید در بازار است. این بوتاکس در سال ۲۰۱۹ برای درمانِ خطوط ”ابرومیان” مورد استفاده قرار گرفت.(به فاصله میان دو ابرو که بالای بینی قرار دارد ابرومیان می‌گویند و خطوط ابرومیان، خطوط اخم عرضی بین ابروها است) اندازه ذرات آن همانند بوتاکس است. (۹۰۰ کیلو دالتون) که استانداردی طلایی برای کارایی و تاثیر خوب، در نظر گرفته می‌شود.

برای چه کسانی مناسب است؟

برای بیمارانی که می‌خواهند یک بوتاکس تزریقی جدید امتحان کنند. ما بیمارانی داریم که عمیقاً باور دارند یکی از این نوروتوکسین ها بهتر از دیگری است. بعضی افراد باور دارند که یکی از آن‌ها سریعتر عمل می کند، تاثیر بیشتری می گذارد و یا ماندگاری بیشتری از دیگری دارد. این یک ترجیح شخصی است و ما به بیماران حق انتخاب می دهیم.

مطالعات نشان دهد که برای خطوط پیشانی ژیوو به اندازه بوتاکس تاثیرگذار است.

معایب:

اطلاعات محدود است و پزشکان سالها تجربه ای که در بوتاکس، دیسپرت یا مسپورت دارند، برای ژیوو ندارند. با اینکه ژیوو محصول خوبی است باید دید آیا رضایت بیماران را جلب می‌کند؟ و آیا آنها آماده استفاده از یک محصول جدید هستند؟

اهمیت مراجعه به متخصص برای گرفتن بوتاکس

مهمترین کاری که باید انجام دهید، مراجعه به پزشکی دانا و حاذق است. مانند یک جراح پلاستیک (دارای مدرک برد پزشکی) و یا یک متخصص پوست .همچنین به خدمات دهنده ای نیاز دارید که کار خود را بلد باشد و شما به او اعتماد داشته باشید.

ممکن است به شما قیمت های ارزان تر پیشنهاد شود اما باید در نظر بگیرید که اگر این افراد باتجربه نباشند به چه قیمت برای شما تمام خواهد شد. گزارشات به طرز نگران کننده ای نشان می دهند که بعضی از مردم به تزریق خانگی بوتاکس روی آورده اند. به این شکل که با کمک ویدئوهای آموزشی موجود در اینترنت و نقشه ی ماهیچه های صورت، این مواد را به خود تزریق می‌کنند. این اصلا امن نیست و بسیار خطرناک است. شما ممکن است اشتباه تزریق کنید و یا از محصولات تقلبی استفاده کنید و این ریسک بزرگی است.

درمان انواع درد کمر با ماساژ درمانی

لک های پوستی

لک های پوستی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا