آیا تا به حال احساس کرده اید که وقت کافی برای انجام امور مهم روزمره تان ندارید؟ آیا مدام در حال انجام مسئولیت های همیشگی هستید و برای خودتان زمانی ندارید؟ آیا مدام حس می کنید که زمان خود را هدر می دهید؟ خب باید بگویم این فقط شما نیستید که چنین احساسی دارید.

با توجه به نظرسنجی موسسه گالوپ، 61 درصد از کارگران آمریکایی ادعا می کنند که زمان کافی برای انجام کارهای خود ندارند. در عین حال، 68 درصد از مردم احساس می کنند که دارای استراحت کافی نیستند (و بسیاری نیز از هر دو مورد بالا رنج می برند).

 

 

احیای زمان هدر رفته

اگر بدون اینکه متوجه باشید، در حال هدر دادن وقت خود هستید، ممکن است مدام مسئولیت های بیشتری نسبت به آنچه که می توانید انجام دهید را در طول روز تقبل نموده و مدام ناراحت و غمگین باشید.

بر این اساس شما ممکن است دائما به دیگران گوشزد کنید که زمان کافی ندارید چرا که نمی دانید چه چیزهایی وقتتان را هدر می دهند تا بتوانید آنها را اصلاح کنید.

در اینجا برخی از ترفندهایی که می توانند به شما در جلوگیری از اتلاف زمانتان کمک نمایند معرفی خواهند شد.

۱-عادات بد خود در هنگام ایمیل زدن را کنار بگذارید

احتمالا شما وقت زیادی را بدون این که بدانید چقدر از وقتتان را هدر داده اید صرف ایمیل زدن می کنید.

آیا شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که زمان زیادی را به نوشتن پیام های خود تخصیص می دهید و کارهای مربوط به ایمیلتان به مقیاس غیر قابل کنترلی تبدیل شده و یا به تماس های غیر ضروری ای ختم می شوند که باعث ایجاد تداخل در امور روزمره تان می گردند؟

ما هر روز حدود 3 تا 6 ساعت را به چک کردن ایمیل های خود تخصیص می دهیم، بنابراین مطمئنا بخش زیادی از زمان شما در صندوق پستی تان تلف خواهد شد.

تنها راه مطمئن، استفاده از نرم افزارهایی مانند EmailAnalytics است تا بتوانید از هدر رفتن زمان خود جلوگیری کرده و علاوه بر این عادات بدِ ایمیل زدن خود را نیز کنار بگذارید.

هنگامی که نقاط ضعف خود را شناختید، طرح هایی برای چگونگی برخورد با آن به ذهنتان خواهد رسید. به عنوان مثال، ممکن است تصمیم بگیرید محدودیت زمانی 10 دقیقه ای را برای خودتان در هنگام نوشتن یک ایمیل جدید وضع نمایید.

۲-فقط بگو نه

گفتن نه برای بسیاری از افراد سخت است، چه یک مسئولیت جدید از جانب رئیس باشد، و یا یک دوره همی دوستانه با بهترین دوستان.

متأسفانه، هر “بله” ای که می گویید مستلزم صرف بخشی از زمانی است که می توانستید آن را به کارهای مهم تری تخصیص دهید.

گفتن “نه” می تواند ساعت ها وقت شما را آزاد کند و تا زمانی که به دیگران مودبانه پاسخ منفی بدهید، احتمالا عواقبی نیز برای شما نخواهد داشت. علاوه بر این، دیگر نیاز نیست خود را برای انجام کارهای بیشتر، به زحمت بیاندازید.

۳-سریع تر تصمیم بگیرید

مطمئن باشید تا کنون زمان بسیار زیادی را نسبت به آنچه تصور می کنید در حالت بلاتکلیفی گذرانده اید. شما ممکن است تصمیم داشته باشید تا پروژه خود را، در ساعت 4 بعد از ظهر آغاز کنید و هم اکنون ساعت 4 بعد از ظهر است. پس یا می توانید کار خود را شروع کنید و یا فقط صبر نمایید تا ببینید چه پیش خواهد آمد.

شما ممکن است در مورد تصمیمی که اتخاذ کرده اید هیچ کاری انجام ندهید چرا که تصور می کنید این احتمال وجود دارد که این تصمیم را در آینده تغییر دهید.

در هر صورت، هر لحظه ای که در مورد تصمیمتان بیشتر فکر کنید، یک دقیقه بیشتر را هدر داده اید، البته این در صورتی است که که هیچ اطلاعات جدیدی برای بررسی کردن وجود نداشته باشد.

 

۴-تعیین محدودیت ها و چسبیدن به آنها

تقریبا چند بار پیج رسانه های اجتماعی خود را در طول روز بررسی می کنید و یا خود را به بازی کردن و یا دانلود اپلیکیشن های مختلف مشغول می نمایید؟ احتمالا، شما زمان زیادی را صرف این برنامه ها می کنید و از این امر بی خبر هستید که این رسانه ها در حال هدر دادن و بلعیدن وقت با ارزش تان هستند.

خوشبختانه، راه هایی برای تنظیم محدودیت های زمانی وجود دارد، بنابراین می توانید این زمان را به شکل منطقی و معقولی مدیریت نمایید.

اگر از یک دستگاه iOS استفاده می کنید، می توانید از Access Guided اپل استفاده کنید تا دسترسی به برنامه های دیگر را بر روی تلفن خود محدود نمایید، یا اگر جزو کاربران آندروید هستید، می توانید از برنامه ای مانند AppDetox برای تنظیم محدودیت های دقیق بهره ببرید.

۵-کمی به خود استراحت دهید

شاید فکر کنید صرف یک ساعت بیشتر بر سر کار، به جای صرف ناهار در هنگام ظهر، باعث افزایش بهره وری شما می شود، اما لزوما اینطور نیست. کار بیش از حد طولانی بدون استراحت باعث می شود که تمرکزتان کاهش یابد و کاری که به صورت طبیعی باید 30 دقیقه طول بکشد، تا یک ساعت به طول انجامد.

تحقیقات نشان می دهد که بهتر است برای بازدهی بیشتر، در بین ساعات کاری طولانی یک ساعته، به خود استراحت دهید. البته دقت کنید که زمان زیادی را صرف استراحت نکنید چرا که در آن صورت، ساعات بیشتری را باید در روز به انجام کارتان تخصیص دهید.

۶-شکایات کردن را کنار گذاشته و عمل کنید

همه انسانها همواره در مورد هدر رفتن زمانشان شکایت می کنند.

چه صرف یک جلسه کاری شده باشد یا یک جلسه خیریه. متأسفانه، شکایت راه بدی برای هدر دادن زمان تان است؛ شکایات باعث نمی شود که احساس خوبی داشته باشید و هیچ تاثیری نیز بر تغییر وضعیتی که باعث ناراحتی شما شده است نخواهد داشت.

 

۷-غیر فعال کردن هشدار های منحرف کننده ذهنتان

شاید به نظر برسد که حواس پرتی تنها چند ثانیه از وقتتان را هدر می دهد، اما تحقیقات نشان می دهند که با جمع شدن این زمان ها، شاید این حواس پرتی ها تا چند ساعت نیز طول بکشند.

اعلان هایی که از طریق ایمیل و یا سایر پلتفرم های موجود در شبکه های اجتماعی به گوشی شما ارسال می شوند صرف نظر از اینکه حاوی پیام مهمی باشند یا خیر، وقت شما را گرفته و مانع از رسیدگی به کارهای دیگرتان می شوند.

اگر تنها چند ساعت در روز این اعلان ها را خاموش کنید بهره وری کاری شما به نحو چشمگیری افزایش خواهد یافت. بسته به فرهنگ کاری محل کار و میزان از دسترس خارج شدنتان، بهتر است از قبل به افرادی که با شما تماس می گیرند بگویید که برای چه مدت در دسترس نخواهید بود.

۸-حداکثر استفاده از زمان رفت و آمد

شما هر روز صبح زمان زیادی را صرف رفتن به سر کار می کنید. با در نظر گرفتن میانگین زمان رفت و آمد در ایالات متحده، و در نظر گرفتن زمان تقریبی 25 دقیقه برای هر مسیر، احتمالا شما حدود 5 ساعت را در طی هفته هدر می دهید.

اگر از حمل و نقل عمومی استفاده می کنید دست هایتان آزاد است پس می توانید مدارک و فایل هایی را که در مخل کار بدان ها نیاز دارید مرتب نمایید.

اگر برای رفتن به سر کار از دوچرخه استفاده می کنید در واقع ورزش هم کرده اید و به تناسب اندامتان نیز کمک خواهید کرد. و یا اگر تا محل کار رانندگی کنید، می توانید کنفرانس های تلفنی خود را هدایت کرده و یا از گوش دادن به کتاب های صوتی لذت ببرید

 

۹-کاهش ضرر

گاهی اوقات انسان ها در هزینه های کار اشتباهی که انجام داده اند غرق می شوند. در این هنگام است که آن ها نمی دانند که آیا باید از هزینه کردن سرمایه بیشتر بر روی پروژه ای که تاکنون مبالغ زیادی را بر روی آن صرف کرده اند بپرهیزند یا باید همچنان به مبارزه خود ادامه دهند.

به عنوان مثال، هنگامی که 10 ساعت، مدام بر روی یک استراتژی تبلیغاتی جدید کار می کنیم اما بازدهی ما بالاتر از میانگین نیست نمی دانیم که آیا استراتژی مان را کنار بگذاریم یا همچنان بر روی آن کار کنیم.

به لحاظ منطقی، بهتر است که یک استراتژی جدید را انتخاب کنیم، اما از انجا که تا کنون زمان زیادی را سرمایه گذاریکرده اید، ممکن است وسوسه شوید برای جبران خسارت هایتان باز هم وقت و سرمایه تان را هدر دهید.

۱۰-کم کردن تعداد جلسات

برگزاری جلسات باعث بیشترین اتلاف وقت می شوند، زیرا اینگونه همایش ها معمولا از تعداد کثیری از افراد تشکیل شده اند، که اغلب به صورت مناسبی سازماندهی نشده و بخش قابل توجهی از وقت شما را اشغال می کنند.

یک کارگر سطح متوسط ​​یک سوم وقت خود را در جلسات صرف می کند و این در حالی است که این زمان فرصت خوبی برای انجام بسیاری از کارهای اوست.

اگر ساعت کار روزانه را 9 ساعت فرض کنیم، معمولا در روز 3 ساعت از زمان کارمندان در جلسات هدر می رود که این میزان در هفته به 15 ساعت می رسد.

بنابراین اگر بتوانید تعداد این جلسات را کاهش داده و یا مدت زمان آنها را کمتر کنید می توانید فرصت مناسبی برای انجام دادن سایر کارها داشته باشید.

منبع:آلامتو