معرفی گیاه گیلاس مجلسی

چهارشنبه 12 بهمن 1401 گل و گیاه

معرفی گیاه گیلاس مجلسی

نام فارسی : گیلاس مجلسی (تاجریزی زینتی)
نام لاتین : Jerusalem- cherry
نام علمی : Solnum pseudocapsicum
خانواده : Solanaceae

 

معرفی گیاه گیلاس مجلسی

گیلاس مجلسی بومی آفریقاست. به خاطر میوه های زیبایی که دارد مورد توجه است. از گیاهان میوه زینتی همیشه سبز مناطق گرمسیری است. چند ساله بوده و می توان چنین سال آن را در گلدان نگهداری کرد ولی چون به راحتی با بذر قابل افزایش است بصورت یکساله از آن استفاده می شود. برگ های آن بیضوی یا نیزه ای شکل با حاشیه موجدار است. میوه های آن گرد و بسته به رقم در رنگ های قرمز، زرد، نارنجی و سفید مشاهده می شود.

معرفی گیاه گیلاس مجلسی

معرفی گیاه گیلاس مجلسی

..نور مناسب گیلاس مجلسی

گیلاس مجلسی نیاز به نور کامل دارد و در محیط کم نور برگ ها و میوه های گیلاس مجلسی ریزش می کند. گیلاس مجلسی در آفتاب کامل یا سایه جزیی رشد می‎کند.

دمای مناسب گیلاس مجلسی

گیلاس مجلسی به دمای شبانه 18 تا 21 درجه و روزانه 20 تا 22 درجه سانتی گراد نیاز دارد و در دمای زیاد برگ ها و میوه های گیلاس مجلسی ریزش می کند. در دمای کمتر از 7 درجه آسیب دیده و پیش از یخبندان باید گیاهان به گلخانه با دمای 10 منتقل شود. پس از تشکیل میوه دمای شبانه 15 تا 18 و روزانه 18 تا 24 درجه برای آن بهینه است.

آبیاری مناسب گیلاس مجلسی

گیلاس مجلسی نیاز به آبیاری متوسط دارد. در پاییز باید دقت کرد که به دلیل کاهش سرعت رشد، گیلاس مجلسی را زیاد از حد آب ندهیم که این عمل هم به گل آسیب می رساند و هم به ریزش برگ می انجامد.

خاک مناسب گیلاس مجلسی

خاک‏های غنی با زهکشی خوب برای کاشت گیلاس مجلسی مناسب هستند. pH مناسب خاک برای این گیاه 6/6 تا 5/7 می‌باشد.

زمان گلدهی گیلاس مجلسی

زمان گلدهی گیلاس مجلسی

زمان گلدهی گیلاس مجلسی

گیلاس مجلسی در تابستان گل و در اواخر تابستان و پاییز میوه می دهد. برای اطمینان از تشکیل میوه، آن را خارج ساختمان جهت انجام گرده افشانی منتقل می کنند. در داخل آپارتمان می توان با استفاده از برس زدن با قلم مو و یا تکان دادن گیاه گرده افشانی را انجام داد. اگر در فضای آزاد کشت شود باد عمل گرده افشانی را انجام می دهد.

هرس مناسب گیلاس مجلسی

باید مرتب روی آن هرس انجام شود تا گیلاس مجلسی حالت بوته ای پیدا کرده و میوه بیشتری تولید کند. باید مواظب بود که ریشه ها از ته گلدان وارد خاک نشود چون به هنگام انتقال ریشه ها آسیب دیده و منجر به ریزش برگ و میوه می شود.

تکثیر گیلاس مجلسی

گیلاس مجلسی زینتی می تواند با قلمه ساقه افزایش یابد اما روش تجاری افزایش آن با بذر است. بذر آن در دمای 30 -13 قادر به رشد است ولی دمای بهینه برای کار 23 است.

تکثیر گیلاس مجلسی

تکثیر گیلاس مجلسی

آفات گیاه گیلاس مجلسی

این آفات برای گیاهتان مضر هست برای از بین بردن آن یک قاشق کوچک سم حشره کش مانند دیازینون را در یک لیتر اب حل نموده وروی قسمت های الوده اسپره نمایید (به مقداری که تمام شاخ وبرگ به محلول سم اغشته شود.زیاده روی نکنید-لازم نیست تمام محلول استفاده بشه.فقط به قدر کفایت). مقداری رابه صورت ابیاری در خاک بدهید.این کار رادر صورت نیاز ۳مرتبه وبعد از ۷ روز تکرار نمایید. سعی کنید این کار را از زوایای مختلف انجام دهید تا به همه جای گیاه رطوبت برسد برسد و نیز بهتر است که سمپاشی رادر مورد تمام گیاهان سالم وبیمار موجود در منزلتان انجام دهید.

 

 

ساکولنت ها و روش های نگهداری از آن ها

روش های نگهداری از گل سینره

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا