معرفی گیاه کاکتوس غوره ای

سه‌شنبه 2 اسفند 1401 گل و گیاه

مشخصات کاکتوس غوره ای

نام علمی: Curio rowleyanus

بومی: جنوب غربی آفریقا

خانواده: کاسنیان

نام‌های مرسوم: غوره‌ای، رشته مرواریدی و دانه تسبیحی

معرفی کاکتوس غوره ای

گل غوره بومی مناطق جنوب غربی افریقا است و در شرایط آب و هوایی گرم به راحتی رشد می کند، به همین دلیل نگهداری از این گیاه کار ساده ای می باشد که در ادامه روش های نگهداری از گل غوره را به طور کامل برای شما توضیح خواهیم داد.

این گیاه از خانواده کاسنیان بوده و نام علمی آن Curio rowleyanus می باشد، جالب است بدانید در زبان فارسی آنرا به نام های کاکتوس غوره، کاکتوس مرواریدی و دانه تسبیحی نیز می شناسند. این گل یک گیاه رونده است و به همین خاطر می توان از آن برای تزیین قسمت های مختلف منزل استفاده کرد.

معرفی کاکتوس غوره ای

معرفی کاکتوس غوره ای

نور مناسب کاکتوس غوره ای

ساکولنت غوره ای در کل مقاوم است اما در نور زیاد رشد خوبی خواهد داشت. می‌توانید این کاکتوس را پشت پنجره‌ی جنوبی و یا غربی قرار دهید و حتی در ساعاتی از روز بگذارید برای 2 الی 3 ساعت نور مستقیم و کامل داشته باشد. نور مصنوعی نیز میتواند جوابگوی نیاز نوری این کاکتوس باشد.

دمای کاکتوس غوره ای

دمای این کاکتوس زیبا بهتر است که از 21 درجه کمتر نشود و در مقابل دمای بیشتر از 35 درجه نیز ممکن است به آن آسیب برساند. کاکتوس غوره ای به گرما مقاوم است و در روزهای سرد زمستان و یا پاییز باید داخل خانه و در هوای گرم و مطبوع نگهداری شود. دمای متوسط اتاق برای این گیاه مناسب است اما سرما سبب ریزش برگهای آن خواهد شد.

آبیاری صحیح کاکتوس غوره ای

آبیاری صحیح کاکتوس غوره ای

آبیاری صحیح کاکتوس غوره ای

مانند تمامی گیاهان قبل از آبیاری رطوبت آن‌را چک کنید تا مطمئن شوید خاک نیاز به آبیاری دارد. هرگز اجازه ندهید که خاک کامل رطوبت خود را از دست بدهد و قبل از خشک شدن کامل آن، کاکتوس را آبیاری کنید. توجه داشته باشید که آب را بر روی غوره های گیاه نریزید چرا که آن ها نسبت به آب پاشی حساسند. تنها عاملی که ممکن است این کاکتوس را تهدید کند، آبیاری است. پس آبیاری را به صورت منظم انجام دهید و گلدانتان حتما زهکش خوبی برای از دست دادن آب اضافی داشته باشد.

رطوبت لازم کاکتوس غوره ای

ساکولنت غوره ای به دلیل گوشتی و آبدار بودن برگ ها، رطوبت زیادی نیاز ندارد و تنها رطوبت محیط برای آن کافیست. این کاکتوس نیاز به غبار پاشی نیز ندارد و بهتر است که روی برگ ها آبی ریخته نشود. کاکتوس غوره ای را در محیط مرطوب تراریوم نیز می‌توانید نگه داری کنید.

رطوبت لازم کاکتوس غوره ای

رطوبت لازم کاکتوس غوره ای

خاک مناسب و کوددهی کاکتوس غوره ای

خاک با زهکش بالا از علاقه مندی های این گیاه است. خاک ماسه و خاک گلدان، از جمله خاک های خوب برای این کاکتوس است.در طول فصل رشد یعنی بهار و تابستان به یک یا 2 بار در ماه به کود کامل نیاز دارد. کود مخصوص انواع کاکتوس و یا گیاهان گوشتی نیز برای آن مناسب است. در فصول پاییز و زمستان که گیاه به خواب فرو میرود، نیازی به دادن کود نیست.

تعویض گلدان کاکتوس غوره ای

در صورت بیحال شدن و از شکل افتادن برگ ها و یا بیرون زدن ریشه ها از انتهای گلدان، ممکن است گیاه با تعویض گلدان انرژی دوباره بگیرد. بهتر است هر 1 یا 2 سال یکبار گلدان را تعویض کنید.

تعویض گلدان کاکتوس غوره ای

تعویض گلدان کاکتوس غوره ای

آفات کاکتوس غوره ای

له شدن و زرد شدن : علت این مشکل می‌تواند قارچ ، آبیاری بیش از حد و نداشتن زهکشی مناسب خاک و گلدان باشد. پس آبیاری را کاهش دهید و زهکش گلدان را چک کنید. همچنین در صورت نیاز از قارچ کش‌های مناسب استفاده کنید.

پهن شدن برگ غوره ای : پهن شدن برگ غوره ای به علت تشنگی آن است. پس گیاه را آبیاری کنید.

ریزش برگ غوره ای : ریزش برگ غوره ای به علت سرما است. گیاه را به جای گرمتری منتقل کنید.

آفات کاکتوس غوره ای

آفات کاکتوس غوره ای

قلمه زدن کاکتوس غوره ای

قلمه زدن یکی از بهترین و موثر ترین روش های تکثیر گل غوره ای می باشد که در اکثر مواقع با موفقیت کامل انجام می شود. در ادامه مراحل قلمه زدن کاکتوس غوره را به ترتیب برای شما بیان خواهیم کرد. ابتدا قلمه هایی را انتخاب کنید که حداقل 15 تا 20 سانتی متر طول داشته باشند، اگر دقت کنید روی برخی از ساقه ها، ریشه هایی تشکیل شده است، این ساقه ها بهترین ها برای قلمه زدن می باشند.

سپس به مدت یک تا 2 ساعت صبر کنید تا شیره ساقه ها به طور کامل خارج شود. در صورت خارج نشدن شیره، قلمه دچار پوسیدگی و قارچ زدگی خواهد شد، بنابراین دقت داشته باشید شیره موجود در ساقه ها به طور کامل خارج شود.پس از خارج شدن شیره، برگ های قسمت انتهایی ساقه را جدا کنید و قلمه را درون خاک بکارید. دقت کنید از خاک آماده کاکتوس و تازه برای قلمه ها استفاده کنید. خاک باید زهکشی مناسبی داشته باشد تا آب اضافی پس از آبیاری به خوبی از گلدان گیاه خارج شود.

قلمه های کاشته شده در خاک را آبیاری کنید و آنها را در مقابل نور ملایم و غیر مستقیم قرار دهید.پس از گذشت دو هفته الی یک ماه، اولین نشان های تکثیر گیاه نمایان می شود و شما توانسته اید به درستی گل غوره ای خود را تکثیر کنید.

 

معرفی گیاه آلیوم (سیر)

معرفی گیاه آشیانتوس

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا