معرفی گیاه فیکوس میکروکارپا

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401 گل و گیاه

مشخصات گیاه فیکوس میکروکارپا

نام علمی : Ficus Microcarpa

نام لاتين : Kimmen

خانواده : Moraceae

معرفی گیاه فیکوس میکروکارپا

فیکوس میکروکاپرا گونه ای از فیکوس در خانواده موراسه است که به طور گسترده ای به عنوان یک گیاه زینتی پرورش داده میشود و یکی از شایع ترین درختان خیابانی در مناطق با آب و هوای گرم است.گیاه خانگی فیکوس برگ هایی براق و پهن دارد که چرمی هستند و نوک تیزی دارند.تنه گیاه فیکوس پهن و عریض است و تا دو متر قطر خواهد داشت. ریشه های هوایی که در خاک دارد برای پشتیبانی کردن شاخه های سنگین می باشد. برگ های بیضی شکل آن براق هستند و اندازه طول آن ها ۳۵-۱۰ سانتی متر است و عرض آن ها ۱۵-۵ سانتی متر می باشد. بزرگ ترین برگی که این گیاهان می توانند داشته باشند گاهی به چهل و پنج سانتی متر هم می رسد.

معرفی گیاه فیکوس میکروکارپا

معرفی گیاه فیکوس میکروکارپا

کوددهی صحیح گیاه فیکوس میکروکارپا

تغذیه و کوددهی برای شادابی و سلامت گیاه ضروری است، چرا که این گیاه در فضای کوچیک با حجم کم خاک رشد می‌کند و مواد مغذی خاک به سرعت تمام می‌شود. به همین دلیل بونسای باید به صورت منظم و دوره‌ایی با کود‌های کامل و با کیفیت کوددهی شود.

دما مناسب گیاه فیکوس میکروکارپا

فیکوس بومی مناطق گرمسیر است و باید در پاییز و زمستان از سرما محافظت شود.حداقل دمای مناسب برای فیکوس ۱۵ درجه است و کمتر از ۱۰ درجه نشود. دمای ایده‌آل برای نگهداری از بونسای فیکوس همان دمای اتاق نشیمن شما است. گیاه را نباید در نزدیکی منبع گرما (مثل بخاری و سوفاژ و..) و یا در مقابل باد سرد (مثل باد کولر) قرار داد.

دما مناسب گیاه فیکوس میکروکارپا

دما مناسب گیاه فیکوس میکروکارپا

 

آبیاری و رطوبت صحیح  گیاه فیکوس میکروکارپا

آبیاری بونسای فیکوس باید زمانی انجام شود که خاک کمی خشک شده باشد، آبیاری به اندازه‌ایی باشد که آب از زیرگلدان خارج شود. دقت کنید آب نباید در سطح خاک باقی بماند و باید به سرعت خارج شود.هرگز اجازه ندهید خاک کاملا خشک شود.

نحوه هرس کردن گیاه فیکوس میکروکارپا

برای حفظ شکل درخت هرس منظم لازم است. هرس شاخه را در تمام طول سال می‌توان انجام داد، اما بهتر است هرس سنگین در بهار و تابستان انجام شود. پس از رویش ۶ تا ۸ برگ در هر شاخه می‌توان آنها را به ۲ برگ کاهش داد. برای قطور شدن شاخه، یک یا دو سال اجازه رشد آزادانه به آن بدهید.

نحوه هرس کردن گیاه فیکوس میکروکارپا 

نحوه هرس کردن گیاه فیکوس میکروکارپا 

آفات گیاه فیکوس میکروکارپا

گونه فیکوس در برابر آفات مقاوم هستند، اما به هر حال با توجه به موقیت مکانی ممکن است مشکلاتی برای آن رخ دهد. خشکی هوا و کمبود نور موجب ضعیف شدن بونسای فیکوس می‌شود. همچنین رطوبت و آبیاری زیاد موجب حمله قارچ‌ها شده و اغلب منجر به ریزش برگ می‌شود.
شپشک و ‌کنه تارعنکبوتی از دیگر آفاتی هستند که می‌تواند فیکوس را بیمار کند.

معرفی گیاه فیتونیا

معرفی گیاه پرسیاوشان

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا