معرفی گیاه سنکیو 

دوشنبه 22 اسفند 1401 گل و گیاه

مشخصات گیاه سنکیو

نام رایج: سنکیو بال فرشته

نام لاتین: Senecio candicans “Angel Wings”

نوع: درختچه همیشه سبز

خانواده: کاسنیان

گل دهی: گل زرد در تابستان

معرفی گیاه سنکیو

سنکیو بال فرشته یک ساکولنت زیبا با برگ‌های خاص نقره‌ای-سفید است؛ برگ‌هایی که می‌درخشند و جلوه محیط را تغییر می‌دهند. ویژگی جالب این گیاه این است که پس از بلوغ، به گیاهی مقاوم در برابر خشکی تبدیل شده و در هر دو حالت بیرونی و گیاه آپارتمانی، رشد خوبی خواهد داشت. البته در مناطق سردسیر، گیاه باید زمستان را در داخل خانه سپری کند. گل‌های سنکیو از نظر زیباشناسی، چشمگیر نیستند و در صورت تمایل می‌توانید آنها را جدا کنید تا رشد برگ‌ها تقویت شود.

معرفی گیاه سنکیو 

معرفی گیاه سنکیو

نور مورد نیاز سنکیو

این گیاه برای داشتن رشد خوب باید حداقل روزانه ۶ الی ۸ ساعت نور کامل ولی فیلتر شده از خورشید دریافت کند، اگر در آپارتمان نگهداری میکنید و گیاه در محلی است که نور کافی دریافت نمیکنه باید با استفاده از نورهای مصنوعی نور مورد نیاز رو تامین کنید، در غیر این صورت گیاه دچار کم شدن رشد و کمکم از بین رفتن خواهد شد. راستی اگر گیاه رو در حیاط قرار میدید حتما جایی رو براش انتخاب کنید که حداقل ظهر ها نور مستقیم به گیاه تابیده نشه، بهترین مکان برای نگهداری گیاه در خانه پشت پنجره جنوبی و شرقی است.

دمای مناسب گیاه سنکیو

این گیاه دمای ایده آل ۲۰ الی ۲۴ درجه سانتی گراد رو دوست داره ولی میتونه به راحتی در طول روز دمای ۲۱ الی ۳۰ درجه سانتی گراد رو به شرط آبیاری منظم، نور غیر مستقیم و رطوبت خوب تحمل بکنه و از اون طرف در شب هم میتونه دمای ۱۳ الی ۱۸ درجه سانتی گراد رو به خوبی تحمل کنه، ولی اگر مناطق سردسیر زندگی میکنید حتما این گیاه رو به داخل خانه در فصول سرد منتقل کنید و به هیچ وجه کنار پنجره ای که سرما از اون به داخل میاد قرار ندید.

دمای مناسب گیاه سنکیو 

دمای مناسب گیاه سنکیو

بهترین خاک برای سنکیو

همانند سایر کاکتوس و ساکولنت ها این گیاه خاک سبک با زهکشی بالا رو دوست داره و میتونه در این مدل خاک رشد خوبی داشته باشه، فقط توجه داشته باشید که اگر خاک خنثی تا کمی اسیدی (PH خاک باید بین 5.5 تا 7.5 ) باشه رشد گیاه عالی خواهد بود و به راحتی میتونه مواد مغذی مورد نیاز خودش رو جذب بکنه باشد. میتونید از خاک های مخصوص کاکتوس و ساکولنت برای این گیاه استفاده کنید ولی در غیر اینصورت و تمایل به ساخت و ترکیب خاک در خانه میتونید از ترکیب پرلیت + پیت ماس + کوکوپیت + کمی ماسه + کمی خاک باغچه برای ترکیب خاک استفاده کنید.

میزان و نحوه کوددهی سنکیو

بهتره گیاه رو در فصل رشد که از ابتدای بهار شروع میشه و تا انتهای تابستان ادامه داره با کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی مانند ۱۰۵۲۱۰ یا ۱۲۱۲۳۶ تغذیه کنید، استفاده از کودهایی که مقدار نیتروژن بالایی دارند برای این گیاه توصیه نمیشه، برای بالا رفتن جذب مواد میتونید از هیومیک اسید هم هر سه ماه یکبار استفاده کنید.

رطوبت مورد نیاز سنکیو 

رطوبت مورد نیاز سنکیو

رطوبت مورد نیاز سنکیو

این گیاه میتونه در رطوبت معمول اتاق که حدود ۴۰ الی ۵۰ درصد است رشد خوبی داشته اشد ولی با افزایش دما باید رطوبت محیط رو هم افزایش بدید تا دچار سوختگی برگ نشه، همچنین تهویه خوب کمک میکنه که گیاه دچار پوسیدگی و بیماری قارچی نشه، راستی در مطلبی جدا گانه در خصوص نحوه تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی صحبت کردیم.

تکثیر کردن گیاه سنکیو

تکثیر سنکیو با روش قلمه زدن، کاشت دانه یا تقسیم کردن صورت می‌گیرد. درباره روش های تکثیر سنکیو باید درنظر داشته باشید که قلمه زدن و تقسیم کردن، روش‌های سریع‌تری برای تکثیر سنکیو هستند.با این‌ حال اگر از روش کاشت دانه قصد تکثیر این گیاه را دارید، هنگامی که سنکیو را از طریق کاشت دانه می‌رویانید، به‌ویژه طی روند جوانه زنی باید هوا را گرم نگه داشته و همواره دانه‌ها را مرطوب کنید.اما در مورد قلمه زدن و تقسیم باید درنظر داشته باشید که قلمه یا تقسیم را هنگامی انجام دهید که گیاه در مراحل اولیه رشد است، زمان دقیق انجام این کار معمولا در اوایل بهار یا پاییز است.

آفات و بیماری‌ها گیاه سنکیو

آفات و بیماری‌ها گیاه سنکیو

آفات و بیماری‌ها گیاه سنکیو

معمولا آفات و بیماری‌های کمی به سنکیو بال فرشته حمله می‌کنند. با وجود این همواره سنکیو را از لحاظ حضور حلزون‌ها بررسی کنید و گیاه را تحت نظر بگیرید تا در صورت مشاهده هرگونه تغییر، سریعا آفت یا بیماری موردنظر را تشخیص داده و آن را درمان کنید.

 

چمن فستوکا آبی

معرفی گیاه پانیکولاتا

معرفی گیاه پانیکولاتا

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا