معرفی گیاه سفرس خزنده

چهارشنبه 24 اسفند 1401 گل و گیاه

مشخصات گیاه سفرس خزنده

نام علمی : Saxifraga Stolonifera

نام رایج : سفرس خزنده

سمی بودن : سمی نیست

دشواری نگهداری : معمولی

معرفی گیاه سفرس خزنده

گیاه سفرس متعلق به مناطق شرقی آسیاست اما تقریبا در هر شرایط محیطی در اروپا، آسیا و آمریکای شمالی هم رشد می‌کند.تقریبا در تمام دنیا حضور دارد و همین باعث شده که با نام های مختلفی شناخته شود. برگ های خیره کننده سبز- قرمز سفرس که با رده هایی از نقره ای تزیین شده، سفرس را به یکی از زیباترین گیاهان تبدیل کرده است. خبر خوب این است که نگهداری از این سفرس اصلا سخت نیست و تقریبا همه می توانند از پس آن بر بیایند.

معرفی گیاه سفرس خزنده

معرفی گیاه سفرس خزنده

آبیاری صحیح گیاه سفرس خزنده

سفرس در طول فصل رشد یعنی بهار و تابستان بسیار تشنه میشود. در این فصول خاک این گیاه را همیشه مرطوب نگه دارید اما غرقاب نکنی تا باعث خفگی گیاه شود.بعد از شروع گلدهی گیاه ، میتوانید هر 14 روز یکبار از میزان آبیاری آن کم کنید.

بین هر آبیاری اجازه دهید تا چند سانتی متر از گیاه خشک شود.در تابستان هفته ای 2 بار و در زمستان هر 14 روز یکبار آبیاری انجام دهید.همچنین از خیس شدن برگ های خود لذت نمیبرد و دوست ندارد. در هنگام آبیاری دقت کنید فقط خاک آن را مرطوب کنید.

آبیاری صحیح گیاه سفرس خزنده

آبیاری صحیح گیاه سفرس خزنده

دمای گیاه سفرس خزنده

بهترین دما برای گل سفریس 10 تا 18 درجه سانتی گراد میباشد. این گیاه توانایی تحمل کردن درجه های مختلف را دارد ، اما سعی کنید دما محل نگهداری این گیاه از 7 درجه کمتر نشود.این گیاه به خشکی هوا مقاوم است.

نور مناسب برای گیاه سفرس خزنده

مکان نیمه آفتاب و نیمه سایه برای این گیاه بسیار مفید میباشد. نور باعث میشود تا برگ های این گل بدرخشد و نمایان شود ، اگر نور کمی دریافت کند ، سبب کمرنگ شدن برگ های خود میگرددهیچوقت نگذارید نور مستقیم به گیاه شما برخورد کند ، چون موجب سوختگی برگ هایتان خواهد شد.سفریس خزنده تنها در روز سه ساعت نور آفتاب میخواهد.میتوانید این گل را در کنار پنجره پر نور قرار دهید.

نور مناسب برای گیاه سفرس خزنده

نور مناسب برای گیاه سفرس خزنده

خاک مناسب برای گیاه سفرس خزنده

برای اینکه یک خاک مناسب برای گلتان داشته باشید ، نکات گفته شده را عملی کنید. یک واحد زغال سنگ نارس، یک واحد پرلیت یا شن دانه درشت و دو واحد خاک برگ (خاک هوموس) را با هم مخلوط کنید. فراموش نکنید که حتما گیاه را در گلدانی با حفرات زه کشی متعدد بکارید. زهکشی باعث میشود تا آب های اضافی از گل خارج شود و دیگر گیاه پوسیدگی نشود.

گل سفرس رشد آرام و متوسطب دارد اما اگر دیدید که ریشه ها به حد مطلوب بزرگ شده اند و زمانی که به گیاه آب میدهید ، سریع از گلدان حارج میشود ،‌یعنی اینکه وقت آن رسیده است که گلدان خود را تعویض کنید و گلدانی بزرگ تر جایگزین کنید.

کوددهی صحیح گیاه سفرس خزنده

برای تقویت و رشد بیشتر گیاه میتوانید در فصل رشد (تابستان) به این گیاه کود مایع بدهید. کوددهی نباید در خاک خشک صورت بگیرد ، چون موجب سوختگی گیاه میشود. یکی از خوبی های کود مایع این است که میتوانید آن را در آب مصرفی گیاه مخلوط کنید و در طی آبیاری ، به گیاهتان بدهید. اینکار به گل شما آسیبی وارد نمیکند.

کوددهی صحیح گیاه سفرس خزنده

کوددهی صحیح گیاه سفرس خزنده

آفات و بیماری های گیاه سفرس خزنده

سفرس به ندرت مورد هجوم آفات قرار می گیرد. اما به هر حال گاهی ممکن است شاهد شته و کنه تار عنکبوتی بر روی برگهای گیاه باشید.برگ هایی که از محل اتصال خود به ساقه پژمرده شده اند، نشانه پیر شدن گیاه هستند

یعنی باید گیاه را با گیاهی جدید جایگزین کنید.اگر مواد مغذی و کود کافی در اختیار سفرس نباشد، رشد خوبی نخواهد داشت. بنابراین علاوه بر کوددهی، تعویض سالیانه خاک قدیمی با خاکی جدید و غنی نیز برای سفرس بسیار مهم است. رشد بی رویه و ضعیف شدن برگچه ها نشانه گرمای بیش از حد هواست.

 

 

 

 

معرفی گیاه سروپژیا

معرفی گل ختمی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا