معرفی گیاه سروپژیا

چهارشنبه 24 اسفند 1401 گل و گیاه

مشخصات گیاه سروپژیا

نام علمی: Ceropegia Woodii

بومی: زیمباوه، اسواتینی، آفریقای جنوبی

خانواده: خرزهره‌ایان

نام‌های مرسوم: رشته قلب‌ها، زنجیره قلب‌ها، سروپژیا

معرفی گیاه سروپژیا

سروپژیا که اتفاقا نام‌های مستعار زیادی هم دارد گیاهی با برگ‌های نقره‌ای رنگ و به شکل قلب است. این گیاه بومی آفریقای جنوبی، زیمباوه و اسواتینی است و اولین بار در سال 1881 کشف شد. سروپژیا گیاهی کم‌یاب است، ازاین‌رو نمی‌توانید به‌سادگی آن را پیدا کنید. ضمن اینکه این گیاه قیمت ارزانی نیز نداشته و جز گیاهان ارزان قیمت نیست. سروپژیا جز گیاهان آویزی نیز به‌شمار می‌رود

نور مناسب گیاه سروپژیا

نور کافی برای این گل بسیار ضروری و لازم می باشد؛ ولی باید به این نکته توجه شود که در مقابل نور مستقیم قرار نگیرد. بهترین شرایط مورد نیاز برای نور این گل، نور کامل تا کمی سایه می‌باشد. نور زیاد و مستقیم موجب سوختگی برگ های سروپژیا شده و نور کم نیز، مسبب کم شدن نمو گل و پژمرده شدن برگ آن می‌شود. اگر مقدار نور خیلی کم باشد، ساقه کشیده خواهد شد و برگ ها نیز از هم فاصله می‌گیرند. میزان دریافت روزانه نور این گیاه، 2 تا 3 ساعت در روز بوده که نور زیاد باعت تیره تر شدن رنگ برگ و نور کم باعث روشن تر شدن آن خواهد شد.

آبیاری صحیح گیاه سروپژیا

آبیاری صحیح گیاه سروپژیا

آبیاری صحیح گیاه سروپژیا

برای آبیاری این گیاه پس از هر بار آب دادن باید منتظر بمانید تا خاک کاملاً خشک شود و سپس مجدداً به آبیاری آن بپردازید. زیرا آبیاری زیاد این گیاه باعث آسیب دیدن شدید ریشه گیاه خواهد شد.آبیاری گل سروپژیا در فصل بهار و تابستان بیشتر است، ولی در فصل پاییز و زمستان به آب کمتری نیاز دارد. به طور کلی 2 بار در هفته برای آبیاری این گل کافی بوده و آب دادن بیش از حد به آن باعث از بین رفتن هر چه زودتر گل خواهد شد.

رطوبت گیاه سروپژیا

رطوبت زیاد برای این گیاه مناسب نمی باشد و رطوبت محیط برای آن کافی می باشد. برای تامین رطوبت کافی این گیاه کافیست کف گلدان را از سنگ ریزه پر کرده و هر دو هفته یکبار آن را از آب پر کنید. اما توجه کنید که به هیچ وجه کف گلدان نباید با زیر گلدانی تماس داشته باشد.

دمای مناسب گیاه سروپژیا

مناسب ترین دمای نگهداری این گیاه همان دمای اتاق می باشد و به خوبی در این دما رشد می کند. و در فصل زمستان در نظر داشته باشید که دمای محیط نباید کمتر از 15 درجه برسد.

دمای مناسب گیاه سروپژیا

دمای مناسب گیاه سروپژیا

خاک مناسب برای گل سروپژیا

خاک مورد نیاز برای این گل، خاک سبک بوده که مخلوطی از یک قسمت پیت و یک قسمت خاک باغچه و 2 قسمت ماسه یا پرلیت برای گلدان آن می‌باشد. اگر مقدار پرلیت را افزایش دهید، ریشه ها خیلی مرطوب و نمناک نمی‌شوند و در نتیجه باعث پوسیدگی ریشه ها نمی‌گردد. خاک مورد استفاده برای گیاه کاکتوس یا سلکولنت، خاکی مناسب برای گل سروپژیا می‌باشد.

کوددهی گل سروپژیا

در فصل رویش گل سرویژیا، باید هر 3 الی 4 هفته یکبار کوددهی شود که کود مایع گیاهان خانگی بهترین آن است. پس از هر بار کوددهی، باید این گل آبیاری شود تا باعث تشکیل نمک پیرامون ریشه آن نگردد. توصیه می‌شود در فصل زمستان از کود دادن به این گل خودداری نمود یا مقدار آن را کاهش داد؛ زیرا کوددهی فراوان به گل باعث سوزاندن ریشه ها خواهد شد.

کوددهی گل سروپژیا

کوددهی گل سروپژیا

آفات گیاه سروپژیا

  • زرد شدن برگ ها که در اثر آبیاری نادرست و یا عدم رسیدن نور کافی به گیاه بوجود می آید.
  • ریزش برگ ها که به علت عدم تعادل دمایی نظیر مشکل سرمای زیاد و یا گرم بودن بیش از حد محیط نگهداری گیاه می باشد.
  • سوختگی برگها که می تواند ناشی از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید باشد و یا اینکه رطوبت کافی به آن نرسید که با روش سنگریزه که در بالا گفته شد می توانید رطوبت آن را تامین کنید.
  • خشک شدن برگ ها که به دلیل خشک شدن خاک گلدان و عدم آبیاری و یا آبیاری نامنظم اتفاق می افتد.
  • زرد شدن قسمت پایینی برگ ها که در بیشتر مواقع به علت آبیاری بیش از اندازه می باشد.

 

 

 

معرفی گیاه شمشاد ژاپنی

معرفی گیاه سفرس خزنده

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا