کتاب صد سال تنهایی اثر گابریل گارسیا مارکز

یکشنبه 16 بهمن 1401 کتاب

مشخصات کتاب صد سال تنهایی

نویسنده: گابریل گارسیا مارکز

ترجمه: بهمن فرزانه

انتشارات: امیر کبیر

تعداد صفحات: ۴۰۸

 

معرفی کتاب صد سال تنهایی

داستان این کتاب با صحنه اعدام سرهنگ آئورلیانو بوئندیا آغاز می‌شود. در حالی که خاطرات گذشته خود را مرور میکند یعنی از زمان آغاز به وجود آمدن دهکده ماکوندو زمانی که جهان چنان تازه بود که بسیاری چیزها هنوز اسمی نداشتند و برای نامیدنشان می‌بایست با انگشت به آنها اشاره کنی. در این رمان زندگی شش نسل از خانواده بوئندیا روایت شده است . سرهنگ آئورلیانو بوئندیا فرزند اول خانواده اش بود ، شخصیتی او فاقد هر گونه احساسی، بدون ترس، نفرت یا عشق و شخصیتی که بارها و بارها از مرگ می‌گریزد تا شاهدی بر تمام تغییرات و پلی بین سنت و مدرنیته باشد.

کتاب صد سال تنهایی را در دسته‌ی رئالیسم‌های جادویی دسته‌بندی می‌کنند. به اعتقاد بسیاری گابریل گارسیا مارکز در این کتاب سبک «رئالیسم جادویی» را ابداع کرده است؛ داستانی که در آن همه فضاها و شخصیت‌ها واقعی و حتی گاهی حقیقی است اما ماجرای داستان مطابق روابط علی و معلولی شناخته شده دنیای ما پیش نمی‌رود.

معرفی کتاب صد سال تنهایی

معرفی کتاب صد سال تنهایی

سبک کتاب صد سال تنهایی

مارکز با نوشتن از کولی ها از همان ابتدای رمان به شرح کارهای جادویی آنها می‌پردازد و شگفتی های مربوط به حضور آنها در دهکده را در خلال داستان کش و قوس می‌دهد تا حوادثی که به واقعیت زندگی در کلمبیا شباهت دارند با جادوهایی که در این داستان رخ می‌دهند ادغام شده و سبک رئالیسم جادویی به وجود آید. ناپدید شدن و مرگ بعضی از شخصیت های داستان به جادویی شدن روایت‌ها می‌افزاید.

جملاتی از کتاب صد سال تنهایی

انسان تنها زمانی حق دارد به انسانی دیگر از بالا به پائین بنگرد که ناگزیر است او را یاری رساند تا روی پای خود بایستد.

هرگز وقتت را با کسی که حاضر نیست وقتش را با تو بگذراند، نگذران.

مرگ از پیری نمی آید، بلکه با فراموشی می آید!

برای عشق مبارزه کن ولی هرگز گدایی نکن.

برای عشق مبارزه کن

برای عشق مبارزه کن

معرفی نویسنده کتاب صد سال تنهایی

گابریل گارسیا مارکز نویسنده و روزنامه نگار کلمبیایی و خالق اثر پر فروش صد سال تنهایی است که در سال 1982 موفق به دریافت جایزه نوبل ادبی شده است.مارکز کتاب صد سال تنهایی را سال 1967 و بعد از دو سال نگارش آن منتشر کرد، کتابی که به اعتقاد بسیاری از منتقدان بهترین اثر این نویسنده می باشد. از دیگر آثار او می توان به پاییز پدر سالار، عشق سال های وبا و ژنرال در هزارتوی خود اشاره کرد. گابریل گارسیا مارکز که در اواخر عمرش به بیماری آلزایمر مبتلا شده بود سال 2014 و در سن 87 سالگی دار فانی را وداع گفت.

گابریل گارسیا مارکز

گابریل گارسیا مارکز

واقعیت های کتاب صد سال تنهایی

  • مارکز در رمان صد سال تنهایی تلاش کرده است که تجربه های واقعی خود را در زمانی که در کلمبیا بوده است را بنویسد.
  • در سال های جوانی مارکز کارخانه ها میوه خارجی با داشتن قصد و نیت های متفاوت به وجود آمدند، که این اتفاق را در داستان می بینید.
  • محل زندگی مارکز تا وقتی که در قید حیات بود روز به روز بدبخت تر و فقیرتر می شود، در داستان هم برای شهر ماکوندو این اتفاق افتاد.در ادامه داستان بخشی از تاریخ کشورش را در داستانش به ثبت رسانده است.
  • در آمریکای لاتین ابتدا مردم بومی ایکناهو آزتک ها زندگی می کردند، بعدها اروپایی ها به منابع این کشور دست یافتند و با کشتار و قتل عام مردم آنجا به منابع طبیعی را غارت کردند.
  • گروه کولی ها و ملکیادس ها همان اروپایی ها هستند که باعث آشنایی مردم ماکوندو با پول و تکنولوژی شدند.
  • مارکز به وضعیت سیاسی آمریکایی لاتین نیز در کتابش پرداخته بود همان طور که قدرت میان افراد شهر ماکوندو جا به جا می شود در کشورهای آمریکایی لاتین همین اتفاق می افتاد.

 

کتاب ملت عشق اثر الیف شافاک

سه قطره خون

کتاب سه قطره خون اثر صادق هدایت

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا