مشخصات پردازنده اینتل با واحد گرافیکی رادئون وگا منتشر شد – فناوری

پنج‌شنبه 14 دی 1396 فناوری

وب‌سایت شعبه‌ی هند اینتل، اطلاعات جالب‌ توجهی از نسل جدید پردازنده‌های دسکتاپ این شرکت منتشر کرد.

سال جدید برای علاقه‌مندان دنیای کامپیوترهای شخصی، با جذابیتی زیادی آغاز شد. وب‌سایت هند اینتل جزئیات اندکی از نسل آینده‌ی پردازنده‌های اینتل منتشر کرد که نمونه‌ی مجهز به واحد گرافیکی رادئون AMD نیز در آن مشاهده می‌شود. در این لیست نسل جدید پردازنده‌های قدرتمند Core i9 و Core i7-X در کنار نمونه‌های قابل اورکلاک و نسل هشتم پردازنده‌های سری K نیز به چشم می‌خورند.

مقاله‌ی مرتبط:

اما نکته‌ی جالب توجه لیست منتشرشده، حضور پردازنده‌ای با نام Core i7-8809G‌ است. این پردازنده عضوی از خانواده‌ی اینتل که پیش از این معرفی شده بود، نیست. i7-8809G‌ از چهار هسته‌ی پردازشی با فرکانس کاری پایه‌ی ۳.۱ گیگاهرتز بهره می‌برد که به لطف فناوری هایپرترد، ۸ ترد پردازشی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. ۸ مگابایت حافظه‌ی کش سطح سوم و توان حرارتی ۱۰۰ وات دیگر مشخصه‌های ذکرشده‌ در این لیست است. اما مشخصه‌ی قابل توجه این پردازنده، تجهیز آن به واحد گرافیکی رادئون RX وگا در کنار نمونه‌ی HD گرافیک ۶۳۰ اینتل است.

پردازنده جدید اینتل

هنوز جزئیات بیشتری در خصوص این پردازنده منتشر نشده است. اما نکته‌ی قابل توجه قرار گرفتن آن در میان پردازنده‌های نسل هشتم و کافی لیک است. با وجود استفاده از کد ۸ در نام‌گذاری آن، احتمالا این پردازنده در اصل در خانواده‌ی کبی‌ لیک قرار بگیرد؛ زیرا تمام پردازنده‌های Core i7 نسل هشتم اینتل حداقل از ۶ هسته‌ی کاری برخوردار هستند. هم‌چنین اینتل نام واحد گرافیکی پردازنده‌های کافی‌ لیک را به UHD Graphics تغییر داده است؛ درحالی‌که Core 17-8809G از واحد HD Graphics 630 برخوردار است. 

نام‌گذاری Radeon RX Vega M GH در بخش واحد گرافیکی پردازنده‌ی جدید اینتل، نشان از یک موضوع دارد؛ AMD در بخش گرافیکی این پردازنده‌ از جدیدترین معماری خود استفاده کرده است. البته هنوز جزئیاتی در خصوص این واحد گرافیکی منتشر نشده و تنها اطلاعات در دسترس، بهره‌گیری این بخش گرافیکی از ۲ یا ۴ گیگابایت حافظه‌ی فوق‌ سریع HBM2 شرکت AMD است. تکنولوژی EMIB اینتل نیز وظیفه‌ی اتصال پردازنده‌های اینتل و AMD را بر عهده دارد.

توان حرارتی ۱۰۰ وات از دیگر نکات قابل توجه این پردازنده است. با توجه به ادغام دو بخش پردازنده‌ی اصلی و گرافیکی در یک واحد، مشخصه‌ی ۱۰۰ وات می‌تواند نکته‌ی جذاب و قابل توجه برای کاربران باشد. این در حالی است که در صورت استفاده از واحد‌های جداگانه‌‌ی CPU و GPU، با توان نهایی بیشتری روبه‌رو خواهیم بود. با توجه به توان حرارتی ۴۵ وات پردازنده‌های سری H اینتل، احتمالا ۵۵ وات باقی‌مانده صرف واحد گرافیکی AMD خواهد شد. این میزان از توان مصرفی، مشابه پردازنده‌ی گرافیکی RX 550 است که از ۸ واحد پردازشی و ۵۱۲ سایه‌زن برخوردار است. البته AMD پیش‌تر تا ۱۰ واحد هسته‌ی پردازشی را در واحد گرافیکی پردازنده‌های ۱۵ وات موبایل و لپ‌تاپ‌ قرار داده است. با توجه به اندازه‌ی به نمایش درآمده در تصاویر این پردازنده، پیش‌بینی می‌شود ۲۰ تا ۲۴ هسته‌ی پردازشی در واحد گرافیکی AMD تعبیه شود که به توان حرارتی ۵۵ تا ۷۵ وات منجر می‌شود. 

پردازنده‌ی Core i7-8809G در کنار سایر پردازنده‌های دسکتاپ اینتل قرار گرفته است. بدین ترتیب در فاز اول نباید منتظر نسخه‌ی موبایل پردازنده‌ی مشترک اینتل و AMD‌ بود. 

به احتمال قوی در رویداد CES 2018 جزئیات بیشتری در خصوص این پردازنده‌ی جدید منتشر خواهد شد. 


منبع : زومیت

چگونه می‌توانید اعتماد مشتریان را جلب کنید - فناوری

لنوو مانیتور تینک ویژن X24 را با طراحی جدید معرفی کرد - فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا