مزایا و معایب توسعه اپلیکیشن موبایل برای کسب‌ و‌ کار – فناوری

سه‌شنبه 29 فروردین 1396 فناوری

اگر قصد دارید کسب‌ و‌ کار خود را گسترش دارید، دلایلی که در این مقاله ذکر شده‌اند در مورد مزایا، معایب و دلیل توسعه اپلیکیشن موبایل دید خوبی به شما می‌دهند.

تحقیقات نشان می‌دهند که انتظار می‌رود بازار اپلیکیشن موبایل تا سال ۲۰۲۰ بسیار رشد پیدا کند. در سال ۲۰۱۶ به‌طور میانگین ۱۱ اپلیکیشن‌ موبایل توسط هر کسب‌و‌کار توسعه داده شده که نسبت به گذشته، رشد ۱۲۶ درصدی داشته است. با اینکه توسعه اپلیکیشن‌ موبایل برای کسب‌ و‌ کار در حال رونق گرفتن است؛ اما این کار هم مانند هر کار دیگری، یک سری مزایا و معایب دارد. آمار نشان داده است که ۲۳ درصد از اپلیکیشن‌ها تنها ۱ بار استفاده می‌شوند؛ اما ۳۹ درصد آن‌ها ۱۱ بار یا بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. زمان‌بندی و شرایط موجود تعیین می‌کنند که اپلیکیشن شما جزو کدام دسته قرار خواهد گرفت. ما در این مقاله زومیت می‌خواهیم مزایا و معایب توسعه اپلیکیشن موبایل برای یک کسب‌و‌کار را بررسی کنیم. ابتدا به بررسی مزایا و دلایل استفاده از آن‌ها می‌پردازیم.

business application

۱-  برطرف کردن مشکلات کسب‌ و‌ کار یا بهینه‌سازی آن

اپلیکیشن‌های موفق کسب‌ و‌ کار بدون دلیل تولید نمی‌شوند، بلکه فرصتی برای بهینه‌سازی یک فرآیند هستند. اگر می‌خواهید اولین اپلیکیشن شرکت خود را توسعه بدهید، نباید بیش‌ازاندازه به قابلیت‌های آن فکر کنید. نیازی نیست که اپلیکیشن شما همه کارها را انجام دهد یا اینکه عمر ابدی داشته باشد. درواقع شما باید برای آن اهداف کوتاه و بلندمدت در نظر بگیرد و مشخص کنید چگونه می‌توانید بیشترین بهره‌ را از آن ببرید. در ادامه ۳ مثال از برطرف شدن مشکلات کسب‌ و‌ کار توسط اپلیکیشن‌ آورده شده است.

  • مشکل: شرکت با سرعت زیادی در حال رشد است و ما می‌خواهیم کارمندها با ما در ارتباط باشند.

   راه‌حل: طراحی یک اپلیکیشن راهنما برای کارمندان با قابلیت پیام‌رسانی.

  • مشکل: خبرنامه‌هایی که به‌صورت ایمیل ارسال می‌شوند، توسط کاربران خوانده نمی‌شوند.

   راه‌حل: طراحی یک اپلیکیشن که تیترهای مرتبط با محتوای موردنظر کاربر را به‌صورت نوتیفیکیشن به او اطلاع می‌دهد.

  • مشکل: مشتری‌ها انتظار نوآوری بیشتری از شما دارند.

   راه‌حل: طراحی یک اپلیکیشن برای حمایت از مشتری‌ها و اینکه بتوانند اطلاعات موردنیاز خود را بخوانند و در صورت لزوم با شرکت ارتباط برقرار کنند.

۲- علاقه‌مند بودن کاربران به استفاده از اپلیکیشن‌

قبل از اقدام به توسعه اپلیکیشن، باید بررسی کنید و ببینید آیا مشتری‌های شما دارای ویژگی‌های زیر هستند یا خیر.

  • داشتن درک خوب از تکنولوژی
  • چک کردن موبایل به‌صورت مداوم
  • دوست داشتن محتوای شما و درخواست برای افزایش حجم آن‌
  • علاقه‌مند بودن به پیشنهادهای فصلی که از طرف شرکت شما ارائه می‌شود یا شرکت کردن در همایش‌های شما
  • درخواست ارائه خدمات ویژه برای مشتری‌ها
  • استفاده کردن از اپلیکیشن‌ رقبا

اگر مشتری‌هایتان دارای ویژگی‌های گفته‌شده هستند، پس زمان آن رسیده است که شما نیز برای کسب‌ و‌ کار خود یک اپلیکیشن طراحی کنید.

business application

۳- داشتن ایده‌ی جالب برای استفاده مشتری‌ها از اپلیکیشن

مقاله‌های مرتبط:

اگر برای توسعه اپلیکیشن خود یک ایده‌ی‌ جالب دارید و می‌دانید که مردم به سمت آن جذب خواهند شد یعنی نیمی از مسیر را طی کرده‌اید. و باید هرچه سریع‌تر برای اجرای آن اقدام کنید. اما اگر ایده‌ی جالبی ندارید، باید بسیار محتاطانه عمل کنید. اپلیکیشن شما هرچقدر کاربردی باشد، اگر نتواند کاربران را به‌اندازه کافی درگیر کند با شکست مواجه خواهد شد. چه چیزی می‌تواند اپلیکیشن شما را از دیگران متمایز سازد و آن‌ها را به استفاده مجدد تشویق کند؟

به این مثال توجه کنید. یک شرکت بزرگ یک اپلیکیشن برای ارتباطات داخلی کارمندان خود توسعه داده بود که اخبار، اعلان‌ها و منوی غذایی شرکت را برای کاربران ارسال می‌کرد. آن‌ها بعد از گذشت مدتی متوجه شدند منوی غذای شرکت تنها چیزی است که باعث می‌شود کارمندان به‌طور مرتب به اپلیکیشن شرکت مراجعه کنند. این شرکت از این فرصت استفاده کرد و اخبار داخلی را پایین منوی غذا قرار داد. انجام همین کار ساده میزان درگیری و استفاده کاربران از اپلیکیشن را افزایش داد.

۴- خلاق و مبتکر نشان دادن شما

هیچ چیز بیشتر از دخالت دادن موبایل در کسب‌ و‌ کار نشان‌دهنده به‌روز بودن آن نیست. در واقع استفاده از اپلیکیشن‌ نشان می‌دهد که کسب‌و‌کار شما به نوآوری و مدرن بودن علاقه‌ بیشتری نسبت به پایبندی به سنت‌ها دارد. به‌عنوان مثال اگر در ملاقات‌های خود از تبلت استفاده کنید، مشتری‌های شما تحت ‌تأثیر این موضوع قرار خواهند گرفت. استفاده از پاورپوینت و اطلاعات چاپ‌شده یک موضوع جا افتاده است؛ اما استفاده از امکانات مدرن تأثیر خیلی خوبی بر مشتری‌ها خواهد گذاشت. در واقع اکثر شرکت‌ها دلیلی چندان خوب و کاربردی برای استفاده از اپلیکیشن ندارند و تنها به‌ خاطر تحت تأثیر قرار دادن دیگران از آن‌ استفاده می‌کنند؛ البته انجام این کار هیچ اشکالی ندارد. هیچ شرکتی نمی‌تواند یک تکنولوژی را از بیرون وارد سیستم خود کند و در استفاده از آن حرفه‌ای شود؛ بلکه گذشت زمان و کار کردن با آن می‌تواند به‌مرور باعث پیشرفت شود.

۵- پیروز شدن در رقابت با شرکت‌های دیگر

رقابت کاری بین شرکت‌ها می‌تواند دلیل فوق‌العاده خوبی برای تشویق شدن آن‌ها به استفاده از اپلیکیشن‌ باشد. هرچقدر تکنولوژی بیشتر پیشرفت کند میزان درخواست‌ها نیز از شما بیشتر می‌شود. شاید واضح به نظر برسد؛ اما اکثر کارمندانی که در شرکت‌های بزرگ کار می‌کنند، معتقدند که ظهور اپلیکیشن‌های موبایل باعث افزایش رقابت میان آن‌ها شده است. پس اگر بهانه‌ی شما برای تولید اپلیکیشن این است که رقبایتان از آن استفاده می‌کنند، دلیل چندان بدی نیست. این روزها هیچ‌کس دوست ندارد از رقبای خود عقب بماند. واقعیت این است که توسعه اپلیکیشن‌ مانند گذشته سخت و زمان‌بر نیست. بنابراین اگر رقبای شما از اپلیکیشن استفاده می‌کنند، شما نیز می‌توانید از پلت‌فرم‌هایی که کمتر نیاز به کدنویسی دارند استفاده کنید.

developing application

۶- استفاده از ایده‌ی دیگران و توسعه آن

همان‌طور که در مورد قبلی به آن اشاره شد، استفاده‌ی رقبا از تکنولوژی جدید می‌تواند یک دلیل قانع‌کننده برای توسعه اپلیکیشن باشد. اگر درحال حاضر فکر جدیدی برای گسترش دادن ایده‌ی رقبای خود دارید سریعا دست‌به‌کار شوید. انجام این کار می‌تواند شما را سریعا به موفقیت برساند.

update

اکنون به بررسی معایب اپلیکیشن موبایل برای کسب‌و‌کار می‌پردازیم.

۱- سخت و زمان‌بر بودن به‌روزرسانی اپلیکیشن‌

شما مجبور هستید بعد از ارائه‌ی اپلیکیشن آن را به‌طور مرتب به‌روزرسانی کنید. اگر می‌خواهید سفارش تهیه‌ی اپلیکیشن خود را به شرکت‌های تولید نرم‌افزار یا برنامه‌نویس‌های مستقل بسپارید، باید در مورد هزینه‌ی هربار به‌روز‌رسانی و اضافه شدن امکانات جدید از آن‌ها بپرسید. و قبل از اینکه سفارش خود را عملی کنید، این مسائل را به‌دقت موردبررسی قرار دهید. استفاده از پلت‌فرم‌های توسعه اپلیکیشن، ویرایش و به‌روزرسانی را برای شما راحت‌تر می‌کنند.

۲- داشتن انتظار بیش‌ازاندازه از یک اپلیکیشن

توسعه اپلیکیشن برای کسب‌و‌کار بسیار خوب است؛ اما در نظر گرفتن یک اپلیکیشن برای همه کارها میزان توقعات شما را بالا خواهد برد. اپلیکیشن‌ها زمانی مفید و کاربردی هستند که روی یک جنبه از کسب‌ و‌ کار شما تمرکز کنند. و تنها از ۱ یا نهایتا ۲ ویژگی کلیدی به‌طور هم‌زمان استفاده کنید. به همین دلیل شرکت‌های بزرگ از چند اپلیکیشن متفاوت استفاده می‌کنند. درواقع شما باید اهداف کسب‌ و کار خود را به‌گونه‌ای تنظیم و مدیریت کنید که بتوانید برای جنبه‌های مختلف آن از اپلیکیشن‌های متفاوت استفاده کنید. اگر می‌خواهید اولین اپلیکیشن خود را بسازید، نیازی به در نظر گرفتن این موضوع نیست؛ اما هرچقدر زودتر این کار را انجام دهید به نفع شرکت شما خواهد بود.

business application

۳- نداشتن منابع کافی برای حمایت از اپلیکیشن

اگر منابع و امکانات لازم برای حمایت از اپلیکیشن داخل سازمان خود ندارید؛ ایده‌ی توسعه اپلیکیشن شما حتی قبل از اینکه به‌طور کامل عملی شود، با شکست روبه‌رو خواهد شد. برای راه‌اندازی اپلیکیشن موبایل خود در سراسر سازمان باید نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • پیدا کردن حامیان استفاده از تکنولوژی جدید
  • در نظر گرفتن امکان تجمیع با سیستم موجود
  • سنجش میزان ابتکار و نوآوری اپلیکیشن
  • تولید محتوای اپلیکیشن


منبع : زومیت

خلاقیت در به تصویر کشیدن قهرمانان دنیای مارول و دی سی - فناوری

درخت عجیبی که پرنده‌ها را می‌کشد-فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا