پیشگیری از پوسیدگی دندان

چهارشنبه 17 آذر 1400 سلامت
پوسیدگی دندان

در این مطلب به شما طریقه پیشگیری از پوسیدگی دندان را آموزش میدهیم!

سالم بودن دندان ها و جلوگیری از پوسیدگی دندان ها وظیفه ماست !

وظایف دندان ها در مراحل رشد و زندگی کودکان بسیار مهم و قابل توجه است، دندانهای شیری کودکان 4 نقش اساسی  ؛ تغذیه ، زیبایی ، تکلم و راهنمایی مسیر رویشی دندانهای دائمی را بر عهده دارند.

درصورتی که دندانهای شیری دچار پوسیدگی و بیماری گردند مستقیما بر روی عملکرد وتغذیه و زیبایی کودک  وهمچنین دندان های دایمی در آینده تاثیر می گذارد  چنانچه دندان کودک دچار پوسیدگی های شدید گردد علاوه بر آنکه وی از تغذیه مناسب و مطلوب محروم میگردد بعلت ظاهر نامناسب دچار کاهش اعتماد به نفس در مواجهه با هم سن وسالان خود خواهد شد زیرا احساس نقص و عدم هماهنگی با سایر کودکان وی را از فعالیت های گروهی و حضور فعال در جمع باز خواهد داشت . علاوه بر آن از دست دادن زودتر از موقع دندان های شیری میتواند باعث از بین رفتن فضای دندانهای دائمی جایگزین و بسته شدن فضای این دندانها توسط دندانهای مجاور و ایجاد بهم ریختگی دندانی و مشکلات ارتودنسی گردد.  در حالی که پیشگیری از بروز بیماری ودرمان های زود هنگام در صورت بروز ضایعه، میتواند از ایجاد این مشکلات و ناراحتی های بعدی کودک جلوگیری نماید.

روشهای پیشگیرانه نظیر کنترل تغذیه ، بهداشت دهان ودندان و فلوراید تراپی و فیشور سیلنت تراپی، باعث میگردند که محیط دهان عاری ازبیماری گردد،  و در صورتی که در مراحل ابتدایی بروز پوسیدگی ، درمانهای لازم صورت گیرد کودک از ناراحتی ناشی از درمانهای پیچیده تر رها می شود.

 
پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان

برای مثال درمان فلوراید تراپی که بخشی از روشهای پایه ای پیشگیری در دندانپزشکی کودکان است باعث افزایش استحکام و مقاومت دندان نسبت به بروز پوسیدگی میگردد و در مواقعی که پوسیدگی ایجاد شد از سرعت گسترش آن می کاهد.

 

برای نیل به این منظور باید از ابتدای کودکی نسبت به ویزیت های منظم دوره ای و مراقبتهای پیشگیرانه جهت سلامتی دهان و دندان کودک اقدام نمود.

هدف از مراقبتهای دندانپزشکی کودکان در درجه اول پیشگیری است. ویزیت و درمانهای زودهنگام در کودکان از بروز بسیاری از نارسایی های دهان ودندان از جمله پوسیدگی های زودرس کودکی و بی نظمی های شدید دندانی در دوران دبستان جلوگیری می کند.چنانچه در مراحل اولیه رویش دندان اطلاعات پیشگیری توسط والدین از دندانپزشک اخذ گردد امکان رعایت بهداشت کودک و کنترل تغذیه مناسب جهت وی بیشتر خواهد بود، همچنین در صورتی که پوسیدگی ها، زودهنگام در دهان کودک مشاهده گردد درمان ساده تر و کم هزینه تر خواهد بود و با درمانهایی نظیر فلوراید تراپی و شیارپوش (فیشورسیلنت)  می توان امید داشتن دندانهای سالم برای کودک را افزایش داد، در غیر اینصورت بروز پوسیدگی های زود هنگام علاوه بر ایجاد ظاهری نازیبا برای کودک، باعث ایجاد مشکلات تغذیه ای به علت عدم امکان جویدن مناسب و درد و عفونت در دهان کودک می گردد که سرانجامی جز از دست دادن دندانها و بی نظمی دندانهای دائمی جایگزین شونده را نخواهد داشت.

فرصتی که دندانپزشک برای انجام معاینه زود هنگام و توصیه و مشورت با والدین در زمان کودکی بیمار دارد عنصر کلیدی در رسیدن به اهداف پیشگیری از مشکلات دندان و تداوم سلامت دهان است.

دکتر مصطفی محاوری متخصص دندانپزشکی کودکان و فلوشیپ ارتودنسی

پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان

عمل لیپوساکشن

روش های بهبود گلودرد!

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا