کاشت مو به روش FUT: مزایا، عوارض و نتایج آن

سه‌شنبه 8 آذر 1401 بازار
کاشت مو به روش FUT

ریزش مو در 85% از آقایان و 40% از بانوان وجود دارد. انتقال واحد فولیکولی (FUT) و دیگر روش‌های کاشت مو، جراحی‌های کم تهاجمی هستند تا به پوشاندن نواحی بی مو که در اثر ریزش مو ایجاد شده‌اند کمک کنند. پیشینه کاشت مو حداقل به سال 1939 در ژاپن باز می‌گردد. در روزهای اول، نتایج غیرطبیعی به نظر می‌رسید و ظاهر شاخ شاخ را داشت. در سال 1995، پزشکان شروع به کاشت فولیکول‌های مو کردند (که به نام واحدهای فولیکولی نیز شناخته می‌شود). این عمل نتایج طبیعی‌تری داشت.

در جراحی FUT، جراح نواری از پوست پشت یا کنار سر را برش می‌دهد و فولیکول‌های مو را خارج می‌کند. سپس این فولیکول‌ها به ناحیه بی موی کف سر منتقل می‌شوند. این جراحی در پوشاندن عقب رفتگی خط مو در الگوی تاسی مردانه موثر است.

به مطالعه ادامه دهید تا متوجه شوید در طی جراحی FUT می‌توانید انتظار چه چیزی را داشته باشید، این جراحی برای چه افرادی مناسب است و تفاوت FUT و FUE چیست.

مزایای کاشت مو FUT

در اینجا به برخی مزایای کاشت مو در FUT اشاره می‌شود:

دوره بهبودی قابل کنترل

دوره بهبودی در درمان FUT بسیار قابل کنترل بوده و معمولا بین 10 تا 12 روز است. به خاطر برداشتن نواری از پوست سر و ایجاد التهاب در جراحی FUT، برخی بیماران درد بیشتری را حس می‌کنند. در این موارد، مسکن تجویز می‌گردد.

مقدار بالای ماندگاری فولیکول‌ها

در FUT، موهای برداشته شده از ناحیه میانی هستند که اکثرا دائمی می‌باشند. به همین دلیل، به بیمارانی که موهای کمی در ناحیه اهدا کننده خود دارند، اغلب FUT پیشنهاد می‌گردد. در FUT فولیکول‌ها با دقت برداشته می‌شوند و بافت محافظ دست نخورده باقی می‌ماند، بنابراین پیوندهای قوی و با کیفیتی ایجاد می‌گردد.

نتایج طبیعی

در این روش خط زخمی بسیار نازک که حدود 1 میلی‌متر یا کمتر است ایجاد می‌گردد. این خط نازک به راحتی با رشد موهای اطراف آن پوشانده می‌شود، بنابراین عملا غیرقابل تشخیص است.

در روش کاشت مو FUT، موهای بیمار در گروه‌های کوچک یک تا 4 تایی کاشته می‌شوند. این امر به شما کمک می‌کند تا بدون مشهود بودن کاشت مو، ظاهری طبیعی و پرپشت در موهای خود داشته باشید.

بدون جای زخم بیشتر یا جلسات بعدی

صرف نظر از تعداد درمان‌هایی که انجام می‌شود، فقط یک خط اسکار برای شما باقی می‌ماند. در عوض، در روش FUE اسکارهای کوچک و گرد برای هر واحد فولیکولی که برداشت می‌شود ایجاد می‌گردد.

کاشت مو FUT برای چه افرادی مناسب است؟

روش کاشت موی واحدهای فولیکولی، برای مبتلایان به آلوپسی آندروژنیک یا الگوی ریزش موی مردانه مناسب هستند.

دیگر عواملی که باید در نظر گرفته شوند :

  • سن: اگر 25 ساله یا بزرگتر هستید، جراحی FUT برای شما مناسب است. به عنوان قانونی کلی، پزشکان باید فقط افراد بالای 25 سال را عمل کنند، زیرا الگوی ریزش مو در آینده قابل پیش‌بینی تر خواهد بود. قبل از 25 سالگی، انتظارات از نتیجه جراحی نیز غیرمنطقی‌تر خواهند بود.
  • ضخامت مو: افراد دارای موهای ضخیم‌تر در مقایسه با دارندگان موهای نازکتر و ظریفتر، می‌تواند انتظار پوشش دهی متراکم‌تری را داشته باشند – و بنابراین نتایج بهتری نیز دریافت می‌کنند.
  • تراکم اهدا کننده مو: افرادی که ناحیه اهدا کننده آنها بیش از 80 واحد فولیکولی در هر سانتی‌متر مربع دارند برای انجام این عمل مناسب هستند و نتیجه حداکثری را خواهند داشت. آقایان با تراکم موی کمتر از 40 واحد فولیکولی در هر سانتی‌متر مربع افراد مناسبی برای انجام جراحی FUT نیستند و جراح باید بر این اساس انتظار نتیجه داشته باشد.
  • درجه و الگوی بی مویی / تاسی: افرادی که می‌خواهند تاسی جلوی سر را اصلاح کنند، چشم گیرترین نتایج را خواهند داشت بنابراین بهترین گزینه‌ها برای درمان هستند. انتظار این را داشته باشید که تمرکز پیوندها در جلوی سر ماندگارترین تراکم و کمترین خطر برای زیبایی را داشته باشد.
  • رنگ مو: افرادی که رنگ پوست و موی روشن‌تر دارند (مثلا بلوند یا قرمز) نسبت به افرادی که موهای مشکی دارند گزینه بهتری هستند، زیرا تضاد رنگ بین پوست و مو کمتر مشخص می‌گردد. با این حال، انجام روش مناسب به کاهش بیشتر مشکلات در کاشت موی افراد دارای موی تیره کمک می‌کند.
  • انتظارات بیمار: شخصی با انتظارات واقع بینانه در مورد نتایج و پیشینه انطباق با داروها و درمان‌های ریزش مو (مثلا ماینوکسیدیل، فیناستراید، پلاسمای غنی از پلاکت) افراد مناسبی برای دریافت جراحی کاشت مو به روش FUT هستند.

انتقال واحد فولیکولی چگونه انجام می‌شود؟

در هنگام جراحی FUT، نواری از پوست سر، معمولا در پشت سر، برش داده می‌شود. اندازه دقیق نوار برش داده شده به مقدار فولیکول‌های مورد نیاز برای پوشاندن نواحی بی مو بستگی دارد. عرض این نوار معمولا بیشتر از 1 تا 5 سانتی‌متر نیست. زمانی که واحدهای فولیکولی از نوار خارج شد، به کف سر شما منتقل می‌شوند.

جراحی‌های کاشت مو حدود 4 تا 8 ساعت طول می‌کشد. جراحی FUT معمولا سریعتر از FUE انجام می‌شود. اکثر بیماران در طی جراحی هوشیار هستند و به منظور بی‌حسی کف سر از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود.

در اینجا چگونگی جراحی احتمالی شما بیان می‌شود:

  1. جراح خط مو را دوباره ترسیم می‌کند، ناحیه استخراج مو را علامت‌گذاری کرده و برای ثبت در پرونده پزشکی شما عکسبرداری انجام می‌دهد. ممکن است قبل از جراحی آرامبخش استفاده کنید. بی‌حسی موضعی به منظور بی‌حس کردن کف سر استفاده می‌شود.
  2. ناحیه اهدا کننده مو، یعنی جایی که مو از آن برداشته می‌شود، در حدود دو میلی‌متر تراشیده می‌شود.
  3. جراح نواری از پوست شما به همراه فولیکول‌های مو را برمی‌دارد که به عنوان پیوند استفاده می‌گردد. در طی جراحی شما به هوش هستید.
  4. تکنسین هر یک از فولیکول‌های مو را از نوار جدا کرده و برای انتقال آماده می‌کند.
  5. جراح کف سر را با بخیه می‌بندد.
  6. سپس فولیکول‌های مو در ناحیه بی مو کف سر به صورتی قرار می‌گیرند که طبیعی به نظر برسند.
  7. برای سر شما آنتی بیوتیک تجویز می‌کند و پانسمان می‌شود.

نتایج کاشت مو با روش FUT چه هستند؟

اکثر بیماران نتایج این جراحی را در عرض 6 تا 9 ماه مشاهده می‌کنند. میزان موفقیت در هر روش درمانی، از جمله FUT، به مهارت پزشک بستگی دارد. متخصص حرفه‌ای مجرب می‌تواند یک جراحی FUT را با میزان موفقیت 95 تا 98 درصد انجام دهد. توجه کنید که ریزش فولیکول‌های کاشته شده قبل از رشد مجدد و دائمی شدن آنها طبیعی است. این امر چرخه طبیعی و فرایند کاشت مو است.

عوارض جانبی احتمالی و اقدامات احتیاطی FUT

عوارض پس از عمل به ندرت پیش می‌آیند. داشتن منبع زیاد خون در سر به سرعت بهبود کمک کرده و باعث پیشگیری از ایجاد عفونت می‌شود. در این جراحی کمتر از 1% بیماران مبتلا به عفونت می‌شوند.

برخی عوارض جانبی احتمالی عبارتند از:

  • ظاهر غیرطبیعی موها
  • برجستگی با جای زخم
  • التهاب فولیکول مو (فولیکولیت)
  • خونریزی
  • ورم
  • درد
  • بی حسی
  • کیست ها

اسکار FUT

در جراحی FUT یک اسکار در مکان برداشتن مو ایجاد می‌گردد. این اسکار به مرور زمان کمتر می‌شود، اما دائمی خواهد  بود. اندازه اسکار به تعداد فولیکول‌های موی مورد استفاده در جراحی بستگی دارد. این اسکار معمولا با موی خود شما پوشیده می‌شود، اما اگر موهای خود را همیشه کوتاه نگه دارید، ممکن است مشهود باشد.

ریزش موی شوکی یا ریزش مو بعد از کاشت آنها

افلوویوم موی اهدا شده معمولا به عنوان ریزش موی شوکی شناخته می‌شود. در این اتفاق رایج، موهای کاشته شده در عرض دو ماه بعد از جراحی می‌ریزند. این موها تقریبا بعد از 4 ماه دوباره رشد می‌کنند.

آیا میتوان کاشت مو به روش FUT را به همراه دیگر روش‌های زیبایی انجام داد؟

بسیاری از افراد تمایل دارند تا شاهد تغییرات زیادی در ظاهر خود باشند و میخواهند چندین روش زیبایی را با یکدیگر انجام دهند. معمولا کاشت مو به روش FUT را میتوان با دیگر روش‌های زیبایی مانند لیفت ابرو، لیفت گونه و تزریق بوتاکس انجام داد. اما این روش را نمیتوان با جراحی های سنگین مانند جراحی پیکرتراشی، جراحی بینی و… انجام داد زیرا در اینصورت دوران نقاهت شما طولانی تر میشود و ممکن است بدن شما ضعیف گردد.

هزینه کاشت مو FUT

هزینه انواع روش‌های کاشت مو در هر کلینیک متفاوت است. برخی عوامل که می‌توانند هزینه آن را مشخص کنند به صورت زیر هستند:

  • مقدار مویی که منتقل می‌گردد. اکثر کلینیک‌ها با تعداد فولیکول‌هایی که منتقل می‌کنند هزینه را حساب می‎کنند، اما برخی دیگر هزینه ثابتی دارن اما هزینه‌ کاشت مو در مقابل هزینه جراحی های دیگر مانند هزینه‌ کاشت ابرو معمولا بالاتر است، زیرا تعداد موهایی که کاشته می‌شوند بیشتر هستند.
  • جراح. هزینه جراحی در بین کلینیک‌ها و بر اساس تجربه جراح متفاوت است.
  • مکان. برخی کلینیک‌ها در برخی شهرها ممکن است هزینه بیشتری را برای جراحی FUT در نظر بگیرند.
  • هزینه‌های سفر. اگر برای جراحی مجبور به طی مسافتی هستید، باید بودجه سفر را نیز در نظر بگیرید.

از آنجایی که این جراحی معمولا زیبایی در نظر گرفته می‌شود، بیمه هزینه‌های مربوط به جراحی FUT را پوشش نمی‌دهد. اگر به علت سوختگی یا صدمه موهای خود را از دست داده باشید، برخی بیمه‌ها ممکن است هزینه را پوشش دهند.

چاپگر اکوسالونت

7 ویژگی چاپگر های اکوسالونت

روغن زالو

روغن زالو

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا