مراقبت از گل مارگریت

دوشنبه 12 دی 1401 گل و گیاه
گل مارگریت

 

چکیده ای از معرفی گل مارگریت

فارسی اصیل: ندارد

 فارسی رایج: مارگریت

 نام علمی: Leucanthemum superbum

خاستگاه: جزایر قناری

 از خانواده: Asteraceae

 معیار زیبایی: گل

 

تاریخچه گل مارگریت

گل مارگریت بومی جزایر قناری است یک نوع داوودی به حساب می آید ،  این گل نوعی گیاه علفی دائمی و اغلب با قاعده چوبی است و گاهی به صورت یک ساله کشت می شود.برگ هایش بوی خاصی نمیدهند ، وسط گل کاملا نمایان است و به رنگ سفید یا زرد روشن است. گل ها به رنگ سفید، زرد و صورتی با سایه هایی از صورتی، آبی و پرتقالی مشاهده می شود.

نوع گل مارگریت

این گل دائمی و چند ساله است و بیشتر به صورت یکساله کشت می شود ، ساقه اش چوبی و گلهایش کلاپرک بوده است ، این گل دارای دو نوع گلبرگ است ، یک نوع گلبرگ های زبانه ای که به رنگهای سفید و صورتی روشن است و یک نوع گلهای آن لوله ای شکل است که به شکل دایره ای در وسط گل قرار دارد. گلدهی آن از اواسط بهار شروع شده و تا پایان تابستان ادامه دارد.

 مراقبت از گل مارگریت

مراقبت از گل مارگریت

ارتفاع گل مارگریت

این گیاه با نام شستا نیز شناخته می شود ، این گیاه می‌تواند به ارتفاع 60 تا 90 سانتی‌متر و عرض 30 تا 60 سانتی‌متر رشد کند و دارای برگ‌های نیزه‌ای شکل به رنگ سبز تیره می‌باشد.قطر گل‌ها معمولا 2/5 تا 5 سانتی‌متر است ولی گاهی اوقات قطر گل‌ها به 10 سانتی‌متر هم می‌رسد.

رشد گل مارگریت

این گل در خاک ضعیف نیز رشد میکند ، برای کاشت در باغ و باغچه بسیار مناسب است و چشم انداز بسیار زیبایی ایجاد می‌کند، همچنین قابل کاشت در گلدان نیز می‌باشد.گل مارگریت سرما را تا حد زیادی تحمل میکند ، در مناطقی که دمای هوا در زمستان 1- تا 30- درجه سانتی‌گراد است رشد می‌کند.

گلدهی گل مارگریت

بسته به نحوه کاشت و مراقبت، از اردیبهشت تا آبان ماه گل ظاهر می شود. در باغچه عمدتا گلدهی آن تابستان است.

خاک مورد نیاز گل مارگریت

به خاک سبک با زه کشی کامل نیاز دارد، در محل آفتابی باید کشت شود. در مناطقی که دما تا °C5- کاهش می یابد، باید از خاکپوش زمستانه استفاده کرد.

تکثیر گل مارگریت

با بذر و تقسیم بوته و قلمه ساقه افزایش می یابد. زمان کاشت بذر مانند بقیه چندساله ها اواسط تابستان است. نشاء، در پائیز یا بهار منتقل شده و در تابستان گل می دهد. اگر بوته ها جابجا نشوند در تابستان سال دوم گل بیشتری می دهند. پس از آن بهتر است بوته ها جا به جا شوند. تقسیم بوته در اسفند یا فروردین انجـام می شود.

دمای مورد نیاز گل مارگریت

در انبار با دمای °C4 به مدت 2 تا 3 روز قابل نگهداری است.

روش های تکثیر گل مارگریت

 کاشت بذر

اگر بذر گل ا در فضای باز میکارید این کار باید در بهار زمانی که دما تقریبا بالا ده درجه رسیده است، این کار را انجام دهید ، همچنین آن را با مواد آلی تقویت کنید ، باید دقت کنید که خاک باید سبک باشد ، برای کاشت بذر در خاک دو سوراخ به عمق ۳میلی متر با فاصله های ۲۰-۲۵سانتی متری ایجاد کنید. بذر را درون آن قرار دهید و سعی کنید خاک آن را مرطوب نگه دارید.عمل جوانه زنی از ۷تا ۲۱ روز طول خواهد کشید.

روش های تکثیر گل مارگریت

روش های تکثیر گل مارگریت

تقسیم بوته

تقسیم بوته را در فصل بهار انجام دهید به گونه ای که توجه داشته باشد گیاه نباید قبل از آن آبیاری شود ، ابتدا یاه را همراه با خاک‏ اطرافش از گلدان خارج کنید و به چند گیاه کوچک‏تر که داراى ریشه هستند تقسیم کنید. به این ترتیب دو یا سه گیاه کوچک‏تر خواهید داشت.

حالا ریشه‏ هاى زاید و بلند و قسمت‏هاى پوسیده را با قیچى جدا می کنید.از گیاهان مریض برای این کار استفاده نکنید.برای آماده کردن گلدان در کف آن دو سوراخ ایجاد کنید و به قطر حدود یک سانتی متر سنگ ریزه بریزید. تا حدود یک سوم گلدان را خاکی مخلوط از خاک باغچه, خاک ماسه ای و خاک برگ بریزید. گیاه را قرار داده و دوباره خاک بریزید، تا حدی که گیاه با خاک هم سطح شود. سپس آبیاری کنید.اگر قسمت آسیب دیده ای بود می توان با قیچی جدا کرد.

قلمه زدن ساقه

برای قلمه زدن باید به نکاتی توجه داشت ابتدا گیاه جوان ولی بالغ باشد. مریض، آفت زده و آسیب دیده نباشد. کمبود مواد معدنی نداشته باشد.

بهتر است صبح زود که گیاه مارگریت آماس و متوم است قلمه را تهیه کنید. برای تهیه آن قیچی هرس تیز یا چاقوی نازک و تیز لازم است.طول قلمه باید ۱۰تا۱۵ سانتی متر باشد. تمام برگ ها و گل ها و شاخه ها کنده شوند و فقط یکی دوتا برگ در نزدیک راس باقی بماند.خاک باید شنی یا ماسه ای درشت باشد که تونایی نگهداری آب و رطوبت زیاد را داشته باشد.نحوه قرار دادن آن و جهت آن مهم است. باید جهت آن گونه ای باشد که جوانه ها روبه بالا باشند و قلمه باید یک سوم یا یک دومش در محیظ کشت قرار گیرد.

آفات گل مارگریت

آفات گل مارگریت

آفات گل مارگریت

معمولاً دچار این چنین مشکلی نمی شود ولی آفت های معمول آن کنه عنکبوتی و شته هستند(همچنین شپشک آردآلود) که از نشانه های آن زرد شدن قسمت های جدید گل و بدشکل شدن برگ ها است.راه حل آن استفاده از سموم تماسی, سیستماتیک است. بیماری های آن هم معمولاْ در اثر نرسیدن نور کافی یا آبیاری زیاد یا هر دو ایجاد می شود که راه حل آن جدا کردن بخش های آسیب دیده و در صورت نیاز استفاده از قارچ کش است.

 

کاکتوس چانه

کاکتوس چانه

گیاه آپارتمانی برگ بیدی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا