لک های پوستی

سه‌شنبه 3 اسفند 1400 بازار ، آرایش پوست ومو
لک های پوستی

لک های پوستی

لک های پوستی یکی از مشکلات پوستی است که بین افراد با سنین مختلف رایج است.

 

لک‌ها با نام علمی کلاسما و ملاسما شناخته می‌شوند.عوامل زیادی بر تشکیل لک دخالت دارد از جمله هورمون‌های زنانه، تماس با آفتاب، ژنتیک و …درمان آن پروسه‌ای زمان بر است و احتیاج به صبر و بردباری بیمار و پزشک معالج دارد.برای درمان از کرم‌های لایه‌بردار، ضد لک و لیزرهای مخصوص لک از جمله لیزر کیوسوییچ استفاده می‌شود.در این مقاله به معرفی کرم‌های ضد لک می‌پردازیم.این کرم‌ها به لحاظ مکانیزم اثر، کمی با هم تفاوت دارند و به همین دلیل قدرت و مورد استفاده آنها با هم فرق دارد.

 

انواع ضد لک

۱- هیدروکینون: قوی‌ترین کرم ضد لک

قوی‌ترین کرم ضد لک که برای درمان انواع آن شامل لک‌های قهوه‌ای، ملاسما، کلاسما و به ندرت کک و مک می‌تواند مورد استفاده قرار می‌گیرد هیدروکینون است.از برندهای ضد لک ایرانی که حاوی هیدروکینون می‌باشند، می‌توان از کرم هیدروکینون مدیلن و کرم هیدروکینون سی‌گل نام برد.

لک های پوستی

لک های پوستی

نکته مهم در مورد هیدروکینون این است که حتماً باید با تجویز پزشک مورد استفاده قرار بگیرد و معمولاً زمانی که کرم‌های ضد لک ضعیف‌تر کارساز نبود، کرم هیدروکینون تجویز می‌شود.مهم‌ترین نکته منفی در مورد هیدروکینون عوارض جانبی آن است. هیدروکینون از تمام انواع دیگر کرم‌های ضد لک عوارض جانبی بیشتری دارد و به همین دلیل سعی می‌شود درمان لک با استفاده از کرم‌های دیگر انجام شود و در صورتی که این کرم‌ها تاثیری بر روی لک نداشتند، سراغ هیدروکینون می‌رویم.

۲- رزورسینول

بعد از هیدروکینون، یکی از مواد موثر در درمان لک، رزورسینول است.رزورسینول با توانایی بالا در مهار آنزیم تیروزیناز و کاهش تولید ملانین (ماده به وجود آورنده لک) در پوست، سبب جلوگیری از بروز و همچنین کاهش سایز و اندازه لک‌های قهوه‌ای و تیره پوستی می‌گردد.

لک های پوستی

لک های پوستی

رزورسینول عوارض جانبی خطرناک و ماندگار مشابه هیدروکینون ندارد. به همین دلیل کرم‌های ضد لک حاوی رزورسینول، بهترین و کم خطرترین راه درمان لک‌های قهوه‌ای به حساب می‌آیند.در بین کرم‌های ضد لک ایرانی که حاوی رزورسینول هستند، کرم ملالیفت درمالیفت، کرم رزروسینول آردن، اکسپرت ایج آردن و اسپات وست پرودرما بهترین کرم‌ها هستند.

۳- کوجیک اسید

اسید کوجیک (یا کوژیک اسید) یکی از مشتقات طبیعی است که از قارچ و سایر محصولات شبه قارچ و نیز برنج یا شراب برنج (ماکولی) تهیه می‌شود.اسید کوجیک به مهار فعالیت تیروزیناز (Tyrosinase) می‌پردازد و بدین وسیله از تولید طبیعی ملانین در لایه بالایی پوست جلوگیری می‌کند. این ماده علاوه بر کمک به روشن شدن سریع و طبیعی پوست، معمولا عارضه جدی ندارد، بنابراین همیشه اسید کوجیک قابل توصیه است و عقیده بر این است که یکی از سفید کننده‌های برتر پوست است که با تاثیر طبیعی به روشن کردن سریع پوست می‌پردازد. اولین بار در ژاپن تهیه و تولید شده است.

لک های پوستی

لک های پوستی

بهترین کرم‌های ایرانی که حاوی کوجیک اسید هستند، کرم روشن کننده کوجیک اسید آردن و از برندهای خارجی سرم ضد لک اریکه را می‌توان نام برد.

۴- آربوتین

آربوتین از میوه بیربری بدست می‌آید و ترکیب هیدروکینون با شکر است. به دلیل اینکه آربوتین از پیوند شیمیایی گلوکز و هیدروکینون به وجود آمده است، قدرت از بین برندگی لک آن و در نتیجه عوارض جانبی آن بسیار کمتر از هیدروکینون است. آربوتین فعالیت‌های تیروزیناز، یعنی آنزیم درگیر در سنتز ملانین را خنثی کرده، بطوری که در جهت روشن ساختن نواحی تیره پوست عمل می‌کند. این سرم با مهار آنزیم تیروزینار ۱ و تیروزینار ۲ باعث درمان لک‌های پوستی می‌شود.

لک های پوستی

لک های پوستی

مکانیزم اثر آربوتین به این صورت است که به دلیل وجود گلوکز در ترکیبات آن به تدریج جذب پوست می‌شود و زیر پوست پیوند بین گلوکزها و هیدروکینون شکسته و هیدروکینون به تدریج زیر پوست آزاد می‌شود. به همین دلیل هم عوارض جانبی آن خیلی کمتر از هیدروکینون است اما قدرت از بین برندگی آن مقداری کمتر از هیدروکینون است.از بهترین کرم‌های ایرانی که حاوی آربوتین هستند، می‌توان کرم آربوتین آردن و کرم آربوتین مای و کرم آربوتین سینره را نام برد.

۵- ویتامین C

ویتامین C علاوه بر داشتن خواص آنتی اکسیدانی قوی، آنزیم تیروزیناز را مهار می‌نماید و از تولید ملانین در پوست جلوگیری می‌کند. ویتامین C همچنین با مهار آنزیم کلاژناز از تجزیه کلاژن و الاستین پوست جلوگیری می‌کند، بنابراین تا حدودی نقش پیشگیری کننده از چین و چروک‌های پوست را نیز دارد. از این دسته می‌توان کرم ویتامین C روشن کننده و مرطوب کننده مدیلن را نام برد.

۶- آزلائیک اسید

آزلائیک اسید ۲۰ درصد به اندازه هیدروکینون و ۴ درصد در درمان ملاسما در بیمارانی که حساسیت به هیدروکینون دارند می‌تواند موثر باشد.

لک های پوستی

لک های پوستی

آزلائیک اسید از طریق کاهش رنگدانه باعث، روشن شدن پوست می‌شود. از برندهای آزلاییک اسید می‌توان آزلاییک اسید ۲۰ درصد سپیداج و سرم آزلاییک سسدرما را نام برد.

۷- سیستئامین

سیستئامین درمان موضعی جدید است که مکانیسم اثر آن به طور دقیق مشخص نیست ولی سبب مهار تیروزیناز و پراکسیداز که آنزیم‌های کلیدی ساخت ملانین هستند می‌شود.

لک های پوستی

لک های پوستی

دوپاکوئینون که سوبسترای اصلی تولید ملانین است را از چرخه ملانوژنز خارج می‌کند، یون‌های آهن و مس Chelate می‌کند و سطح داخل سلولی گلوتاتیون را بالا می‌برد. یک امینوتیول است و چون مولکول کوچکی است و فرمولاسیون نانو دارد طی ۱۵ دقیقه از پوست نفوذ می‌کند و عارضه احتمالی تحریک پوستی است.

 

نکات مهم در مورد استفاده از کرم‌های ضد لک

۱- از این کرم‌ها برای تغییر دائمی رنگ پوست یا روشن کردن رنگ پوستی که به صورت طبیعی تیره است، نمی‌توان استفاده کرد، به دلیل اینکه رنگ طبیعی پوست افراد را نمی‌توان تغییر داد و روشن کرد و از طرف دیگر استفاده طولانی مدت از کرم‌های ضد لک و روشن کننده می‌تواند، آسیب زیادی به بدن و پوست بزند و به همین دلیل به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

۲- این کرم‌ها برای اینکه بتوانند در درمان لک موثر باشند، باید روی پوست خشک و تمیز مورد استفاده قرار بگیرند. به همین دلیل بهتر است قبل از استفاده از کرم‌ها از یک ژل شستشو یا پاک کننده متناسب با نوع پوست، استفاده کنید.

۳- بهترین زمان استفاده از این کرم‌ها مخصوصا کرم‌های حاوی هیدروکینون، شب‌ها قبل از خواب است.

۴- حتما نیم ساعت قبل از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب از یک کرم ضد آفتاب که قابلیت محافظت بالایی دارد استفاده نمایید و در طول درمان، هر ۲ تا ۳ ساعت یکبار ضد آفتاب خود را تمدید نمایید زیرا پوست شما در این زمان حساس شده و ممکن است اشعه‌های مضر UV خورشید موجب لک و التهاب و سوختگی شوند.

۵- استفاده از کرم‌های لایه‌بردار همزمان با کرم‌های روشن کننده باعث جذب پوستی بیشتر کرم‌های روشن کننده و در نتیجه تاثیر بیشتر آنها می‌گردد.

۶- همان طور که گفتیم درمان لک معمولاً پروسه‌ای تدریجی و زمانبر است و ممکن است ۳ تا ۶ ماه طول بکشد و نیاز به صبر و حوصله پزشک و بیمار دارد.

 

درمان عامل ایجاد کننده، در موفقیت درمان بسیار مهم است، بنابراین با توجه به اینکه تشخیص نوع لک از نظر سطح درگیری پوست، عامل زمینه‌ساز لک و نیز انتخاب درمان مناسب و اصولی سخت است توصیه می‌کنیم، قبل از خرید کرم با پزشک پوست مشورت کنید.

 

مراحل برجسته کردن گونه با رژگونه

مراحل برجسته کردن گونه با رژگونه

اسپری ضد عفونی کننده دست در ایام کرونا

اسپری ضد عفونی کننده دست در ایام کرونا

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا