لایکا از دو لنز پرایم جدید رونمایی کرد – فناوری

سه‌شنبه 26 دی 1396 فناوری

لایکا دو لنز پرایم جدید به نام APO-Summicron-SL  و با فاصله‌های کانونی ۷۵ و ۹۰ میلی‌متری معرفی کرد.

مقاله‌های مرتبط:

کمپانی لایکا در سال ۱۹۱۴ توسط ارنست لِیتز در شهر وتسلار آلمان تأسیس شد. شهرت لایکا برای ساخت لنز‌ها و دوربین‌های رده بالا است که به دلیل کیفیت بسیار مرغوب، قیمت بالایی دارند. این شرکت به‌تازگی از دو لنز تله‌فوتو پرایم به نام APO-Summicron-SL با فاصله‌های کانونی ۷۵ میلی‌متری و ۹۰ میلی‌متری برای دوربین‌های سری SL خود که فول‌فریم و بدون آینه هستند، رونمایی کرد (البته این لنز‌ها با دوربین‌های کراپ این شرکت مانند سری TL و سری CL که ضریب کراپ ۱.۵ دارند نیز سازگار است).

لنز لایکا / Leica APO-Summicron-SL 75mm

لنز لایکا / Leica APO-Summicron-SL 90mm

دوربین لایکا / Leica SL Camera

لنز‌های پرایم ۷۵ میلی‌متری و ۹۰ میلی‌متری APO-Summicron-SL F2 ASPH از طراحی «Apochromatic» بهره می‌برند که سبب کاهش پدیده‌ی «اعوجاج رنگی (Chromatic Abberation)» می‌شود. هر دوی این لنزها همچنین دارای یک عدسی ناکروی و حداقل فاصله‌ی فوکوس ۰.۵ متر (لنز ۷۵ میلی‌متری) و ۰.۶ متر (لنز ۹۰ میلی‌متری) هستند. حداکثر بزرگنمایی این دو لنز 0.2X است و دارای سیستم فوکوس «Dual Synchro Drive» هستند که به گفته‌ی لایکا می‌تواند در مدت زمان ۲۵۰ میلی‌ثانیه در طول محدوده‌ی کانونی (Focal Range) حرکت کند (محدوده‌ی کانونی به فاصله‌ی بین نزدیک‌ترین و دور‌ترین سوژه گفته می‌شود که لنز دوربین می‌تواند روی آن فوکوس کند).

هر دو لنز ۷۵ میلی‌متری و ۹۰ میلی‌متری، ابعاد (۱۰۲ × ۷۳ میلی‌متر) و قطر دهانه‌ (۶۷ میلی‌متر) یکسانی دارند و وزن آن‌ها نیز تقریبا برابر است (۷۰۰ گرم در مقابل ۷۲۰ گرم). هر دو لنز در برابر گردوخاک و رطوبت مقاوم هستند.

لنز لایکا / Leica APO-Summicron-SL 75mm

لنز لایکا / Leica APO-Summicron-SL 90mm

دو لنز جدید APO-Summicron-SL در ماه فوریه به بازار عرضه خواهند شد. مدل ۷۵ میلی‌متری با برچسب قیمت ۴۷۵۰ دلاری و مدل ۹۰ میلی‌متری با برچسب قیمت ۵۱۵۰ دلاری به فروش خواهند رسید.

بیانیه‌ی رسمی لایکا

Leica Camera از لنز‌های پرایم جدیدی برای دوربین‌های سری SL پرده‌برداری می‌کند

دو لنز جدید APO-Summicron-SL 75 mm f/2 ASPH و APO-Summicron-SL 90 mm f/2 ASPH عملکردی فوق‌العاده و بهترین مهندسی در طراحی جمع‌وجور را به ارمغان می‌آورند.

۱۵ ژانویه‌ ۲۰۱۸ – امروز لایکا دو نسخه اول از سری جدید لنز‌های با عملکرد بالای Summicron-SL را برای دوربین‌های سری SL لایکا معرفی می‌کند؛ لنز ۷۵ میلی‌متری APO-Summicron-SL F/2 ASPH و لنز ۹۰ میلی‌متری APO-Summicron-SL F/2 ASPH، که در ماه فوریه برای عکاسان در سرتاسر کشور قابل دسترس خواهد بود. هر دوی این لنز‌ها، به‌خوبی با سیستم اتوفوکوس بسیار سریع دوربین‌های سری SL کار می‌کنند؛ و همانند تمامی لنز‌های سری SL، این دو لنز در کشور آلمان با بهترین مواد اولیه برای داشتن عمر مفید طولانی، طراحی و ساخته شده‌اند تا در شرایط بسیار سخت عکاسی حرفه‌ای، دوام داشته باشند و همواره بهترین کیفیت تصویر را در اختیار عکاسان قرار دهند.

فاصله‌ی کانونی این دو لنز SL، برای انواع مختلف عکاسی ایده‌آل است و به‌خصوص در عکاسی پرتره بسیار می‌درخشد. برای مثال لنز ۷۵ میلی‌متری APO-Summicron-SL F/2 ASPH، پرتره‌های طبیعی فوق‌العاده‌ای ثبت می‌کند و لنز ۹۰ میلی‌متری APO-Summicron-SL F/2 ASPH، با فاصله‌ی کانونی تله‌فوتوی کلاسیک خود، مناسب افرادی است که می‌خواهند سوژه‌ به‌طور کامل از پس‌زمینه جدا شود و در نتیجه می‌توانند پرتره‌های هنری بسیار ایده‌آلی از افراد خلق کنند. یکی دیگر از قابلیت‌های عالی این دو لنز، اتوفوکوس سریع و بی‌صدای آن‌ها است؛ به این معنا که عکاس مجبور نیست حتی برای لحظه‌ای کوتاه منتظر بماند و درنتیجه می‌تواند از بهترین حالت سوژه‌، در کوتاه‌ترین زمان ممکن بهترین تصویر را ثبت کند.

طراحی و ساخت دو لنز پیشرفته‌ی جدید سری SL، نشان‌دهنده‌ی نوآوری مستمر در توسعه‌ی لنز برای دوربین‌های سری SL لایکا است. مدرن‌ترین و دقیق‌ترین روش‌های ساخت و تکنولوژی‌های اندازه‌گیری به‌طور اختصاصی برای تولید این لنز‌ها توسعه داده شده‌اند. نتیجه‌ی این توسعه نه‌تنها در ابعاد بسیار جمع‌وجور، وزن بسیار سبک‌تر و در نتیجه قابلیت حمل بیشتر این دو لنز بازتاب داشته، بلکه روی کیفیت تصاویر گرفته‌شده با آن‌ها تأثیر زیادی گذاشته است. همان‌گونه که دوربین‌های سری SL لایکا در گذر زمان با قابلیت‌های جدید و لنز‌های جدید به تکامل خود ادامه می‌دهند، اضافه شدن این دو لنز پرایم جدید به لنزهای قبلی، دامنه‌ی لنز‌های سری SL لایکا را برای عکاسان افزایش می‌دهد و اکنون شامل دو لنز زوم و سه لنز پرایم می‌شود. مشتریان فعلی دوربین‌های سری SL لایکا، اکنون گزینه‌های بیشتری برای انتخاب در اختیار دارند تا تجربه‌ی عکاسی آنان را تقویت کند و مشتریان جدید نیز بیشتر از گذشته برای خرید لنز گزینه دارند.

علاوه‌ بر‌ این، این لنز‌ها دارای سیستم اتوفوکوس جدید و سریع‌تر هستند که محدودیت حداقل فاصله‌ی فوکوس آن برای عکاسی از سوژه‌های خیلی نزدیک، بسیار کمتر است. سیستم اتوفوکوس تمامی لنزهای سری Summicron-SL، از نیروی بسیار قوی موتور‌های پله‌ای با تکنولوژی «Dual Syncro Drive» بهره می‌برد. استفاده از این سیستم پیشرفته‌ی فوکوس باعث شده است که طول محدوده‌ی کانونی لنز در مدت‌زمان حدودی ۲۵۰ میلی‌ثانیه به‌طور کامل طی شود؛ در نتیجه عکاسان می‌توانند مطمئن باشند که همواره سوژه‌ شارپ و به‌طور کامل در فوکوس است.

از  آنجایی که هر دو لنز Summicron-SL در حداکثر گشودگی دیافراگم خود یعنی F/2، بالاترین عملکرد و کیفیت تصویر را دارند، برای عکاسی در نور کم و شرایط نوری سخت نیز مناسب هستند. قولی که لایکا مبنی‌ بر قابل استفاده بودن حداکثر گشودگی دیافراگم در لنز‌های سری SL داده بود، برای این لنز‌های جدید نیز صادق است. کاربران می‌توانند آسوده خاطر باشند که این‌ لنز‌ها همواره تصاویری بسیار شارپ تولید می‌کنند. در ساخت لنزهای Summicron-SL، وسواس زیادی برای جلوگیری از تشکیل نور‌های ناخواسته و بازتاب نور در داخل لنز به خرج داده شده است. با بهبود طراحی مکانیکی و اپتیکال، استفاده از پوشش‌های بسیار باکیفیت روی سطح هر لنز، وقوع بازتاب‌های ناخواسته را تا حداقل ممکن کاهش می‌دهد. بنابراین، عکاسان لنزی در اختیار خواهند داشت که تصاویری با کنتراست بسیار بالا تولید می‌کند؛ درحالی‌که لنز‌های دیگر ممکن است از مشکل‌های «Flare» و «Ghosting» رنج ببرند که ارزش عکس را کم می‌کند.

تمام اِلمان‌های شیشه‌ای در هر سیستم‌ تصویربرداری اپیتکال، از قبیل لنز دوربین، گاهی ممکن‌ است باعث بروز پدیده‌ی شکست رنگ‌های مختلف نور با طول‌های متفاوت شوند؛ بنابراین، تمام پرتو‌های نور ساطع‌شده از یک سوژه چندرنگ همواره روی یک نقطه متمرکز نمی‌شوند. نتیجه‌ی این نقص، بروز پدیده‌ی اعوجاج رنگی (Chromatic Abberation) است. به‌منظور کاهش اعوجاج رنگی تا حداقل مقدار ممکن، هر دو لنز جدید Summicron-SL، از طراحی «Apochromatic»‌ بهره می‌برند که به عکاسان اجازه می‌دهد بدون تشکیل یک خط صورتی یا سبز در لبه سوژه‌هایی که از پشت به آن‌ها نور تابیده می‌شود، در صحنه‌هایی با کنتراست بالا عکاسی کنند. به‌منظور عملکرد بهتر سیستم اپتیکال این لنز‌ها، اغلب ۱۱ اِلمان اپتیکی آن‌ها، از جمله یک عدسی ناکروی، از ویژگی پراکندگی بسیار جزئی نور (Anomalous Partial Dispersion‌ یا Low Dispersion Glass‌) بهره می‌برند و از شیشه‌های حساس، کیفیت بالا و با فرمولی خاص ساخته شده‌اند. بدون وجود تمام این ویژگی‌های مدرن که به آن‌ها اشاره شد، تصاویر ثبت‌شده ممکن بود از پدیده‌های اعوجاج رنگی، «Flare»، «Ghosting» و پراکندگی نور برخوردار باشند.در واقع وجود شیشه‌های اپتیکی که به‌خوبی اصلاح شده‌اند، چیزی است که یک لنز لایکا را خاص می‌کند و دلیل شفاف بودن تصاویر ثبت‌شده با آن‌ها همین موضوع است. دو لنز APO-Summicron-SL 75 mm f/2 ASPH و APO-Summicron-SL 90 mm f/2 ASPH، ماه فوریه دردسترس خواهند بود. این لنز‌ها را می‌توان از فروشگاه‌های لایکا، مغازه‌ها و نمایندگی‌ها خرید. همچنین نیمه دوم ۲۰۱۸، لنز‌های جدیدی به نام Summicron-SL 35 mm f/2 ASPH و APO-Summicron-SL 50 mm f/2 ASPH برای دوربین‌های سری SL لایکا عرضه خواهد شد که تنوع لنز‌های پرایم را برای این دوربین‌ها افزایش خواهد داد.

مشخصات فنی دو لنز APO-Summicron-SL 75mm/90mm F2 ASPH لایکا




























مشخصاتLeica APO-Summicron-SL 75mm F2 ASPHLeica APO-Summicron-SL 90mm F2 ASPH
نوع لنزلنز پرایملنز پرایم
حداکثر اندازه‌ی سنسورسنسور ۳۵ میلی‌متری (فول‌فریم)سنسور ۳۵ میلی‌متری (فول‌فریم)
فاصله‌ی کانونی۷۵ میلی‌متر۹۰ میلی‌متر
پایدارکننده‌ی تصویرنداردندارد
پایه‌ی لنزLeica SLLeica SL
حداکثر گشودگی دیافراگم
حداقل گشودگی دیافراگمF۲۲F۲۲
حلقه‌ی تنظیم دستی دیافراگمنداردندارد
تعداد تیغه‌های دیافراگم۹۹
تعداد اِلمان اپتیکی۱۱۱۱
تعداد گروه‌ اِلمان‌ها۹۹
اِلمان‌های خاص/ دارای پوششیک عدسی ناکروییک عدسی ناکروی
حداقل فاصله‌ی فوکوس۰.۵۰ متر۰.۶۰ متر
حداکثر بزرگنمایی۰.۲X۰.۲X
اتوفوکوسبلهبله
نوع موتورموتور پله‌ایموتور پله‌ای
روش فوکوسداخلیداخلی
مقیاس فاصلهنداردندارد
مقیاس عمق میداننداردندارد
وزن۷۲۰ گرم۷۰۰ گرم
قطر۷۳ میلی‌متر۷۳ میلی‌متر
طول۱۰۲ میلی‌متر۱۰۲ میلی‌متر
مقاومت در برابر شرایط سخت محیطیبلهبله
رنگمشکیمشکی
قطر دهانه‌ی لنز۶۷ میلی‌متر۶۷ میلی‌متر
گیره اتصال به سه‌پایهنداردندارد

دوربین لایکا / Leica SL Camera

نظر شما راجع‌به این دو لنز لایکا چیست؟


منبع : زومیت

مدل مفهومی نیسان کراس موشن، رونمایی شد - فناوری

دوج رم 1500 در نمایشگاه خودروی دیترویت رونمایی شد - فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا