قمر در عقرب آبان ماه 1402

یکشنبه 30 مهر 1402

قمر در عقرب آبان ماه بر حسب صورت فلکی عقرب

ساعت 11:40 دقیقه روز 23 آبان ماه شروع می شود و ساعت 06:10 دقیقه روز 25 آبان ماه پایان می یابد.

قمر در عقرب آبان ماه بر حسب صورت برج عقرب

از ساعت 22:03 دقیقه روز 20 آبان ماه شروع می شود و ساعت 04:28 دقیقه روز 23آبان ماه پایان می یابد.

قمر در عقرب چیست؟

قمر در عقرب چیست؟

قمر در عقرب چیست؟

عقرب یکی از بروج دوازدگانه آسمان است که بر منطقه البروج قرار دارد . منطقة البروج نواریست که خورشید، ماه وسیارات از دید ناظر زمینی از آن عبور می کنند. و دایره میانی آن (دایرة البروج) سیر حرکت ظاهری سالانه خورشید است. در حدود قرن پنجم قبل از میلاد، اخترگویان بابلی و شاید یونانی، منطقة البروج را به 12 قسمت برابر که هر کدام 30 درجه اند، تقسیم و هر یک را یک برج نامیدند. و چون در هر برج عده‏ اى از ستارگان گرد آمده‏ اند كه از هيئت اجتماع آنها صورت جانورانى قابل تصور می باشد، آن برج را به نام صورت آن جانور ناميدند. مانند برج حمل، ثور، جوزا و … عقرب هشتمین برج از بین این بروج است. و قمر در عقرب یعنی زمانی که ماه در برج یا صورت عقرب قرار دارد.

کارهایی که بهتر است در هنگام قمر در عقرب انجام نشوند :

  • عقد نکاح
  • اقدام برای بچه‌دار شدن (انعقاد نطفه)
  • سفر
  • افتتاح کسب و کار و تجارت
  • تعیین و تغییر نام
  • گذاشتن سنگ بنای کار‌های مهم
  • حجامت
  • دیگر امور اساسی زندگی

محاسبه قمر در عقرب هرماه از سال

با فرض اینکه امروز ۲ مهر مصادف با ۱۵ شوال است:

روزها را یک واحد اضافه کنید (روز شمسی برابر ۳ و روز قمری برابر ۱۶)
روز قمری را در عدد ۱۲٫۲ ضرب کنید و حاصل را با روز شمسی جمع کنید.
حاصل جمع را بر عدد ۳۰ تقسیم کنید.
حاصل تقسیم را با عدد برج شمسی (مهر=۷) جمع کنید.
اگر عدد بدست آمده بیشتر از ۱۲ باشد منهای ۱۲ کنید.
عددی که در نهایت بدست می آید تعیین کننده موضع ماه در برجهای دوازده گانه است. اگر این عدد برابر ۸ باشد زمان قمر در عقرب رانشان می دهد.

قمر در عقرب در اسلام

از نظر دینی در متون اسلامی هنگام قمر در عقرب باید از انجام کارهای اساسی مانند ازدواج و بنای خانه و مسافرت پرهیز کرد یا در قبال آن صدقه پرداخت. فقیهان شیعه، اجرای صیغه ازدواج و سفر کردن در هنگام قمر در عقرب را با اتکا به روایتی از امام صادق (علیه السلام) مکروه شمرده‌اند؛ اما این حکم را شامل مراسم جشن ازدواج نمی‌دانند.

امام صادق علیه السلام میفرمایند:

«مَنْ سَافَرَ أَوْ تَزَوَّجَ وَ الْقَمَرُ فِی الْعَقْرَبِ لَمْ یَرَ الْحُسْنَى.»؛ «کسی که سفر کند و یا ازدواج کند در حالی که قمر در عقرب باشد خوشی و خوبی نمی‌بیند.» (من لایحضره‌الفقیه، ج۲ ص ۲۶۷ / الوافی، ج۱۲ ص۳۵۴ / وسائل الشیعه، ج۱۱ ص۳۶۷ / بحارالانوار، ج۱۰۰ ص۲۶۸)

همچنین در روایت حرز کبیر امام جواد علیه السلام از آن حضرت نقل شده است که هنگامی که (برای اولین بار) خواستی حرز را به بازو ببندی،نماز مخصوص آن را بجا آور و سزاوار است که در آن هنگام قمر در عقرب نباشد. (مهج الدعوات و منهج العبادات، ص 39 / بحار الأنوار چاپ بيروت، ج‏91، ص 358)

 

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا