قطعات بتنی یا پلاستیکی

یکشنبه 22 آبان 1401 بازار
قطعات بتنی پلاستیکی

بلوک نیوجرسی قطعات بتنی یا پلاستیکی است که به منظور جداسازی مورد استفاده قرار می گیرد سنگ دال بتنی از مهم‌ترین موارد مربوط به سازه‌ها است که از صفحات تخت تشکیل می‌شوند، البته به مرور زمان از دال‌ کامپوزیت بتنی و یا دیگر انواع سنگدال به شکل انحنادار نیز تولید و مصرف‌شده است. به‌طور‌کلی از این سازه در موارد مختلف استفاده می‌شود که می‌توان در قالب نیوجرسی بتنی مفصل دار نیز به‌کارگیری کرد.

سنگدال بتنی ترافیکی از‌جمله قطعاتی است که امروزه برای مقاصد مختلف در پیاده‌روها یا جاده‌ها مورد‌استفاده قرار می‌گیرد که البته کاربرد‌‌‌‌های دیگری مانند ساخت بالکن، ساخت فونداسیون، ساخت سنگ‌فرش و… نیز خواهد داشت. پر‌واضح است که برای تهیه این نوع سنگدال‌ها باید به مراکز تخصصی مراجعه کرد تا در کنار کیفیت، قیمت‌‌‌‌‌های مناسب نیز در‌نظر گرفته‌شده باشد.

عمده کاربرد بلوک نیوجرسی بتنی برای جداسازی مسیر حرکت اتومبیل در جاده ها می باشد. این بلوک ها به میزان قابل توجهی میزان خسارات جانی و مالی ناشی از تصادفات را کاهش می دهند. دلیل نامگذاری آن، به اولین استفاده این بلوک در ایالت نیوجرسی باز می گردد .همان‌طور که حتماً متوجه شده‌اید با توجه به اینکه از این قطعه در موارد مختلف استفاده می‌شود باید در‌نظر داشته باشید که برای تهیه آن‌ها حتماً از مراکز معتبر استفاده کنید. به‌طور‌کلی کیفیت ساخت انواع نیوجرسی فوق‌العاده دارای اهمیت است و با توجه به اینکه از این قطعه در شرایط آب‌و‌هوایی مختلف به‌کارگیری می‌شود، باید به‌طور‌کامل کیفیت ایده‌آل برای آن لحاظ شود.

ضمناً تهیه سنگدال ترافیکی و یا دیگر سنگ‌ها مانند سنگ لحد از موارد بااهمیتی است که نیاز به بررسی‌‌‌‌‌های بیشتر دارد و اگر در این خصوص تجربه کافی ندارید، بهتر است از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید؛ همچنین ناگفته نماند که برای دسترسی به قیمت سنگ لحد و یا نیوجرسی بتنی مفصل دار کافی است که از مراکز تخصصی در این خصوص بهره ببرید. نهایتاً پر‌واضح است که به جهت نصب حفاظ نیوجرسی، نیازمند شرکت‌‌‌‌‌های تخصصی هستید که باید در انتخاب آن نهایت دقت را به‌کار بگیرید.

ساخت نیوجرسی بتنی پیش ساخته

موارد به کار برده شده در ساخت انواع نیوجرسی بتنی

  1. سیمان، سنگدانه، آب، میلگرد، افزودنی، مفصل هستند که مقداراستفاده هر کدام آنها با توجه به نوع کار تنظیم می‌شود.
  2. سیمان – سیمان مورد استفاده برای نیوجرسی باید در تیپ 1 و تیپ 2 مطابق با استاندارد‌‌‌‌های ایران انتخاب شود.
  3. سنگدانه – ماسه، شن عدسی، شن بادامی از ترکیب این سه نوع سنگدانه مورد تایید ساخت نیوجرسی به دست می‌آید.
  4. آب – آب مورد استفاده در این فرایند باید عاری از هرگونه املاح، موادآلی، قلیایی و اسیدی باشد یعنی باید تمیز تمیز تمیز باشد.
  5. میلگرد – برای افزایش مقاومت نیوجرسی‌‌‌‌های بتنی از میلگرد هایی با حداقل مقاومت 400 مگاپاسکال استفاده می‌کنند.
  6. مفصل – برای بالا بردن مقاومت و همچنین از هم نپاشدن مواد هنگام برخورد سنگین مثل تصادف باید از این مفصل ها استفاده شود.
  7. افزودنی – برای داشتن ظاهر صاف، سیقلی و خروجی تمیز از افزودنی‌‌‌‌های مربوطه ( پودر و مایع کیفیت بالا ) استفاده می‌شود.

بتدریج با استفاده بیشتر و تجربه‌‌‌‌های بدست آمده ارتفاع نیوجرسی بتنی بیشتر شد زیرا نتیجه آن بهتر شد طبق آمار استفاده گسترده در ساخت و ساز جاده ای سبب شد کاربرد آن به عنوان حریم فیزیکی گسترده تر شود به عنوان مانع عمومی فراگیر و قابل حمل انتقال به هرجای پروژه ساختمانی و تغییر مسیر همیشگی یا موقتی در ترافیک جاده ای که بسیار مهم است بدون نیوجرسی بتنی امکان پذیر نیست استفاده‌‌‌‌های جانبی نیز برای تمرینات نظامی و در امان ماندن از گلوله حملات حوادث طبیعی سیل مهار آتش کنترل رودخانه‌‌‌‌های طغیان کرده و هدایت آن به معبر مشخص یا چند خطه کردن جدا کردن خط ویژه اتوبوس سفاورت خط مخصوص آمبولانس و آتشنشانی است.

نیوجرسی‌هایی که امروز استفاده می‌شوند موانع بتنی قابل حملی هستند خطوط ترافیک را از هم جدا می‌کنند در وهله اول این قطعه‌ها طوری و برای آن طراحی شده‌اند که اجازه ندهند خودروها به مسیر روبه‌رو منحرف شوند و تصادف‌های شاخ‌ به ‌شاخ اتفاق بیفتد به لطف زاویه کم لبه‌هایشان نیوجرسی‌ها حتی در صورت بروز تصادف هم خسارت را کاهش می‌دهند.

احتمالا تنها در ایران به این مانع‌ها می‌گویند بلوک در زمان خرید بلوک نیوجرسی اما این قطعات در انگلیسی به مانع جرسیJersey barrier معروف هستند اما به دلیل رنگ و متریال مشابه با بلوک‌های سیمانی به بلوک نیوجرسی معروف‌اند این قطعات با نام‌های دیوار جرسی برآمدگی جرسی بتن نیوجرسی و بعضا حتی نیوجرسی باربر هم شناخته می‌شوند. البته این بلوک‌ها کاربردهای دیگری هم دارند هدایت رودخانه‌ها، سیل بند و جلوگیری از انتشار آتش در جنگل‌ها محافظت از کارگرهای پروژه‌های عمرانی و عابران پیاده جداسازی فضا مثلا در پمپ بنزین‌ها و پایانه‌ها تغییر مسیر ترافیک و چند خطه کردن جاده‌ها

این موانع یک ارتقای چشمگیر در مقایسه با گاردریل‌ها بودند چون مقاومت بیشتری داشتند و در اثر ضربه جمع یا کاملا از جا کنده نمی‌شدند.

تاریخچه و روند توسعه این قطعات در موسسه فناوری استیونز واقع در نیوجرسی در ایالات متحده در سال ۱۹۵۰ توسعه یافتند تا بتوان بزرگراه‌های این منطقه را به چند لاین تقسیم کرد. قطعاتی که در آن زمان ساخته شدند از نیوجرسی‌های امروزی کوتاه‌تر بودند و مدولار هم نبودند.

اما بلوک‌های مدرنِ مدولار و بلندتر کارایی بیشتری دارند در حال حاضر این حفاظ‌ها از فناوری‌ها و تکنیک‌های نوینی مانند بتن خودتراکم عمل‌آوری بتن با بخار و تولید به صورت مفصلی هم استفاده می‌کنند. در ایران این قطعات برای اولین بار در سال ۱۳۷۵ به همت وزارت راه و ترابری تولید و استفاده شدند

نیوجرسی ترافیکی بتنی از مواد سیمان که ویژگی‌‌های آن باید با استاندارد شماره ۳۸۹ برای سیمان پرتلند تیپ ۱ و ۲ تطبیق داده شود. سنگدانه‌ها؛ شامل ماسه، شن عدسی و شن بادامی که باید با استاندارد شماره ۳۰۲ تطبیق داده شوند. آب؛ که باید عاری از مواد آلی، قلیایی و اسیدی، و هماهنگ با استاندارد شماره ۱۴۷۴۸ باشد. بنابراین آب آشامیدنی برای اینکار مناسب نیست چون کمی اسیدی است. افزودنی های بتن؛ که می‌توانند به شکل مایع یا پودری باشند این مواد با هدف افزایش کیفیت و ایجاد سطح یکنواخت به کار می‌رود. میلگرد؛ که مقاومت قطعات را بالا برده و انحرافات را کاهش می‌دهد. مقاوت کششی این میلگردها باید بالا حداقل ۴۰۰ مگاپاسکال باشد.

در ساخت بلوک نیوجرسی بتنی از سیمان سنگدانه، آب میلگرد افزودنی و مفصل استفاده می شود بلوک نيوجرسي بتني معمولا در طول ها و در ارتفاع های مختلف ساخته می شود. در ضرورت استفاده از بلوک نیوجرسی بتنی باید گفت که آمار واژگونی اتومبیل ها در ایران بسیار بالاست بالا بودن این آمار حتی با در نظر گرفتن ایمنی پایین اتومبیل ها و فرهنگ رانندگی بد باز هم قابل توجیه نیست دلیل واضح این میزان تلفات وضعیت نامناسب حریم جاده هاست.

انواع نیوجرسی مانع‌های نیوجرسی را می‌توان بر اساس جنس‌شان در سه دسته کلی قرار داد نیوجرسی بتنی تا اینجا در حال توضیح و تشریح همین قطعات بودیم بتن پیش ساخته نیوجرسی با ریختن میکسِ مصالح در قالب‌های آماده تولید می‌شود و از نظر اتصال در سه گروه قرار می‌گیرد بلوک‌ نیوجرسی مفصلی بلوک‌ نیوجرسی اتصال کام و زبانه بلوک‌ نیوجرسی بدون اتصال در طی این سال ها استفاده از بلوک نیوجرسی در تمامی سیستم های راهسازی عمومیت یافته و در ایران نیز از سال ۱۳۷۵ این بلوک ها برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفت.

کامیون اسباب بازی 200 کیلویی

معرفی کامل و جامع کامیون اسباب بازی 200 کیلویی

درمان کمردرد ناشی از برداشتن اجسام سنگین

درمان کمردرد ناشی از برداشتن اجسام سنگین

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا