قربانیان جوان سکته مغزی

پنج‌شنبه 2 دی 1400 سلامت
سکته مغزی

سکته مغزی یا اصطلاح دقیق آن حوادث مغزی-عروقی نوعی اختلال نورولوژیک ناگهانی است که در اثر اختلال خون‌رسانی به ناحیه ای از مغز رخ می‌دهد.

به بیان دیگر اگر خون‌رسانی به قسمتی از مغز دچار اختلال شده و متوقف گردد، این قسمت از مغز دیگر نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را داشته باشد. این وضعیت را اصطلاحاً سکته مغزی می‌نامند.

وقتی صحبت از سکته مغزی می شود، خیلی ها به یاد سالمندانی می افتند که با واکر و به زحمت راه می روند و دچار سکته مغزی شده اند. اما متاسفانه این روزها، سکته مغزی در بین جوانان در حال افزایش است که یک زنگ خطر برای مسئولان بهداشت و سلامت جوامع محسوب می شود. در این مطلب، نگاهی گذرا به کاهش سن سکته مغزی و دلایل اصلی آن می اندازیم. اخیرا محققان اروپایی اعلام کرده اند که بر خلاف باورهای رایج، سالمندان تنها قربانیان سکته مغزی نیستند و جوانان نیز به خیل عظیم این آسیب دیده ها پیوسته اند.

سکته مغزی

سکته مغزی

به گزارش این محققان در طی 25 سال، تعداد افراد 20 تا 55 ساله ای که دچار سکته مغزی شده اند، بخصوص افراد زیر 35 سال، دو برابر شده است.

به گفته رییس سرویس نورولوژی CHU، از این پس تعداد جوانان بیست تا سی ساله ای که دچار سکته مغزی می شوند، رو به افزایش خواهد بود.

فست فودها و بی تحرکی؛ جوانان به هوش باشند

اگر دنبال عوامل دخیل در سکته مغزی جوانان می گردید ، باید بدانید که تغذیه نامناسب و بی تحرکی از جمله عواملی است که سلامت جوانان را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

البته مشکل به همین جا ختم نمی شود و عوامل دیگری نیز در بروز این بیماری دخیل هستند.

 سکته مغزی

سکته مغزی

سیگار و حشیش؛ هر روز قربانی می گیرد

درست است که تغذیه نادرست، مصرف روز افزون فست فودها و همچنین بی تحرکی باعث افزایش خطر سکته مغزی در جوانان می شود، اما نباید تاثیر مخرب مصرف دخانیات و همچنین حشیش را نادیده گرفت.

علائمی مانند دفورمه شدن صورت، ضعف و لمس شدن یک طرف بدن و مشکلات تکلم از جمله علائم سکته مغزی محسوب می شود و لازم است با مشاهده این علائم در خود و اطرافیان تان، فورا با اورژانس تماس بگیرید

به گفته محققان، مصرف حشیش و ماری جوآنا باعث بروز اسپاسم هایی در عروق خونی شده و آنها را منقبض می کند. این مسائل نیز خطر بروز حملات مغزی را افزایش می دهند.

محققان تاکید می کنند که خطر بروز سکته مغزی به واسطه حشیش از همان اولین مصرف، کلید می خورد.

 سکته مغزی

سکته مغزی

در فرانسه هر 4 دقیقه، یک نفر سکته می کند

روزنامه فرانسوی «لو پاریزین»اعلام کرده اند که در کشور فرانسه در هر 4 دقیقه یک نفر به دلیل سکته مغزی بستری می شود.

این آمار هشداردهنده است و باید مسئولان بهداشت و سلامت تمام جوامع، متوجه چنین مشکلی باشند.

علائمی مانند دفورمه شدن صورت، ضعف و لمس شدن یک طرف بدن و مشکلات تکلم از جمله علائم سکته مغزی محسوب می شود و لازم است با مشاهده این علائم در خود و اطرافیان تان، فورا با اورژانس تماس بگیرید.

 

درمان‌ جوش

درمان‌ جوش

عفونت کلیه و مثانه در خانم ها

خلق و خو در بارداری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا