قاره‌ اقیانوسیه /همه چیز  درباره قاره اقیانوسیه

چهارشنبه 3 خرداد 1402 جاذبه های گردشگری
قاره‌ اقیانوسیه

اقیانوسیه و استرالیا

قاره‌ اقیانوسیه  یکی از قاره‌های جهان است که گروه‌های گوناگونی از جزیره‌های اقیانوس آرام را دربر می‌گیرد. اقیانوسیه، کوچک‌ترین قاره از دیدگاه مساحت خشکی و کم‌جمعیت‌ترین قاره پس از قارهٔ جنوبگان می‌باشد. گروه‌های جزیره‌ای اقیانوسیه از دیدگاه قوم‌شناسی شامل چهار گروه استرالزی (استرالیا و نیوزیلند)، پُلی‌نِزی، مِلانزی و میکرونزی می‌شوند.

منطقه اقیانوسیه و استرالیا شامل قاره استرالیا و همچنین بسیاری از کشورهای جزیره ای اطراف است. در جنوب شرقی آسیا واقع شده است. استرالیا از نظر وسعت کوچکترین قاره و از نظر جمعیت دومین قاره کوچک است. اقیانوسیه و استرالیا توسط اقیانوس هند و اقیانوس آرام احاطه شده اند. امروزه استرالیا یکی از موفق ترین اقتصادهای جهان (GDP سرانه) است و نیوزلند از نظر آزادی های سیاسی به عنوان برترین کشور جهان شناخته شده است.

بخش اعظم زمین های این منطقه بیابانی است، اما مناطق بسیار سرسبز نیز در آن وجود دارد. اقیانوسیه برای چنین منطقه کوچکی حیات حیوانی بسیار منحصر به فردی دارد. برخی از نمونه ها کوالا (که در واقع یک خرس نیست، بلکه یک کیسه دار است)، پلاتیپوس و کانگورو هستند. اقیانوسیه همچنین خانه سد بزرگ، بزرگترین صخره مرجانی در جهان و یکی از پیچیده ترین اکوسیستم های روی کره زمین است.

 

چگونگی کشف قاره اقیانوسیه:

بر اساس تمام اسناد تاریخی در سال های ۱۵۱۲ تا ۱۵۲۶ دریانوردان پرتغالی به صورت اتفاقی موفق به کشف جزایر تانیمبار و برخی دیگر موفق به کشف جزایر کارولین و گینه نو پاپوا شدند. همچنین با گذر زمان جزایر بیشتری از اقیانوسیه کشف گردید تا اینکه سرانجام اروپایی ها در قرن ۱۶ موفق به تکیل این کشف شدند و این قاره کشف گردید.

همه چیز  درباره قاره اقیانوسیه

جمعیت: 36,593,000 (منبع: 2010 سازمان ملل متحد)

مساحت: 3296044 مایل مربع

رتبه بندی: استرالیا هفتمین قاره بزرگ (کوچک ترین) و ششمین قاره پرجمعیت است

بیوم های اصلی: جنگل های بارانی، صحرا، ساوانا، جنگل های معتدل

شمار کشورها:15 کشور

نواحی وابسته:20 ناحیه

زبان‌ها:28 زبان رسمی

آب های مرزی: اقیانوس هند، اقیانوس آرام، دریای فیلیپین، دریای تاسمان، دریای مرجان

رودخانه ها و دریاچه های اصلی: دریاچه گیردنر، دریاچه کارنگی، دریاچه تاپو، دریاچه موری، رودخانه موری، رودخانه مورومبیجی، رودخانه دارلینگ

ویژگی های اصلی جغرافیایی: محدوده تقسیم بزرگ، رشته کوه های مک دانل، آلپ استرالیا، صحرای ویکتوریایی بزرگ، صحرای تانامی، حوضه بزرگ آرتزی، صخره سد بزرگ (در دریای مرجان)، آلپ جنوبی، جزیره جنوبی

 

کلان شهرها:

سیدنی، استرالیا
ملبورن، استرالیا
بریزبن، استرالیا
پرت، استرالیا
آدلاید، استرالیا
ساحل طلایی، استرالیا
اوکلند، نیوزیلند
مانوکائو، نیوزلند
کرایست چرچ، نیوزلند
کانبرا، استرالیا

کشورهای اقیانوسیه و استرالیا

کشورهای این قاره را بر اساس 4 ناحیه به شکل زیر تقسیم بندی کرده ایم

استرالزی

استرالزی که با نام علمی Australasia نیز شناخته می شود ناحیه است که شامل استرالیا و نیوزلند و جزایر همسایه آن ها در اقیانوس آرام خواهد بود. بیشتر این ناجیه از لحاظ مین شناختی بر روی صفحه زمین ساختی هندواسترالیایی واقع شده است.

ملانزی

ناحیه ملانزی که با نام علمی Melanesian نیز شناخته می شود در واقع از کناره غربی اقیانوس آرام شرقی تا دریای آرافورا در شمال و شمال شرقی استرالیا ادامه خواهد داشت. نام این ناحیه که از دو واژه یونانی ملاس یعنی سیاه و ندوس یعنی جزیره تشکیل شده نخستین بار در سال ۱۸۳۲ توسط ژول دومان دورویل برای تعریف تمایز جغرافیایی و قومی این گروه از جزایر نسبت به جزایر پلی نزی و میکرونزی استفاده گردید است.

میکرونزی

میکرونزی که با نام علمی Micronesian نیز شناخته می شود یکی از سه مجمع الجزایر بزرگ اقیانوس آرام و از مناطق قاره اقیانوسیه به شمار می آید. در واقع ناحیه میکرونزی از سوی غرب به فیلیپین، از جنوب غرب به اندونزی، پاپوآ گینه نو و ملانزی و از سمت شرق و جنوب شرق به پلی نزی محدود خواهد شد.

  • گوآم
  • کیریباتی
  • جزایر مارشال
  • مجمع‌الجزایر ماریانای شمالی
  • ایالات فدرال میکرونزی
  • نائورو
  • پالائو

پلی‌نزی

ناحیه پلی نزی نیز آخرین ناحیه در قاره اقیانوسیه می باشد که با نام علمی Polynesia شناخته می شود و نام گروهی از ۱۰۰۰ جزیره در اقیانوس آراممی باشد. این جزایر بخشی از قاره اقیانوسیه به شمار می آیند. در واقع جزایر پلی نزی در میان سه گوشی قرار گرفته اند که یک سر آن هاوایی، یک سر آن نیوزلند و سر دیگر آن جزیره ایستر خواهد بود.

  • ساموآی آمریکا
  • جزایر کوک
  • پلی‌نزی فرانسه
  • پنیووی
  • جزایر پیت‌کرن
  • ساموآ
  • توکلائو
  • تونگا
  • تووالو
  • والیس و فوتونا

حقایق جالب در مورد اقیانوسیه و استرالیا

بخش اعظم اقیانوسیه کم جمعیت است و تعداد گوسفندان در اقیانوسیه بیشتر از مردم است.

استرالیا به عنوان یک مستعمره زندان توسط بریتانیا مورد استفاده قرار گرفت و آنها جنایتکاران و طردشدگان ناخواسته را در آنجا فرستادند.

نام استرالیا به معنای “سرزمین جنوب” است.

تعداد افرادی که در استرالیا زندگی می کنند کمتر از ایالت تگزاس است.

اقیانوسیه در نیمکره جنوبی قرار دارد. این بدان معناست که در ماه های ژوئن، جولای و اوت زمستان و در ماه های دسامبر، ژانویه و فوریه تابستان است.

قبل از ورود انگلیسی‌ها به استرالیا، بومی‌های این منطقه از ۵۰ هزار سال پیش در آن ساکن بودند.

کشور پاکستان

جاذبه های کشور پاکستان

سواحل زیبا کانکون

سواحل زیبا کانکون مکزیک

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا