فواید وخاصیت میوه شاتوت

پنج‌شنبه 23 دی 1400 سلامت
مبارزه با اضطراب

فواید وخاصیت میوه شاتوت

شاتوت گونه ای از توت است که با داشتن مواد مغذی مختلف به عنوان یک میوه سلامت مطرح است و از عفونت ادرار، سرطان و سکته مغزی جلوگیری می کند.که در این مقاله بافواید وخاصیت میوه شاتوت بیشتر آشنا خواهید شد

خواص شاتوت

شا توت گونه ای از توت است که اصل آن از ایران است. بین خانواده توت، درخت شاتوت از همه کوچک تر است . این درخت طول عمر طولانی ای دارد و می تواند برای چند صد سال زنده بماند .میوه شاتوت بزرگتر از توت سفید است و رنگ آن قرمز تیره یا ارغوانی و مزه اش ترش و شیرین و مطبوع است. شاتوت را می توان به شکل های متفاوتی به صورت خام، پخته و یا به صورت مربا مورد استفاه قرار دادوجود مواد مغذی بسیار و نقش هم افزایی این مواد مغذی بر یکدیگر سبب شده است تا این میوه به عنوان منبعی خوب برای تامین نیاز روزانه به ریزمغذی های گوناگون مورد توجه قرار گیرد.محققان انجمن تغذیه آمریکا، شاتوت را در مقایسه با 40 نوع میوه تازه دیگر، به عنوان اولین میوه از نظر فعالیت آنتی اکسیدانی قرار داده اند که دارای فیتوکمیکال های قوی مانند آنتوسیانین است. آنتوسیانین رنگدانه ای است که رنگ سیاه شا توت از آن ناشی می شود.

فواید وخاصیت میوه شاتوت

فواید وخاصیت میوه شاتوت

شا توت خواص مفیدی برای سلامت دارد، از جمله جلوگیری از عفونت های دستگاه ادراری، سرطان، بیماری های وابسته به سن و سکته مغزی.شاتوت ها، گوشتی و خوشمزه هستند و دارای کالری پایینی بوده (در هر 100 گرم، 43 کالری) و سرشار از خواص سلامتی برای بدن هستند.این نوع توت حاوی منبع خوبی از ویتامین C و آنتی اکسیدان بالایی است.مصرف غذاهای سرشار از ویتامین C مقاومت بدن را در برابر عوامل عفونت زا افزایش داده و التهاب را از بین برده و با رادیکال های آزاد مضر برای بدن مبارزه می کنند.شاتوت ها حاوی مقدار مناسبی از ویتامین A و یتامین E هستند.شاتوت ها منبع خوبی از آهن هستند که بندرت در دیگر انواع توت ها پیدا می شود.

فواید وخاصیت میوه شاتوت

فواید وخاصیت میوه شاتوت

این میوه همچنین سرشار از پتاسیم، منگنز و منیزیم است. پتاسیم بخش مهمی از سلول و مایعات بدن است که میزان ضربان قلب و فشار خون را کنترل می کند.شاتوت دارای مقدار فراوانی ویتامین B کمپلکس از گروه ویتامین ها و نیز ویتامین K است.این نوع توت حاوی مقدار بسیار خوبی از ویتامین B6،نیاسین، ریبوفلاوین و اسیدفولیک است. این ویتامین ها دارای وظایف مشترکی بوده و به بدن در سوخت و ساز کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها کمک می کنند.شاه توت از نظر طبیعت سرد و خشک است. و قابض و شاه توت خشک از نظر خواص جانشین سماق می باشد. لطیف کننده و باز کننده گرفتگی هاست. حدت خون را تسکین می دهد و عوارض صفرا را از بین می برد و ورمهای گرم حلق و حنجره را رفع می کند و تحلیل می برد و عطش را فرو می نشاند و اشتها را بیدار می کند. غرغره با آب یا رب آن برای زخمهای بد, جوشهای دهان, تحلیل ورم حلق, کام و زبان و تقویت آنها مفید است خوردن شاه توت برای زخم روده و اسهال گرم و اسهال خونی خصوصاً خشک آن با داروهای کمکی و مقوی بسیار مفید است.آب دم کرده ریشه توت و شاه توت که با حدود 40 گرم ریشه دم شده باشد برای اخراج کرم کدو خصوصاً اگر برگ شفتالو به آن اضافه کرده باشند مفید است. خوردن دم کرده برگ آن نیز همین اثرات را دارد و غرغره آن برا خنازیر نافع است. مزمزه آن برای درد دندان و کمپرس آن برای تحلیل ورمهای بزرگ مفید است. عصاره برگ آن در حدود 30 گرم برای گزیدن جانوران گزنده و حشرات گزنده مفید است. برگ درخت شاه توت, کربنات کلسیم فراوان دارد و برای آن اثر کم کننده قند خون قائلند از این جهت می توان از آن در موقع وجود قند در ادرار و معالجه بیماری قند استفاده به عمل آورد.

فواید وخاصیت میوه شاتوت

فواید وخاصیت میوه شاتوت

خواص داروئی شاتوت:

برای رفع کرم معمولاً جوشانده 15 گرم پوست ریشه درخت را در 250 گرم آب تهیه کرده صبح ناشتا مصرف می نمائید. عصاره ی توت فرنگی و شاه توت به طور خارق العاده ای از رشد سرطان سینه و دهانه ی رحم جلوگیری می کنند. عصاره ی توت فرنگی، موثرترین عامل در کاهش رشد سلول های سرطانی سینه است. تمشک، توت فرنگی و شاه توت با سرطان های پروستات و دهانه رحم مبارزه می کنند.

خواص برگ شاتوت

استفاده از جوشانده برگ های این میوه برای برطرف کردن حالت تهوع از قدیم معمول بوده و ریشه آن برای درمان اسهال خونی استفاده می شده است.در برگ شاتوت ماده ای ضد قند وجود دارد که می تواند مرض قند را درمان کرده و قند خون را کاهش دهد. به همین دلیل می توان از آن در صورت وجود قند در ادرار و معالجه دیابت استفاده کرد.آب دم کرده ریشه توت و شاتوت که با حدود 40 گرم ریشه دم شده باشد برای دفع انگل کدو خصوصا اگر برگ شفتالو به آن اضافه کرده باشند، مفید است. خوردن دم کرده برگ آن نیز همین اثرات را دارد.گفته می شود با گنجاندن میوه هایی مانند شاتوت در رژیم غذایی خود می توان عملکرد مغز را بهبود بخشید و آن را تقویت کرد. محققان معتقدند فلاوونوئید ها از جمله آنتوسیانین و فلاوانول های موجود در این میوه و خانواده آن از طریق راه ویژه ای در هیپوکامپوس مغز می توانند پروتئین های خاصی را فعال کرده و حافظه را تقویت کنند. هیپوکامپوس بخشی از مغز است که یادگیری و حافظه را کنترل می کند. از آن جا که تقویت حافظه درازمدت و کوتاه مدت در سطح ملکولی در نورون ها کنترل می شود، خوردن این میوه می تواند ظرفیت حافظه را تا حد زیادی افزایش داده و منجر به تقویت آن شود.

فواید وخاصیت میوه شاتوت

فواید وخاصیت میوه شاتوت

چند توصیه

شاه توت در معرض آ لودگی های مختلفی قرار دارد. این میوه در صورت تماس با فضله پرندگان بر روی درخت ممکن است با میکروب های سالمونلا، ایکولای و انواع ویروس ها و قارچ ها آلوده شود. مهم تر آنکه اگر یک میوه آلوده داخل ظرفی قرار گیرد، می تواند تمامی شاه توت های داخل ظرف را آلوده کند.نکته دیگر سموم دفع آفات است که ممکن است در این محصول استفاده شود. این میوه به دلیل آنکه بدون پوست است و از آنجا که سم مستقیما وارد گوشت این میوه می شود، اگر فاصله زمانی استفاده از سم تا مصرف میوه رعایت نشود فرد با توجه به نوع سم مصرفی در معرض انواع بیماریهای کبدی و سرطانزا قرار می گیرد. بر این اساس بهتر است این میوه را پس از شستشو میل کنید. همچنین اگر شاتوت تازه را بسرعت فریز کنید، مواد مغذی آن بخوبی حفظ میشود.

 

داروی وریکونازول

داروی وریکونازول

جویدن ناخن

جویدن ناخن ممنوع!

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا