14 فواید لیمو و آب لیمو برای سلامتی

چهارشنبه 14 اردیبهشت 1401 سلامت
لیمو

فواید لیمو برای سلامتی

لیمو از دیرباز برای اهداف بهداشتی استفاده می شده است. اسید سیتریک موجود در لیمو به دلیل ویژگی های تقویت کننده سیستم ایمنی، ضد باکتریایی و ضد ویروسی آن شناخته شده است. تحقیقات برخی از مزایای این میوه زرد روشن را تایید می کند. با این حال، مطالعات بیشتری برای اثبات اثربخشی این اثرات مورد نیاز است.

فواید لیمو برای سلامتی

فواید لیمو برای سلامتی

1. ممکن است از سنگ کلیه جلوگیری کند

لیموها دارای بالاترین غلظت سیترات در بین مرکبات هستند. سیترات به کلسیم متصل می شود، که می تواند به جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه کمک کند.  یک مطالعه نشان داد که نوشیدن لیموناد سیترات ادرار و حجم کلی ادرار را افزایش می دهد که برای پیشگیری از سنگ کلیه مفید است.

2. سلامت قلب و عروق را ارتقا می دهد

یکی از عوامل خطر بیماری قلبی کاهش قابلیت اتساع عروق است.

ویتامین C رگ های خونی را شل می کند و به گشاد شدن آنها کمک می کند. علاوه بر این، برخی از مطالعات نشان دادند که ویتامین C ممکن است باعث بهبود سطح کلسترول، سفتی در شریان‌ها و پوشش رگ‌ها شود.

علاوه بر این، مرکباتی مانند لیمو حاوی فلاونوئیدهایی هستند که به بهبود سطح کلسترول بالا، مقاومت به انسولین، کبد چرب، پلاک در رگ ها و چاقی کمک می کنند. پتاسیم همچنین می تواند به کاهش فشار خون کمک کند و لیمو منبع خوبی از این ماده معدنی است.

 

4. ایمنی را تقویت می کند

لیمو حاوی مقدار زیادی ویتامین C است که نشان داده شده است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و به بدن در مبارزه با سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر بیماری ها کمک می کند. لیمو همچنین حاوی ساپونین است که به عنوان عوامل ضد میکروبی عمل می کند و ممکن است به مبارزه با باکتری ها کمک کند.

5. ممکن است هضم را بهبود بخشد

برخی افراد بر این باورند که لیمو می تواند با تحریک کبد برای تولید صفرا بیشتر به هضم غذا کمک کند. با این حال، هیچ مدرکی این ادعا را تایید نکرده است. با این وجود، نوشیدن آب لیمو بعد از غذا بی خطر تلقی می شود. اگرچه اسیدی است، اما آبرسان است که می تواند به هضم غذا کمک کند.

برخی از افراد گزارش می دهند که آب لیمو با ترویج منظم به هضم آنها کمک می کند. این اثر ممکن است درست باشد زیرا یبوست اغلب در نتیجه کم آبی بدن ایجاد می شود.

 

فواید لیمو برای سلامتی

فواید لیمو برای سلامتی

6. آبرسانی می کند

آب بهترین نوشیدنی برای آبرسانی به بدن است زیرا هیچ ماده افزودنی و کالری ندارد. برخی از افراد طعم (یا بهتر بگوییم عدم وجود آن) آب را دوست ندارند و اضافه کردن آب لیمو باعث خوش طعم شدن آب می شود.

7. استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد

استرس اکسیداتیو توسط فرآیندهای داخلی بدن و عوامل خارجی مانند عناصر محیطی و غذایی که می خورید ایجاد می شود.

استرس اکسیداتیو باعث پیری، التهاب و بیماری می شود. برای مبارزه با آن، به آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین های C، A و E نیاز دارید. آب لیمو یکی از منابع غنی ویتامین C است.

8. جذب آهن را افزایش می دهد

آهن رژیمی دو نوع دارد – آهن هِم از گوشت و سایر محصولات حیوانی و آهن غیر هم که در سبزیجات، غلات کامل، میوه‌ها، حبوبات و برخی مغزها یافت می‌شود.

آهن هِم به راحتی توسط بدن جذب می شود. با این حال، با بار احتمالی مصرف بیش از حد گوشت همراه است که با افزایش خطر ابتلا به سرطان مرتبط است.  آهن غیر هم به خودی خود چندان در دسترس زیستی نیست، اما می توان آن را با مصرف غذاهای حاوی ویتامین C مانند لیمو و آب آن به راحتی قابل جذب کرد.

9. به روشن شدن لکه های تیره و کک و مک کمک می کند

آب لیمو حاوی ویتامین C است که یک ماده روشن کننده قوی برای لکه های پوستی است. با این حال، استفاده مستقیم از آب لیمو روی پوست صورت ممکن است باعث تحریک شود. مخلوط کردن آن با کمی آب، قدرت آن را رقیق می کند و آن را قابل تحمل تر می کند.

چند هفته طول می‌کشد که آب لیمو را مصرف کنید تا متوجه نتایج روشن‌تر شوید. مطمئن شوید که از پوست خود در برابر آسیب های خورشید محافظت کنید زیرا آب لیمو ممکن است حساسیت به نور خورشید را افزایش دهد.

10. به پیشگیری از سنگ کلیه کمک می کند

اسید سیتریک یا سیترات ترکیبی است که در لیمو یافت می شود و یک مهار کننده قوی تشکیل سنگ کلیه است. این کار را به دو صورت انجام می دهد:

به کلسیم در ادرار متصل می شود و اشباع آن را کاهش می دهد.

به کریستال های ریز اگزالات متصل می شود که سنگ ها را تشکیل می دهند.

افزایش مصرف آب همچنین به رقیق شدن و دفع مواد معدنی دخیل در تشکیل سنگ کلیه کمک می کند.

 

فواید لیمو برای سلامتی

فواید لیمو برای سلامتی

11. باعث کاهش وزن می شود

به طور کلی، افزایش مصرف آب ممکن است به کاهش وزن کمک کند.  همچنین، شواهد حکایتی نشان می دهد که پایان دادن به وعده های غذایی با آب لیمو به جلوگیری از پرخوری کمک می کند و میل به یک وعده غذایی شیرین را کاهش می دهد.

12. متابولیسم را افزایش می دهد:

لیمو حاوی پلی فنول ها است که ریز مغذی های آنتی اکسیدانی قوی هستند. در یک مطالعه، پلی‌فنول‌های لیمو سطح آنزیم‌های خاصی را در موش‌ها تنظیم می‌کنند که منجر به بهبود متابولیسم لیپید و سرکوب چاقی ناشی از رژیم غذایی می‌شود.

13.پتاسیم را تامین می کند:

آب لیمو نیاز شما به پتاسیم را تامین می کند

پتاسیم برای عملکرد قلب سالم و سطوح طبیعی فشار خون از طریق شل شدن دیواره رگ های خونی ضروری است.

بسیاری از افراد به دلیل کیفیت پایین رژیم غذایی، افزایش تعریق از طریق فعالیت بدنی یا دلایل مربوط به کار، به اندازه کافی از این الکترولیت دریافت نمی کنند. لیمو حاوی پتاسیم است و افزودن آب لیمو به میزان مصرف روزانه به رسیدن به تعادل پتاسیم و سدیم کمک می کند.

14. به شکل گیری عادات خوب کمک می کند

این ممکن است یک مزیت مستقیم برای سلامتی نباشد، اما مطمئناً به ایجاد عادات خوب سلامت کمک می کند.

افزودن آب لیمو به آب نه تنها ویتامین، مواد معدنی و پلی فنول را تقویت می‌کند، بلکه می‌تواند بخشی سالم از برنامه صبحگاهی شما باشد، که اگر روزانه تکرار شود، می‌تواند به یک عادت خوب تبدیل شود.

آموزش مغز برای ایجاد عادات خوب، یک فعالیت در یک زمان، یک مسیر ثابت شده برای ایجاد ارتباطات عصبی برای انجام بدون زحمت کارهایی است که می خواهید انجام دهید اما به سختی می توانید به آنها پایبند باشید.

 

فواید لیمو برای سلامتی

فواید لیمو برای سلامتی

عوارض  لیمو

در حالی که به طور کلی تصور می شود لیمو بی خطر است، مصرف بیش از حد آن به دلیل اسیدیته بالا می تواند مشکل ساز باشد.

مینای دندان در صورت قرار گرفتن مکرر در معرض غذاهای اسیدی مانند لیمو می تواند فرسایش یابد. اگر به طور منظم

آب لیمو می نوشید، ممکن است بعد از آن مسواک بزنید.

غذاهای اسیدی نیز ممکن است زخم های موجود در دهان را تحریک کنند.

ویتامین C بیش از حد می تواند منجر به حالت تهوع و درد معده شود.

در صورت مصرف بیش از حد، لیمو و آب لیمو ممکن است باعث ادرار بیش از حد شود که به نوبه خود ممکن است باعث کم آبی بدن شود.

اسید آمینه تیرامین موجود در لیمو ممکن است باعث میگرن شود.

اگر از آب لیمو به صورت موضعی روی پوست خود استفاده می کنید، ابتدا یک آزمایش پچ انجام دهید. ممکن است برای انواع خاصی از پوست خیلی خشن باشد.

فواید ماساژ پا

3 فواید شگفت انگیز ماساژ پا

بیماران مبتلا به تیروئید

کم کاری تیروئید / 5 واقعیت ها را بدانید!

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا