فواید ریحان برای سلامتی

شنبه 16 بهمن 1400 سلامت
فواید ریحان

فواید مصرف ریحان

فواید ریحان :ریحان گیاهی یکساله از خانواده نعناعیان لمیاسه است و در سراسر جهان مصرف زیادی دارد. اما چیزی بیش از افزودن عطر و طعم به غذا است.

این گیاه همچنین دارای خواص درمانی متعددی است که قرن ها در طب عامیانه و آیورودا (طب سنتی هند) مورد استفاده قرار گرفته است. جای تعجب نیست که اغلب از آن به عنوان “پادشاه گیاهان دارویی”، “گیاه سلطنتی” یا “ریحان مقدس” یاد می شود. در واقع، نام ریحان از کلمه یونانی basileus گرفته شده است که به “شاه” ترجمه می شود.

ریحان معمولی یا ریحان شیرین عمدتاً برای پخت و پز استفاده می شود، اما ریحان مقدس (یا به اصطلاح در هند تولسی) است که بیشترین خواص درمانی را دارد و به همین دلیل عمدتاً برای اهداف دارویی استفاده می شود.

ریحان از نواحی هند، آفریقا  و نواحی گرمسیری آسیا سرچشمه می گیرد. بهتر است در محیط گرم پرورش داده شود.

فواید ریحان برای سلامتی

فواید ریحان برای سلامتی

 

در اینجا چند راه وجود دارد که ریحان می تواند سلامت شما را بهبود بخشد:

1. سرماخوردگی را درمان می کند:

مصرف ریحان می تواند به تسکین سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند

مطالعه ای با بررسی اثرات کلی برگ های ریحان، به ویژه انواع تولسی، نشان داد که آنها می توانند به تسکین سرماخوردگی یا آنفولانزا در صورت مصرف به شکل چای یا جویدن مستقیم کمک کنند.

 

2. سرفه را تسکین می دهد

برگ های ریحان، انواع تولسی نیز می توانند با کمک به بدن در آزادسازی مخاط، به تسکین سرفه کمک کنند. جای تعجب نیست که این یک عنصر رایج در شربت های سرفه است.

مطالعه دیگری که این بار به بررسی اثرات دانه های ریحان می پردازد، نشان داد که این دانه های ریحان می توانند با شل کردن ماهیچه ها به کاهش سرفه کمک کنند.

 

3. سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

گیاه تولسی می‌تواند سیستم ایمنی را با افزایش سلول‌های کشنده طبیعی که در از بین بردن سلول‌های آلوده به ویروس‌ها نقش دارند و سلول‌های T-helper که به فعال کردن پاسخ ایمنی بدن کمک می‌کنند، تقویت کند.

این اثر پس از مصرف روزانه 300 میلی گرم برگ تولسی قبل از غذا به مدت 4 هفته در آزمودنی ها مشاهده شد.

 

4. با استرس مبارزه کنید

ریحان دارای خواص کاهش استرس شناخته شده است

چند مطالعه نشان داده اند که گیاه تولسی می تواند به کاهش استرس کمک کند. برگها به صورت پودر ریز در آمده و تا 500 میلی گرم در یک کپسول تغلیظ شده و دو بار در روز به مدت 2 ماه داده می شود. شرکت کنندگان در سنین 18 تا 60 سال، بهبودی در سطح استرس خود را نشان دادند که توسط ارزیابی استرس مستند شده است.

مطالعه دیگری که شامل 158 شرکت‌کننده بود، نشان داد که مصرف یک قرص ساخته شده از عصاره برگ ریحان به مدت 6 هفته منجر به کاهش فراموشی، خستگی و مشکلات خواب می‌شود.

 

5. سلامت دهان را بهبود می بخشد

هنگامی که برگ های ریحان خشک و پودر می شوند، می توان از آنها برای تمیز کردن دندان ها و کمک به سایر اختلالات دندان استفاده کرد.

 

6. سنگ کلیه را از بین می برد

برای تهیه چای درمانی می توان برگ های تولسی را دم کرد و برای شیرینی و فواید بیشتر دارویی، کمی عسل به آن اضافه کرد. مصرف این نوشیدنی می تواند به دفع سنگ کلیه از طریق مجاری ادراری در یک بازه زمانی 6 ماهه کمک کند.

 

فواید دیگر

ریحان فواید دیگری نیز دارد از جمله کاهش قند خون، بهبود مقادیر چربی، بهبود فشار خون، بهبود فشار خون پایین و ضد میکروبی بودن.

در یک مطالعه، 100 بیمار بالای 40 سال که از دیابت، فشار خون بالا و سطح کلسترول یا تری گلیسیرید بالا رنج می بردند، 5 میلی لیتر عصاره تولسی صبح و عصر به مدت 3 ماه تجویز شد. یافته ها نشان داد که قند خون، مقادیر چربی و فشار خون آنها تا پایان دوره آزمایشی بهبود یافته است.

مطالعه دیگری نشان داد که مصرف چای ریحان و عسل دو بار در روز می تواند به بهبود افت فشار خون در زنان 18 تا 30 ساله کمک کند.  اسانس ریحان نشان داده است که دارای اثر ضد میکروبی است  و بنابراین می تواند به عنوان یک ضد عفونی کننده برای حذف میکروب های بیماری زا از خانه استفاده شود.

 

فواید ریحان برای سلامتی

فواید ریحان برای سلامتی

آیا ریحان را می توان روزانه مصرف کرد؟

اینکه ریحان را می توان هر روز بدون خطر مصرف کرد یا خیر، بستگی به تنوع ریحان مصرفی دارد.

ریحان شیرین که برای مصارف آشپزی استفاده می شود را می توان روزانه به صورت خشک یا تازه مصرف کرد.
ریحان مقدس یا تولسی که برای اهداف پزشکی استفاده می شود باید قبل از مصرف روزانه با پزشک مشورت شود. برخی شرایط پزشکی یا داروها ممکن است مزایای تولسی را کاهش دهند یا با آن واکنش منفی نشان دهند. بنابراین، قبل از شروع مصرف دارویی باید با پزشک خود مشورت کنید تا دوز و دستورالعمل مصرف مناسب را دریافت کرده و هرگونه منع مصرف آن را رد کنید. در حال حاضر، دوز استانداردی برای مصرف تولسی برای شرایط مختلف پزشکی وجود ندارد.

 

عوارض جانبی ریحان چیست؟

طبق مطالعات، مصرف دارویی تولسی هیچ گونه اثرات نامطلوب کوتاه مدتی ندارد، اما هیچ یک از این مطالعات انسانی در یک دوره طولانی انجام نشده است. بنابراین، مشخص نیست که آیا مصرف تولسی اثرات نامطلوبی در دراز مدت دارد یا خیر.

همچنین به نظر نمی رسد که هیچ عارضه جانبی رایجی از ریحان شیرین وجود داشته باشد. با این حال، دانه های ریحان می تواند خطر خفگی باشد و همچنین در صورت مصرف بیش از حد ممکن است سطح استروژن را کاهش دهد.

 

فواید ریحان برای سلامتی

فواید ریحان برای سلامتی

کلمه پایانی

ریحان در مدیریت قند خون، کاهش فشار خون، کاهش سطح چربی، مبارزه با میکروب ها و تقویت سیستم ایمنی موثر است. تحقیقات بیشتری برای نشان دادن اثربخشی آن در برابر سرماخوردگی، آنفولانزا، سرفه، مشکلات بهداشت دهان و دندان و سنگ کلیه مورد نیاز است.

این به این دلیل است که اکثر مطالعات انجام شده در مورد این موضوعات یا قدیمی هستند یا روی موضوعات حیوانی انجام شده اند. به علاوه، مطالعات انسانی انجام شده محدود بوده و تنها با تعداد کمی از افراد آزمایش شده است، بنابراین یافته ها را نمی توان به بقیه افراد تعمیم داد.

خواص آب پیاز

خواص آب پیاز

پیری زود رس

عوامل تسریع دهنده پیری پوست

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا