خواص درمانی قارچ گانودرما

شنبه 7 اسفند 1400 سلامت

خواص درمانی قارچ گانودرما

 

این قارچ به دلیل به دلیل داشتن خاصیت درمانی متعدد ، به عنوان بهترین قارچ دارویی در جهان شناخته شده است. از این قارچ بیشتر در آسیا استفاده میشود ، در تمامیه درمان های طبی از این قارچ نام برده شده است!

 

این قارچ گونه‌های متعددی دارد و در رنگ‌های قرمز، سیاه، زرد، بنفش، سفید و سبز یافت می‌شود، اما نوع قرمز و سیاه آن بیشتر مورد بررسی و توجه قرار گرفته و خواص دارویی به آن نسبت داده شده است. قارچ گانودرما حاوی مواد بیولوژیکی فعال از جمله آنتی‌اکسیدان‌ها، پلی ساکارید و پلی ترپنوئید، اسید گانودریک، استرول‌های گیاهی، پروتئین‌ها و ویتامین‌ها، پتاسیم، فسفر و کلسیم است.

خواص درمانی قارچ گانودرما

خواص درمانی قارچ گانودرما

برخی از مهمترین خواص درمانی قارچ گانودرما عبارت‌اند از:

  • ۱. فعالیت ضدتوموری
    تحقیقات پژوهشگران روی خواص درمانی این قارچ نشان داده است، مواد موجود در این قارچ به فعال شدن سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و از رشد تومورهای سرطانی از طریق فعال کردن پاسخ سیستم ایمنی و تحریک تولید سـیتوکین‌ها جلوگیری می‌کند.
    ۲. کاهش کلسترول خون
    از خواص قارچ گانودرما کاهش کلسترول خون و پیشگیری از حملات ناگهانی و بیماری‌های قلبی عروقی است.
    ۳. کاهش قند خون
    پلی ساکارید‌های موجود در این قارچ باعث کاهش قند خون می‌شوند و از این رو به درمان دیابت کمک می‌کند.
    ۴. لاغری و کاهش وزن
    مصرف دمنوش تهیه شده از این قارچ به هضم بهتر و افزایش متابولیسم بدن کمک می‌کند و راهی مفید برای کاهش وزن سالم و لاغری است.
    ۵. پیشگیری از بیماری‌های کبدی
    بررسی محققان در رابطه با خواص قارچ گانودرمانشان داد، ماده گانودریک اسید می‌تواند از اثرات مخربی که برخـی مواد سمی بر روی کبد می‌گذارند، جلوگیری کنند و از این رو برای حفظ سلامت کبد و پیشگیری از بیماری‌های کبدی مفید است. سم‌زدایی بدن، افزایش ادرار و جلوگیری از ایجاد موارد ناخواسته در سیستم ایمنی بدن از دیگر خواص قارچ گانودرما است.
    ۶. کاهش فشار خون
    قارچ گانودرما در کاهش و متعادل کردن فشار خون بالا موثر است.
    ۷. اثرات آنتی هیستامین
    ترکیبات شیمیایی موجود در این قارچ می‌توانند از آزاد شدن هیستامین جلوگیری کنند؛ بنابراین مصرف آن می‌تواند به جلوگیری و یا کاهش واکنش‌های آلرژیک در بدن کمک کند.
خواص درمانی قارچ گانودرما

خواص درمانی قارچ گانودرما

قارچ گانودرما برخلاف سایر قارچ ها، بیشتر جنبه دارویی دارد. از خواص قارچ گانودرما در طب سنتی شامل درمان بیخوابی، سردرد، ضعف اعصاب، تنگی نفس، تقویت حافظه، بیماری‌های کلیه و کبد، ورم مفاصل، آسم، پیشگیری و درمان سرطان می‌شود.

قارچ گانودرماچیست؟

این قارچ به دلیل طعم تلخ و نامطبوعی که دارد، در تهیه غذا و به صورت خام استفاده نمی‌شود. بهترین روش مصرف قارچ گانودرما به صورت چای و دمنوش است. در طب سنتی چینی آن را به طور کامل خشک کرده و سپس به قطعات کوچک خرد می‌کنند و از آن برای تهیه سوپ، قهوه و دمنوش استفاده می‌کنند. میزان مصرف درمانی قارچ گانودرما برای حفظ سلامتی و پیشگیری از بروز مشکل ۲.۵ گرم در روز است که در ۴ وعده و با شکم خالی مصرف می‌شود.

مضرات قارچ گانودرما (موارد احتیاطی و منع مصرف)

اگرچه در کتب طب سنتی هیچ گونه عارضه خاصی در رابطه با این قارچ ذکر نشده است، لیکن برخی از واکنش‌های آلرژیک مربوط به آن شامل خشکی دهان، گلو و سینوس‌ها همراه با التهاب، ناراحتی معده، وجود خون در مدفوع و مسمومیت کبد در صورت زیاده‌روی در مصرف این قارچ گزارش شده است. همچنین مصرف همزمان آن با برخی دارو‌ها از جمله دارو‌های ضد سرطان یا فشارخون ممکن است تداخل منفی داشته باشد و لازم است قبل از مصرف با پزشک متخصص مشورت شود.

استفاده از خواص قارچ گانودرما امروزه در سراسر جهان رایج شده است و تحقیقات وسیعی بر روی اثرات درمانی این قارچ بر روی بیماری‌های لاعلاجی مانند سرطان و ایدز در حال انجام است. این قارچ هم اکنون در کشور‌های مختلف به صورت انواع کپسول‌ها درمانی، انواع چای، دمنوش و قهوه، روغن‌های درمانی و محصولات مراقبت از پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیماری لوپوس

بیماری لوپوس

درمان یبوست با داروی پیدرولاکس

درمان یبوست با داروی پیدرولاکس

آخرین دیدگاه‌ها

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا