6فواید دانه لیمو/ آیا دانه های لیمو برای سلامتی مفید هستند؟

جمعه 4 شهریور 1401 سلامت
فواید دانه لیمو

فواید دانه لیمو برای سلامتی

فواید دانه لیمو:لیمو حاوی مواد مغذی زیادی است و منبع خوبی از کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم، فیبر و ویتامین های A، B و C است و همچنین سرشار از آب است.
لیمو به دلایل زیادی معروف است. آنها طعم فوق العاده ای به غذاها می دهند، ویتامین C بالایی دارند، سرماخوردگی و مشکلات گوارشی را تسکین می دهند و به بدن کمک می کنند تا با بسیاری از بیماری ها مبارزه کند.

دانه های لیمو در کاهش برخی از پارامترهای دیابت، تقویت ایمنی و سلامت پوست از طریق محتوای ویتامین C و درمان عفونت ها از طریق فعالیت های ضد میکروبی و ضد انگلی مفید است.

به شدت توصیه می شود که بیش از 3 تا 5 دانه لیمو در روز مصرف نکنید و برای درمان شرایط پزشکی به آنها اعتماد نکنید.

فواید دانه لیمو

فواید دانه لیمو

1. اثرات آنتی اکسیدانی را فراهم می کند

دانه های لیمو حاوی مقادیر زیادی فلاونوئید، لیمونوئید و فیبر غذایی است. این ترکیبات به عنوان آنتی اکسیدان در بدن انسان عمل می کنند و آسیب ناشی از گونه های فعال اکسیژن (ROS) را کاهش می دهند که منجر به بیماری های مزمن مانند سرطان، بیماری های قلبی و حتی عوارض دیابت می شود.

، عصاره دانه لیمو دارای پتانسیل در بهبود عوارض دیابت است. همچنین سطح قند خون و HbA1c (مقدار گلوکز آزاد متصل به هموگلوبین) را کاهش داد و پروفایل لیپیدی را بهبود بخشید.

 

2. به حفظ سلامت پوست کمک می کند

استفاده از دانه های لیمو به حفظ و ارتقای سلامت پوست کمک می کند

دانه های لیمو، درست مانند لیمو، منبع غنی ویتامین C هستند. در هر 100 گرم دانه، حدود 46.9 میلی گرم ویتامین C یافت می شود.

ویتامین C علاوه بر اینکه به عنوان یک آنتی اکسیدان و تقویت کننده ایمنی عمل می کند، برای پوست نیز عالی است. سنتز کلاژن را تقویت می کند و در برابر آسیب نور ناشی از اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند.

در برخی از مطالعات، ویتامین C همچنین تشکیل اسکار برجسته را به حداقل رساند و به بهبود زخم کمک کرد.

3. نان را تسکین می دهد

مشخص شده است که روغن دانه لیمو با تأثیر بر بخشی از مغز که درد را تنظیم می کند، اثر ضد درد دارد  بنابراین استفاده از دانه های لیمو به عنوان مسکن درد را نشان می دهد.

درد شدید یک بیماری حاد است و ممکن است به دلیل سایر شرایط باشد. همیشه با درمان های طبیعی حل نمی شود. بنابراین، ضروری است که قبل از استفاده از هر چیزی به عنوان درمان درد، به دنبال مراقبت های پزشکی و مشورت با پزشک باشید.

 

فواید دانه لیمو

فواید دانه لیمو

4. مبارزه با عفونت ها

عصاره دانه لیمو ممکن است در برابر برخی از انواع عفونت های باکتریایی، قارچی و انگلی محافظت کند.

کاندیدیازیس – نوعی عفونت ناشی از قارچ کاندیدا آلبیکنس – یکی از شایع‌ترین عفونت‌هایی است که قارچی که به طور معمول روی پوست زندگی می‌کند وارد بدن شده و اندام‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. مشخص شده است که دانه های لیمو پتانسیل فعالی در کاهش رشد این قارچ و در نتیجه جلوگیری از عفونت دارند.

در یک مطالعه، دانه‌های لیمو از طریق سرکوب انگل تا 39 درصد در موش‌های آلوده به مالاریا اثر ضدانگلی نشان دادند.

با این حال، تحقیقات جدیدتر و گسترده‌تری برای اثبات سودمندی دانه لیمو در عفونت‌های انگلی و شناسایی دوز ایده‌آل که می‌تواند بدون سمیت استفاده شود، مورد نیاز است.

5. خلق و خو و حافظه را بهبود می بخشد

دانه های لیمو می تواند به تقویت حافظه و بهبود خلق و خوی کمک کند

روغن دانه لیمو برای تقویت تمرکز، حافظه و خلق و خوی دانش آموزان در حال یادگیری نیز استفاده شده است.

در یک مطالعه، لیمونن موجود در دانه‌های لیمو به موش‌ها داده شد و با تأثیر بر گیرنده‌های سروتونین و دوپامین باعث ایجاد آرامش شد. سروتونین و دوپامین هورمون های احساس خوب هستند و به بهبود خلق و خو کمک می کنند.

6. در برابر سرطان محافظت می کند

یکی از پتانسیل‌های تحقیقاتی بیشتر در مورد دانه‌های لیمو، استفاده از آن در سرطان است. عصاره دانه های لیمو از تکثیر سلول های سرطانی در سرطان سینه جلوگیری می کند. آنها همچنین برخی از فعالیت های محافظ شیمیایی را نشان می دهند.

دانه های لیمو در کاهش برخی از پارامترهای دیابت، تقویت ایمنی و سلامت پوست از طریق محتوای ویتامین C و درمان عفونت ها از طریق فعالیت های ضد میکروبی و ضد انگلی مفید است.

 

فواید دانه لیمو

فواید دانه لیمو

نحوه مصرف دانه های لیمو

چند دانه لیمو (3 تا 5) را می توان با له کردن و جوشاندن آنها در شیر یا آب مصرف کرد.
پوست کندن لایه بیرونی دانه های لیمو و خیساندن آن ها در آب به مدت یک شب باعث نرم شدن دانه ها می شود. سپس دانه ها را می توان به صورت خمیر درآورده و در آشپزی یا نوشیدنی استفاده کرد.

اقدامات احتیاطی برای در نظر گرفتن استفاده قبلی از دانه های لیمو

از آنجایی که تحقیقات زیادی در مورد دانه های لیمو هنوز در حال انجام است. بنابراین، توصیه می شود در استفاده از دانه های لیمو برای بیماری ها احتیاط کنید. این موارد را همیشه در نظر داشته باشید:

بیش از 3 تا 5 دانه لیمو را در یک زمان مصرف نکنید.

برخی از افراد ممکن است به لیمو آلرژی داشته باشند و باید از استفاده از دانه های آن نیز خودداری کنند.

درمان های طبیعی جایگزین داروها نیستند و توصیه می شود قبل از افزودن هر گونه درمان طبیعی به رژیم غذایی برای بیماری های مزمن با پزشک مشورت کنید.

سرطان

از علائم سرطان که بیشتر افراد نمی دانند

کاهش التهاب

کاهش التهاب/7 درمان خانگی برای کاهش التهاب

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا