فرهاد ورهرام: هيچ ارتباطی با سينمای به‌اصطلاح بدنه ندارم

یکشنبه 3 تیر 1397 سینما

فرهاد ورهرام: هيچ ارتباطی با سينمای به‌اصطلاح بدنه ندارم

فرهاد ورهرام,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

من به‌عنوان يک مستندساز هيچ ارتباطی با توليد و تهيه و روند توليد سينماي به‌اصطلاح بدنه، چه در بخش خصوصی يا دولتي ندارم و سازمان فارابي را در حدي که زماني فيلم ۱۶ ميلي‌متري را براي تبديل به واحد ويدئوی آن مي‌دادم مي‌شناسم.

 

امروز دوستي از انتشار فهرستي تحت عنوان «افشاي فهرست تازه‌اي از حمايت‌هاي دولتي، از سينماگران و «سلبريتي»های معترض سينماي نفتي/ پول‌گرفتن براي فيلم‌هايي که اصلا منتشر نشده‌اند» در سايت کافه‌سينما برايم ارسال کرد و در اين فهرست نام کسي که با پروژه او همکاري داشتم نيز آمده است.

 

بگذريم که در شرايط نامتعادل اجتماعي و آزادنبودن گردش اطلاعات و اختلافات بر سر سهم‌گيري هميشه به اين فهرست‌ها بايد شک کرد.

 

در اين فهرست در رديف  ۱۰۸ نام مجموعه مستند «آيين هم‌آوايي» توليد سال ۱۳۹۲ به تهيه‌کنندگي خانم مونا زندي‌حقيقي به مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۹۰۰/۴ ريال و بدون هيچ توضيح ديگری آمده است.

 

در سال ۱۳۹۲ از طرف مؤسسه رسانه‌هاي تصويری در دوره مديريت آقاي مسافرآستانه مجموعه‌اي مستند تحت عنوان آيين هم‌آوايي با خانم مونا زندي‌حقيقي قرارداد منعقد مي‌شود.

 

خانم زندي پس از پايان دوران تحقيق از من به‌عنوان مشاور و برای انتخاب کارگردان و همچنين توليد يک قسمت دعوت مي‌کند. به‌جز خانم مونا زندي و يک کارگردان پيشنهادي ايشان هشت کارگردان ديگر به انتخاب من به ايشان معرفي مي‌شوند. موضوع اين مجموعه ۱۰ قسمتي که هر قسمت آن ۷۰ دقيقه است، درباره شيوه‌هاي مداحي سنتي و پيرغلامان در ۱۰ استان کشور است؛ شيوه‌هايي از مداحي که به مرور زمان در حال فراموشي است.

 

کارگردانان اين مجموعه عبارتند از:

۱- استان آذربايجان‌شرقي- يونس مقدم

۲- استان اصفهان- شهروز توکل

۳- تهران – مجيد برزگر

۴ – استان خراسان رضوي و جنوبي – محسن استادعلي

۵- استان خوزستان و بوشهر – فرهاد ورهرام

۶ – استان سيستان‌وبلوچستان – مازيار مشتاق‌گوهري

۷ – استان گلستان – مهدي باقري

۸ – استان گيلان – بابک بهداد

۹ – استان لرستان – مونا زندي‌مقدم

۱۰- استان يزد – حسن نقاشي

 

توليد اين مجموعه با تلاش تهيه‌کننده و کارگردانان در موقع مقرر تحويل سفارش‌دهنده داده شد و تهيه‌کننده با انتخاب گرافيست حرفه‌اي براي طرحي روي جلد هرکدام از فيلم‌ها و بسته‌بندي مجموعه را ارائه کرد. مؤسسه رسانه‌هاي تصويري اين مجموعه ۱۰ قسمتي را پس از برگزاري جلسه‌اي با حضور معاونت سينمايي و ديگران معرفي کرد و به‌گونه‌اي آبرومندانه به بازار عرضه شد. مؤسسه رسانه‌هاي تصويري تعداد زيادي از اين مجموعه را به قيمت هر مجموعه ۷۰ هزار تومان به فروش رساند که ظاهرا با استقبال زيادي روبه‌رو شد.در دو سال گذشته شبکه مستند با ارتباط با مؤسسه رسانه‌هاي تصويري اين مجموعه را در دو سال در دهه محرم و تکرار آن در روزهاي ديگر نمايش داد.

 

طبق فهرست افشاگري مبلغ قرارداد ۴۹ میليون تومان ذکر شده است؛ يعني براي هر فيلم ۴۹میليون تومان. مبلغ قرارداد هرکدام از کارگردان‌ها بابت توليد فيلم مبلغ ۳۵میليون تومان برآورد شد که بلافاصله بعد از ارائه فيلم با کارگردان‌ها تسويه‌حساب شد که در تاريخ مستندسازي ايران کمتر اتفاق مي‌افتد.

 

دستمزد گروه تحقيق، مشاوره، دستيار توليد، هزينه بالاسري و خريد هارد و ديگر هزينه‌هاي پيش‌بيني‌نشده را اگر به مبلغ دستمزد کارگردان‌ها اضافه کنيم، تهيه‌کننده حداقل سود نصيبش شده است. دوستان افشاگر، من هيچ نظري درباره فهرست افشاگري شما ندارم و اي‌کاش اين افشاگري در ديگر نهادهاي توليد فيلم هم به معرض نمايش گذاشته شود. با نوشتن رقمي ميلياردي به ريال يا تومان بايد توضيح داده شود که اين حمايت‌ها چگونه به مصرف رسيده است.

 

مجموعه «آيين هم‌آوايي» مجموعه‌اي است قابل دفاع و اين مجموعه توانست بخشي از فرهنگ ديني ما را که کم‌کم رو به فراموشي مي‌رود به بهترين شکل ثبت کند و در تاريخ توليد مستند‌هاي فرهنگي ماندگار است و به‌عنوان يک دانشنامه تصويري در آينده مورد استفاده محققان قرار خواهد گرفت. اگر مجموعه آيين هم‌آوايي به اندازه بسياری از  فيلم‌هاي يک‌بارمصرف که با ارقام کلان ساخته شده‌‌اند پول مي‌گرفت، باز هم ارزشش را داشت.

 

 

sharghdaily​.‎​ir

مرجع : سرپوش

اولین پوستر فیلم سینمایی «هزارپا»

ارزیابی تاثیر پخش جام‌جهانی بر گیشه‌ی فیلم‌ها

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا