غلبه بر ترس از شکست با ۱۳ راهکار ساده

شنبه 2 دی 1396 گوناگون

 

برای غلبه بر ترس از شکست باید با ترس‌هایمان روبرو شده و باور کنیم برای رسیدن به موفقیت و تحقق رویاها شکست اجتناب ناپذیر است و می‌تواند مانند یک آموزگار پلکانی برای موفقیت ما در آینده باشد.

تصور کنید می‌توانستید بدون هیچ احساس ترس و یا احساسات منفی، هر کاری را که می‌خواهید در جهان انجام دهید. ترس از شکست در ما از دوران کودکی به وجود آمده است. از همان زمانی که مدام به ما گفته شد این کار را نکن، اینجا نرو و… و این‌ها باعث شد که به‌جای اقدام و عمل، محتاط شده و یاد بگیریم که به دنبال اجازه و تائید باشیم. همان‌طور که بزرگ و بزرگ‌تر می‌شویم این باور، ناخودآگاه و خودکار شده و مانند یک سایه نامرئی ما را کنترل می‌کند.
غلبه بر ترس از شکست آسان نیست، اما اگر شما مصمم باشید که در جهت رشد شخصی خود گام بردارید، حتماً موفق خواهید شد تا بر ترس خود غلبه کنید. هیچ قرص جادویی برای بی‌تفاوت شدن نسبت به ترس‌ها وجود ندارد. شما باید با ترس‌های خود روبرو شوید.

راهکارهای غلبه بر ترس از شکست

1- شناخت علت ریشه‌ای ترس
ترس از شکست شما از کجا ناشی می‌شود؟ آرام بنشینید، چند نفس عمیق بکشید، از خودتان بپرسید که ترس از شکستتان از چه زمانی شکل‌گرفته است، و به آنچه می‌بینید، احساس می‌کنید یا می‌شنوید دقت کنید. وقتی متوجه شدید ترس از شکست از کجا نشات می‌گیرد، خواهید دید که ذهنتان تفسیر دقیقی از موقعیت‌ها و ترس‌ها نداشته است. متوجه خواهید شد که والدین یا معلم بیش‌ازحد محتاط شما با نیت خیر و برای مراقبت از شما این نوع تفسیر ذهنی را به شما القا کرده‌اند. به‌سادگی می‌توان دید که چگونه حوادث گذشته بر درک ما از خودمان تاثیر می‌گذارد. اما اگر بتوانید از بیرون به آن وقایع نگاه کنید متوجه خواهید شد که خیلی از احساسات شما به خود شما ارتباطی ندارند. این در بررسی افکار منفی بسیار اهمیت دارد، افکاری که تاثیر بسیاری بر زندگی ما می‌گذارند.

2- ساده کردن
اگر سعی کنید یک کار یا فکر سخت و پیچیده را تجسم کنید احتمالا دچار سرخوردگی خواهید شد. ازآنجایی‌که نمی‌دانید از کجا و چگونه آغاز کنید دچار ترس و احساس ناامیدی خواهید شد. اما اگر هدفتان را به هدف‌های ساده و کوچک تقسیم کنید با وضوح بیشتری به‌سوی جلو گام برخواهید داشت و دیگر هنگام اقدام به عمل مشکل یا ترسی نخواهید داشت. بازهم اگر نمی‌دانستید چه باید بکنید از دیگران سوال کنید و کمک بگیرید یا اطلاعات مورد نیازتان را جستجو کنید. شور و شوق خود را پیدا کنید و از مسیری بروید که قبل از آن هرگز نرفته‌اید.

3- شکست اجتناب‌ناپذیر است
برای داشتن یک زندگی قابل‌توجه شکست خوردن اجتناب‌ناپذیر است. همه ما می‌خواهیم یک زندگی پر از اشتیاق، معنا و هدف داشته باشیم. اما این میسر نمی‌شود اگر شما تسلیم ترس‌هایتان شوید و در جستجوی راحتی باشید. دیر یا زود شما باید بر ترس از شکست خود غلبه کنید، و در طول زندگی خود ترس‌های بسیاری هست که باید آن‌ها را نادیده بگیرید. گاهی اوقات روبرو شدن با ترس‌ها غافلگیرکننده، خسته‌کننده و ناامیدکننده است اما هرچه دوره‌های سختی بیشتری را بگذرانید، بیشتر رشد می‌کنید. اگر می‌خواهید رویاهایتان را زندگی کنید باید در بخش‌هایی از زندگی‌تان شکست بخورید.

4- شکست بیشتر، موفقیت بیشتر
رابرت آلن می‌گوید: «هیچ شکستی وجود ندارد، تنها بازخورد است». هر چه بیشتر شکست بخورید بیشتر موفق خواهید شد. از انتقاد سازنده استقبال کنید چراکه به شما این فرصت را می‌دهد تا آنچه می‌خواهید انجام بدهید را بهبود ببخشید.هرگز تصور نکنید همه‌چیز را می‌دانید یا هرگز شکست نخواهید خورد. حتی موفق‌ترین افراد هم در روزهای مختلف شکست‌خورده‌اند. تفاوت بین یک فرد موفق و کسی که هنوز موفق نیست، در تحقق این نکته است که فرد موفق شکست را یک پله می‌داند نه پایان راه.

ترس از شکست

5- شکست موقتی است
در ابتدا به نظر می‌آید شکست دائمی است اما این‌گونه نیست. هنگامی‌که شما شکست خوردن را تصور می‌کنید، احتمالا آن‌گونه بازی خواهید کرد تا تصورتان محقق شود و به‌راستی شکست بخورید. اما زندگی واقعی این‌گونه عمل نمی‌کند. بعضی از فیلم‌های موردعلاقه خود را در نظر بگیرید. شخصیت اصلی ممکن است مبارزه کند و بارها و بارها شکست بخورد تا یک درس حیاتی بیاموزد. شما نیز نمی‌توانید آینده را پیش‌بینی کنید، به این معنی که نمی‌دانید این شکست شما خوب است یا بد و به نفعتان خواهد بود یا نه. اگر از شکستتان یاد بگیرید و ادامه دهید، شانس موفقیت شما بیشتر خواهد بود. درواقع شکست شما را به خود ایده آلتان تبدیل می‌کند.
شاید بعد از بارها شکست بازهم از آن بترسید اما مهم این است که بدانید ترس از شکست تنها یک تفکر است و احساسات ناشی از آن اغلب غیرواقعی، اغراق‌آمیز و خارج از کنترل است. این تنها یک فیلم ذهنی است که قبل از اینکه داستان حتی شروع شود، باید آن را متوقف کرد. اکثر مردم هرگز این افکار منفی خود را متوقف نکرده و اشتباه بودن آن را قبول نمی‌کنند. اما بدانید این افکار و احساسات منفی می‌توانند تمام قدرت شما را بگیرند.

6- ذهنتان را آزاد کنید
بودا می‌گوید: «ذهن همه‌چیز است. شما آن‌گونه خواهید شد که می‌اندیشید». ما می‌توانیم از اسارت افکارمان رها شویم اما چگونه؟ احساسات ما از افکارمان ناشی می‌شود. اگر من فکر کنم که به‌اندازه کافی خوب نیستم، و به این باور برسم، احساس مرتبط با آن را تجربه خواهم کرد. به‌عبارت‌دیگر، من احساس می‌کنم که به‌اندازه کافی خوب نیستم. اما فقط به این دلیل که به آن اعتقاد دارید مجبور نیستید مطابق با آن عمل کنید. این چگونه می‌تواند به غلبه شما بر ترس از شکست کمک کند؟ درواقع شما مجبور نیستید مطابق هر اندیشه‌ای که دارید عمل کنید. اگر افکارتان به شما می‌گوید که شکست خواهید خورد،‌ مجبور نیستید واکنش نشان دهید، می‌توانید آن را تماشا کرده و از کنارش عبور کنید. شما می‌توانید احساس ترس از شکست را تجربه کنید و آن را بپذیرید اما بدانید در عمل چیزی برای ترسیدن وجود ندارد.
مقاله زیر به شما برای شناخت و غلبه بر افکار غیر منطقی که موجب ایجاد احساسات منفی در ما می‌شوند کمک می‌کند:

7. دیدگاه خود را تغییر دهید
ژاپنی‌ها می‌گویند «شکست آموزگار موفقیت است». چه کسی به شما گفته است که شکست چیز بدی است؟ آیا لزوما هر چیزی که احساس بدی ایجاد می‌کند واقعا بد است؟ هر عقیده و اندیشه که باعث می‌شود ما احساس بدی داشته باشیم باید موردبررسی قرار گیرد. چه خوب است که بدانیم چه چیزی باعث ترس از شکست در ما می‌شود؟
هرگز خودتان را برای اینکه کامل نیستید آزار ندهید. همه ما در ناخودآگاهمان ترس‌های مخصوص به خودمان راداریم که ریشه درگذشته ما دارند. اما این ترس‌ها به رشد و پیشرفت ما کمک می‌کند. این ترس‌ها زمانی ظاهر می‌شوند که به آن‌ها بها دهیم.
به شکست به‌عنوان یک برکت پنهانی نگاه کنید. ما از طریق شکست‌هایمان و نه از موفقیت‌هایمان است که عاقل‌تر می‌شویم. شاید این تا حدی ناامیدکننده است اما به ما نظم و ارزیابی فرایندی که می‌تواند منجر به نتیجه شود را می‌آموزد. پس به دوره‌های شکست خود به‌عنوان زمانی برای آموختن نگاه کنید. همین قضیه در مورد زندگی نیز صدق می‌کند. هر زمان که با مشکلی مواجه شدید، از آن یاد بگیرید و رشد کنید، و بدانید که این نیز می‌گذرد.

8- رشد شخصی
همه ما یک سری ترس‌های اولیه و اساسی داریم. درحالی‌که با برخی از آن‌ها به‌راحتی کنار می‌یاییم و در برخی از آن‌ها گیر می‌کنیم. از ترس‌های خود به‌عنوان نشانه‌هایی استفاده کنید که به شما می‌گوید کجا می‌توانید بهتر رشد کنید.
ترس از شکست چیزی است که هرکسی با آن مواجه می‌شود و به خاطر تصورات ذهنی ما ممکن است وحشتناک به نظر برسد. به تصاویر و افکاری که هنگام ترس از شکست در شما ظاهر می‌شود فکر کنید. چی می‌بینید؟ آیا خود را درحالی‌که شکست‌خورده‌اید و گروه بزرگی از مردم به شما می‌خندند می‌بینید؟ این تنها یک داستان یا یک فیلم است که می‌توانید به‌سادگی آن را کنار بگذارید. به‌عبارت‌دیگر شما از عدم موفقیت نمی‌ترسید شما از فیلم ذهنی که در آن بازی می‌کنید می‌ترسید.

9- استقبال از ترس
هرکسی به یک میزانی دچار ترس می‌شود. هیچ‌کس متفاوت نیست و به نظر می‌رسد به DNA ما مربوط می‌شود. اما هرچه زودتر با ترس‌هایتان دوست شوید، سریع‌تر می‌توانید به جلو حرکت کنید. این ترس نیست که شما را از رفتن به سمت رویاهایتان بازمی‌دارد، بلکه تصمیماتی است که تحت تاثیر ترس‌هایتان می‌گیرید. درواقع شما می‌توانید شیوه واکنشتان به ترس‌ها، افکار و نگرانی‌هایتان را تغییر دهید.

مقابله با ترس - موفقیت

10- اقدام کنید
در حال حاضر دسترسی ما به اطلاعات بیش از گذشته است. شما آسان‌تر از قبل می‌توانید یاد بگیرید و انجام دهید. این فوق‌العاده است اما بازهم اگر ندانیم که چگونه شنا کنیم ممکن است در دریا غرق شویم. کلید این است که به‌اندازه‌ای یاد بگیریم که بتوانیم یک گام به جلو برویم. و بدانید هنگامی‌که عملتان با ندای قلبتان همراه شود، پیشرفت شما سریع‌تر و قدرتمندتر خواهد بود. خواهید دید درحالی‌که اکثر مردم منتظر رسیدن به لحظه‌ای هستند که یادگیری‌شان کامل شود، شما هم‌زمان در حال یادگیری،‌ اقدام و رشد خواهید بود. این همان چیزی است که شما را به تحقق رویاهایتان نزدیک خواهد کرد.

11. آینده خود را تصور کنید
گاهی اوقات منفی بودن کمک می‌کند. آینده‌ای را تصور کنید که ترس زندگی شما را کنترل کرده است. به چه شکل خواهد بود؟ به کجا رسیده‌اید؟ و آیا در لحظات آخر عمرتان احساس پشیمانی می‌کنید؟ حال زندگی و آینده خود را با توجه به پیگیری علاقه‌ و رویاهایتان باوجود ترس‌هایتان تصور کنید. زندگی شما آن‌گونه است که همیشه دوست داشتید. به پشت سر خود نگاه می‌کنید. مطمئنا اشتباهاتی داشته‌اید، حتی ممکن است یکی دو بار نیز احساس شرمندگی کنید اما تمام آن‌ها رنگ‌هایی است که به بوم زندگی‌تان پاشیده شده و آن را زیباتر کرده است.
می‌توانیم در خانه بنشینیم و برای خودمان احساس تاسف کنیم اما این هیچ‌چیز را تغییر نمی‌دهد. برای داشتن یک زندگی بدون پشیمانی باید به خود اجازه اشتباه کردن بدهید. رنگ‌ها را به روی بوم بپاشید و ببینید چه اتفاقی می‌افتد. ممکن است از آنچه که می‌سازید شگفت‌زده شوید. این زندگی شماست نه دیگران. این تجربه شماست. از آن لذت ببرید.

12- ماندن در لحظه اکنون
اکثر ما عادت کرده‌ایم که مدام یا درگذشته باشیم یا به آینده فکر کنیم. یا پشیمانیم از آنچه که انجام داده یا نداده‌ایم و یا نگرانیم از آنچه که در آینده ممکن است رخ بدهد. استفاده از گذشته در زمان حال اگر با هدف باشد (مانند آنچه در شماره 11 گفته شد) خوب است اما اینکه فرمان افکارتان را به دست گذشته بسپارید اصلا خوب نیست.
در لحظه اکنون مشکلی وجود ندارد. اگر شما در حال خواندن این مطلب هستید، به‌احتمال بسیار زیادی خوب هستید. سقفی بالای سر، غذایی در یخچال و احساس خوبی دارید. شما بدون داشتن سقف بالای سر هم می‌توانید خوب باشید. آنچه باعث می‌شود احساس خوبی نداشته باشید ذهنتان و داستان‌هایی است که از موقعیت شما برایتان می‌سازد. آنچه لحظه اکنون به شما هدیه می‌دهد را بپذیرید؛ نفس کشیدن، بوییدن، شنیدن و لذت بردن از کسی که هستید. شما از قبل کلید خوشبختی‌تان را در اختیار دارید.

13- به ندای قلبتان گوش کنید
هنگامی‌که تصمیم می‌گیرید به دنبال علاقه‌تان بروید، احتمال بیشتری دارد که ترس‌هایتان بزرگ و بزرگ‌تر شوند اما راه دیگری برای تحقق رویاهایتان وجود ندارد. شاید در جای دیگر بیشتر احساس امنیت کنید اما هرگز خوشحال و راضی نخواهید بود. پیروی از قلب و احساساتتان است که می‌تواند واقعا شما را هیجان‌زده کند. راهی جالب برای زندگی که پیشنهاد می‌کنم حتما آن را امتحان کنید.

غلبه بر ترس از شکست به‌اندازه‌ای سخت است که خودتان آن را سخت می‌کنید. هنگامی‌که شما با ترس‌های خود روبرو می‌شوید، متوجه خواهید شد که آن‌ها به‌اندازه‌ای که فکر می‌کردید، بد و ناجور نیستند. درنهایت چه چیزی وجود خواهد داشت؟ ترس‌های شما یا رویاهایی که تحقق پیداکرده‌اند؟ پس از سواری لذت ببر

از شما درخواست می‌شود در پایین همین مقاله نظرات و تجربیات خود در مورد ترس‌ها و راهکارهای غلبه بر آنها را با ما و دیگر مخاطبین این مقاله به اشتراک بگذارید.

 برگرفته ازwakeupcloud

گروه روانشناسی ستاره

منبع : سایت ستاره

هشدار؛ این غذا‌ها را هرگز در مایکروویو گرم نکنید! + اینفوگرافی - گوناگون

زلزله تهران

زیباکلام، کرباسچی و ابطحی موقع زلزله تهران چه کردند؟

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا