غذاهای ناسالم/18ماد غذایی که هرگز قبل از خواب نخورید

چهارشنبه 20 مهر 1401 سلامت
غذاهای ناسالم

 خوراکی که هرگز قبل از خواب نخورید

غذاهای ناسالم برای داشتن خوابی راحت، علاوه بر آرامش روحی، باید آرامش جسمی نیز داشته باشید. و لازمه ی این کار، مصرف غذاهای سبک قبل از خواب است.حال همراه مجله خانواده دایان باشید

:می توانید قبل از رفتن به رختخواب یک «میان وعده سبک» بخورید تا در نیمه شب دچار گرسنگی نشوید. علیرغم تلاش‌هایتان، ساعت‌ها در رختخواب می‌چرخید و نمی‌توانید فکر کنید که آیا این چیزی است که خورده‌اید. حقیقت این است که غذاهای خاصی، حتی غذاهای سالم غذاهای ناسالم، وجود دارند که می توانند خواب را مختل کنند و سیستم گوارش شما را خراب کنند.

متأسفانه، اگر شما آن را دو تا سه ساعت قبل از خواب مصرف کنید، تمام غذاها واقعاً می توانند در هضم و خواب اختلال ایجاد کنند.

 

غذاهای ناسالم

غذاهای ناسالم

1. قندها:

قندها به شما انرژی فوری می دهند. این دقیقاً همان چیزی است که شما قبل از خواب خوب به آن نیازی ندارید ، بنابراین قبل از خواب از آن اجتناب کنید.

 

2. نوشیدنی های گازدار:

این نوشیدنی ها دارای محتوای اسیدی همراه با مقدار زیادی قند و کافئین هستند. نوشیدن آنها می تواند خواب شما را در کل شب از بین ببرد بنابراین نگه داشتن آن برای روز عاقلانه تر است!
شما با نوشیدن نوشابه مقدار زیادی اسید وارد معده خود می کنید که علاوه بر آسیب رساندن به بخش های داخلی بدن موجب اختلال در خواب و هضم غذا می شود.

 

3. الکل:

الکل باعث خواب آلودگی می شود و به نوعی شما را خسته می کند. اما این واقعاً نوعی خواب نیست که دوست داشته باشید. برای دعوت از خواب کامل از الکل خودداری کنید!

 

4. پاستا:

پاستا یکی از چرب ترین غذاهایی است که لازم است قبل از خوابیدن از خوردنش اجتناب کنید. زمانی که گرسنه هستید شاید پاستا یک غذای راحت به نظر برسد، خصوصا از وقتی که تعداد زیادی دستور غذا با پاستا وجود دارد که در کمتر از سی ثانیه آماده می شوند. اما یادتان باشد که پاستا سرشار از کربوهیدرات است که وقتی به رختخواب می روید تبدیل به چربی می شود. خصوصا از پخت سنتی آن که سرشار از چربی است باید  پرهیز کنید.

 

5. فست فود

فست فود ها خوشمزه هستند اما بسیار مضرند. خوردن این غذاها هیچ وقت توصیه نمی شود اما اگر هر از گاهی هوس کردید بهتر است خوردن آن را به وعده شام موکول نکنید. مگر اینکه بخواهید شب تا صبح را با سوزش و درد معده سپری کنید.

 

ماده غذایی که هرگز قبل از خواب نخورید.

ماده غذایی که هرگز قبل از خواب نخورید.

6. کافئین:

کافئین موجود در قهوه به شما اجازه خواب نمی دهد. از این دارو برای از بین بردن خواب آلودگی ما استفاده میشود بنابراین هرگز نباید قبل از خواب مصرف شود.

کافئین می تواند برای چند ساعت، سیستم عصبی مرکزی را تحریک کند. اثرات کافئین قادر است ۸ تا ۱۴ ساعت در بدن بماند و چرخه خواب را مختل کند. کافئین موجود در قهوه سایر نوشابه های انرژی زا نباید ۸ ساعت قبل از خواب شبانه وارد بدن شود.

 

7. غذاهای ادویه دار / روغنی:

ادویه جات باعث نفخ شکم می شوند و روغن ها منجر به سوtionهاضمه می شوند و خواب ناقص و آشفته را تضمین می کنند.

 

8. گوشت قرمز:

شام باید همیشه سبک ترین وعده غذایی روز باشد. اگر سیستم هضم خود را یک شبه به شدت کار کنید ، خواب راحت برای شما دشوار است! برای اطمینان از خواب خوب باید از مصرف گوشت قرمز بسیار سنگین اجتناب شود.

 

9.  لبنیات پر چرب:

داشتن پنیر یا کره پر کالری برای شام یا حتی قبل از خواب تضمین می کند که سیستم هضم شما شب سخت خواهد شد ، بنابراین خواب شما را مختل می کند.

 

10.غلات:

غلات حاوی سطح بالایی از قند هستند و پر از کربوهیدرات هستند. در نتیجه با خوردن غلات و حبوبات قبل از خواب، سطح قند خون خود را تغییر می دهید و این راه ایده آلی برای آرامش داشتن هنگام خواب نیست.

 

 

غذاهای ناسالم

غذاهای ناسالم

11. غذاهای تند

هر کسی که سوزش سر دل دارد می‌داند که غذاهای تند می‌توانند در شب منجر به مشکلاتی شوند. خوب، دلیل دیگری برای اجتناب از آنها وجود دارد. به طور طبیعی، دمای بدن شما باید کاهش یابد تا خواب راحت شود، اما فلفل تند می تواند دمای بدن شما را افزایش دهد. احساس گرما در واقع می تواند باعث شود مدت بیشتری بیدار بمانید. اگر عاشق غذا با لگد هستید، سعی کنید به جای شام، آن را در صبحانه یا ناهار بخورید.

 

12. غذاهای اسیدی

یکی دیگر از محرک های رفلاکس اسید، غذای بسیار اسیدی – جای تعجب نیست. چیزهایی مانند آب مرکبات، پیاز خام، شراب سفید و سس گوجه فرنگی می توانند با تشدید سوزش سر دل، خواب را مختل کنند. به همین دلیل است که ممکن است از خوردن یک تکه پیتزا قبل از خواب پشیمان شوید.

 

13. غذاهایی که باعث ایجاد گاز در شما می شود

برخی از انواع آشپزی می تواند برای خواب سالم فاجعه آمیز باشد. غذاهایی که هضم آنها دشوار است و حاوی فیبر زیادی هستند ممکن است باعث ایجاد گاز دردناک شوند. فشار و گرفتگی ناشی از مصرف زیاد میوه های خشک، لوبیا، کلم بروکلی، گل کلم و کلم بروکسل می تواند شما را تا دیروقت بیدار نگه دارد. میوه ها و سبزیجات با فیبر بالا برای بدن شما عالی هستند، اما برای خواب عالی نیستند. سعی کنید قبل از خواب از آنها اجتناب کنید.

 

14. غذاهای سنگین

وعده‌های غذایی که به نظر می‌رسد روی معده شما سنگینی می‌کنند، در واقع زمان بیشتری برای هضم دارند. غذاهای چرب، پنیری و سرخ شده می تواند منجر به سوء هاضمه شود و شما را در شب بیدار نگه دارد. از چیزهایی مانند چیزبرگر، سیب زمینی سرخ شده، غذاهای سرخ شده و استیک های بزرگ در اواخر روز اجتناب کنید.

 

 

 

غذاهای ناسالم

غذاهای ناسالم

15. غذاهای با محتوای آب بالا

بیدار شدن برای رفتن به دستشویی واقعاً می تواند استراحت شما را مختل کند. البته، نوشیدن آب زیاد بخش مهمی از حفظ سلامتی است، اما می‌خواهید از پر شدن مثانه در نیمه‌شب جلوگیری کنید. بهتر است از غذاهای با محتوای آب بالا، از جمله غذاهای مغذی، دوری کنید. این شامل کرفس، هندوانه و خیار است.

 

16. غذاهای با کافئین پنهان

برچسب های تغذیه را بررسی کنید. بسیاری از غذاها کافئین دارند، حتی زمانی که ممکن است انتظار نداشته باشید. چای و نوشابه معمولاً دارای کافئین هستند مگر اینکه برچسب دیگری داشته باشند. به علاوه، برخی بستنی ها و دسرها دارای اسپرسو، قهوه یا شکلات هستند. شکلات دیگر غذاهای حاوی کافئین به عنوان محرک عمل می کنند. آنها رفتن به مراحل عمیق تر خواب را دشوارتر می کنند و میزان خواب REM را که به طور معمول دریافت می کنید، کاهش می دهند.

 

17. غذاهای فوق العاده قندی

انسولین یویو روی الگوهای خواب ویران می کند. به همین دلیل است که باید از خوردن تنقلات بیش از حد شیرین که باعث افزایش قند خون و سپس افت قند خون می شود، اجتناب کنید. به همین دلیل غلات، دسرها و آب نبات های شیرین، خوراکی های خوبی برای شب نیستند.

 

18. غذاهای غنی از تیرامین

برای افزایش کیفیت خواب، متخصصان توصیه می کنند از غذاهایی که دارای مقدار زیادی تیرامین هستند در اواخر روز حذف شوند. این اسید آمینه باعث می شود مغز یک محرک طبیعی آزاد کند که فعالیت مغز را تسهیل می کند. این می تواند به خواب رفتن را چالش برانگیزتر کند. غذاهای غنی از تیرامین عبارتند از گوجه فرنگی، سس سویا، بادمجان، شراب قرمز و پنیرهای کهنه.

 

عادات صبحگاهی سالم

7عادات صبحگاهی سالم که می توانند زندگی شما را تغییر دهند

فواید گیاه آرنیکا

7 فواید گیاه آرنیکا (گل همیشه بهار کوهی)

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا