غار کرفتو در کردستان

دوشنبه 15 فروردین 1401 بازار
غار کرفتو در کردستان

غار کرفتو در کردستان

غار کرفتو غاری بی‌نظیر و بسیار زیبا در استان کردستان است که همواره گردشگران زیادی را برای دیدن این شاهکار زیبای طبیعی دعوت می‌کند.

در استان کردستان جاذبه‌های طبیعی زیادی وجود دارند. در بین آنها غار کرفتو در زمره غارهایی قرار دارد که به زیبایی هرچه تمام‌تر خودنمایی می‌کند. این غار از دیرباز تاکنون مورد استقبال قرار داشته و قدمت آن به سال‌ها قبل باز می گردد. این غار می‌تواند با زیبایی خود رازهای زیادی را به شما نشان دهد که شاید در هیچ کجای دیگر نتوانید نمونه‌ای از آن را پیدا کنید.

غار کرفتو در کردستان

غار کرفتو در کردستان

 

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در بین غارهایی که در ایران وجود دارند، یکی از بهترین آنها و همچنین یکی از بزرگ‌ترین آنها را می‌توانیم به غار کرفتو نسبت دهیم. ارتفاع این غار نسبت به دریا در حدود ۲۰۰۰ متر است. جنس این غار از نوع آهکی است.زیبایی که برای این غار بیشتر به چشم می‌آید در رابطه با دهانه این غار است که این دهانه بر دیواری سنگی و استوار قرار گرفته و در زیر آن چشمه‌ای رد می‌شود.همه قسمت‌های این غار به روش طبیعی به وجود نیامده و بخشی از آن می‌تواند ساخته دست انسان باشد.در ورودی غار باید با استفاده از نردبانی که وجود دارد به آن وارد شوید. این بخش را می‌توانیم بخش دست‌ساز آن بدانیم.اتاق‌های این غار به یکدیگر راه دارند و نمایی که از آنها مشاهده می‌کنید همان نمای دره اطراف غار است.

غار کرفتو در کردستان

غار کرفتو در کردستان

این غار در فصل زمستان گرم و در فصل تابستان خنک بوده و در واقع می‌توان گفت که این اختلاف دمایی ماندگاری در غار را بالا می‌برد.این غار را می‌توان بر روی چهار طبقه اصلی استوار دانست. شیوه پایه‌گذاری برای ساخت به گونه‌ای بوده که نور در هر طبقه آن در جریان باشد و در واقع پنجره‌هایی به همین منظور نیز وجود دارد.برای آنکه به قسمت‌های بالایی غار بروید همانند یک ساختمان چند طبقه پله‌هایی قرار داده شده است. هر یک از اتاق‌های درونی و همچنین سقفی که در این غار مشاهده می‌کنید معمولا با تراش‌های بسیار ظریفی استوار شده‌اند.

متاسفانه حوادثی که مربوط به زمین‌شناسی بوده اعم از زمین لرزه و غیره سبب ایجاد مشکلاتی برای این بنای با ارزش شده است.در طبقه سوم غار کرفتو جذابیت‌هایی در انتظار شما هستند که اغلب بازدیدکنندگان از آن به خوبی یاد می‌کنند. در این قسمت چهار اتاق می‌بینید که این اتاق‌ها درهایی از جنس سنگ و چوب دارند. طراحی بسیار زیبا و بی‌نظیری برای قسمت‌هایی از پاشنه درها وجود دارد که حتی برای قفل آنها هم طراحی شده است. در گذشته‌های دور برخی از اقوام ایرانی در این قسمت زندگی می‌کردند.

 

در یک قسمتی از غار دسترسی به آب وجود دارد که شما می‌توانید از آب استفاده کنید، بدین ترتیب باید راه دسترسی ایجاد شود که این راه دسترسی را با استفاده از پله‌هایی از نوع سنگی بنا کرده‌اند. در نهایت می‌توانید از آبی که در زیر آن جاری است استفاده کنید. متاسفانه با گذشت زمان بخش‌هایی از این غار تخریب شده است و در واقع می‌توان گفت که سنگ‌هایی بیش از آن باقی نمانده است.هر فردی که دوست دارد تا از غار کرفتو بازدید کند، نیاز دارد تا در کمترین زمان ممکن جایی را برای اقامت خود پیدا کند زیرا در غیر این صورت بدون جا و مکان باقی می‌ماند. تهیه یک مکانی که بتوانید با خیالی آسوده در ساعت‌های طولانی از آن لذت ببرید می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

 

هتل‌های بسیاری در مسیر شما وجود دارند که می‌توانید از آنها لذت ببرید اما سعی کنید تا تنها زمان خود را برای تفریح در این غار سپری نکنید و سعی کنید تا از دیگر جاذبه‌هایی که وجود دارند هم به خوبی لذت ببرید.کتیبه‌ای با خط یونانی دیده می‌شود که بر روی دیوار غار کرفتو هک شده، یکی از جذابیت‌های دیگر این غار است که می‌توانید به زیبایی از آن یاد کنید زیرا در این کتیبه به این نکته اشاره شده است که یکی از بزرگ‌ترین افراد تاریخ با نام هرکول در این مکان زندگی می‌کرده و شاید به عنوان آرامگاه آن باشد. این بخش از غار با استفاده از نوشته‌هایی به صورت کامل جدا شده است.این غار در فاصله ۷۰ کیلومتری از شهر سقز قرار دارد.

سفر به عمان

سفر به عمان را از دست ندهید

خلیج گواتر در چابهار

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا