علی فراهانی با فیلم کوتاه کودک خاموش در اسکار 2018

دوشنبه 14 اسفند 1396 سینما
علی فراهانی با فیلم کوتاه کودک خاموش در اسکار 2018

علی فراهانی با فیلم کوتاه کودک خاموش در اسکار 2018

فیلم کودک خاموش در بخش فیلم کوتاه جایزه اسکار 2018 را در یافت کرد. علی فراهانی و امیر صادقی کنجانی دو ایرانی از عوامل این فیلم بودند که نامشان در تاریخچه جوایز اسکار ثبت شد.

مراسم اعلام برگزیدگان اسکار 2018 برگزار شد و تندیس های طلایی اسکار به برندگان این مراسم اهدا شد. در میان برندگان اسکار 2018 در بخش فیلم کوتاه دو چهره کشورمان نیز حضور داشتند که در نقام فیلمبردار و آهنگساز در فیلم کوتاه کودک خاموش فعالیت داشتند.

اسکار 2018

حضور دو نفر از عوامل ایرانی در فیلم «کودک خاموش» برنده جایزه اسکار بهترین فیلم کوتاه، باعث شد که بار دیگر نام ایرانی ها در تاریخچه نامزدها و برندگان اسکار ثبت شود.

در مراسم نودمین دوره جوایز سینمایی اسکار که صبح دوشنبه به وقت ایران، در آمریکا برگزار شد، فیلم «کودک خاموش» در رقابت با چهار فیلم کوتاه دیگر در نهایت موفق شد جایزه بهترین فیلم کوتاه این جوایز مهم سینمایی را به دست آورد.

در این فیلم کوتاه که «کریس اوورتون» انگلیسی آن را کارگردانی کرده، علی فراهانی – فیلمبردار ایرانی مقیم بریتانیا – فیلمبرداری را بر عهده داشته است و ساخت موسیقی آن نیز با امیر صادقی کنجانی – آهنگساز ایرانی – بوده است.

این فیلم کوتاه 20 دقیقه ای در شاخه بهترین فیلم کوتاه نودمین دوره جوایز سینمایی اسکار با چهار فیلم دیگر شامل «مدرسه ابتدایی دکالب»، «ساعت 11»، «برادرزاده من اِمت» و «همه ما» برای کسب جایزه رقابت داشت.

علی فراهانی، مدیر فیلمبرداری این فیلم کوتاه، یکی از حاضران در سالن دالبی تئاتر لس آنجلس محل برگزاری مراسم اعطای جوایز اسکار بود؛ اما امیر کنجانی اعلام کرده بود که به سبب رفتار تبععیض آمیز مقامات آمریکایی با شهروندان ایرانی، با وجود داشتن ویزا، در این مراسم شرکت نمی کند.

علی فراهانی

علی فراهانی در مراسم اسکار 2018

داستان فیلم کوتاه «کودک خاموش» که تاکنون چندین جایزه بین المللی به دست آورده است، درباره کودکی چهارساله و فاقد شنوایی است که زندگی صامتی را پشت سرمی گذارد؛ تا این که یک مددکار اجتماعی به او روش برقراری ارتباط از طریق زبان اشاره را آموزش می دهد.

همچنین بخوانید : تمام اخبار و حواشی هالیوود و بازیگران هالیوودی

«کودک خاموش» با کسب جایزه بهترین فیلم کوتاه جشنواره بین المللی «رودآیلند»، واجد شرایط رقابت در جوایز اسکار شناخته شده بود.

علی فراهانی

علی فراهانی فیلمبردار ایرانی ساکن بریتانیا

علی فراهانی در یک گفتگو درباره فیلمبرداری فیلم کودک خاموش گفت :فیلم «کودک خاموش» The Silent Child محصول کشور انگلستان به کارگردانی کریس اوورتون و تهیه کنندگی رِبکا هریس، دَنی اومردون و جولی فوی و به نویسندگی ریچل شنتون است.

وی افزود:من از سال 2015 در زمینه فیلمبرداری فیم های کوتاه و تبلیغاتی با کمپانی Slick Films همکاری می کنم که در همین مسیر بعد از کار در یک مستند تحقیقاتی در مورد افراد ناشنوا و فاقد قدرت تکلم در کشور انگستان، پیشنهاد همکاری در این فیلم کوتاه به من شد.

فراهانی درباره حضور این فیلم در رقابت اسکار بیان کرد:حضور فیلم در اسکار باعث می شود توجه مخاطبان به موضوع فیلم افزایش پیدا کند و به همین دلیل معتقدم فیلم «کودک خاموش» زمینه به وجود آوردن فرصت جدید در نوع برخورد جوامع با افراد ناشنوا و فاقد قدرت تکلم را دارد.

این فیلمبردار ایرانی ساکن خارج از کشور اظهار کرد:بر اساس روایت فیلم، ناشنوایی و نداشتن قدرت تکلم یک ناتوانی جسمی نیست و این پیام را دارد که با فراهم کردن امکانات آموزش صحیح برای افرادی با این شرایط و با آگاهی رساندن درست به جامعه و خانواده ها در مواجهه با این موضوع می توان به جای طرد کردن این افراد فرصت مناسب برای ورود به جامعه را برای آنها فراهم کرد.

فراهانی عنوان کرد:فیلم کودک خاموش به لحاظ فنی و ساختار از جمله فیلم هایی است که با هزینه پایین ساخته شده، ولی تلاش گروه در تمام مراحل ساخت بر این بوده است تا یک فیلم با استانداردهای بالا ساخته شود.

وی اظهار کرد:در زمینه فیلمبرداری کودک خاموش با توجه به امکانات و چالش هایی که وجود داشت تمام تلاش من در انتخاب درست شات ها، استفاده درست و تاثیرگذار از نور، رنگ و حرکت دوربین برای به وجود آوردن تصویری قصه گو و همسو با داستان بود. در نتیجه می توان با توجه به تمام موارد فوق و موفقیت هایی که این فیلم به دست آورده است «کودک خاموش» را در تمام زمینه ها موفق دانست و امیدوار بود که در اسکار امسال هم مورد توجه قرار بگیرد.

منبع:نمناک

اولین تیزر دیدنی سریال پایتخت ۵

اولین تیزر دیدنی سریال پایتخت ۵

آرایش و مدل مو هالیوودی ها در اسکار 2018

آرایش و مدل مو هالیوودی ها در اسکار 2018

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا