علت وعلا ئم بیماری تیروتوکسیکوز چیست

دوشنبه 23 اسفند 1400 سلامت
درمان بیماری تیروتوکسیکوز 

بیماری تیروتوکسیکوز چیست

غده تیروئید شما (یک اندام پروانه ای شکل کوچک در قسمت جلویی پایین گردن شما) هورمون هایی می سازد که به بدن شما کمک می کند انرژی را مصرف کند، گرم بماند و اندام های شما را همانطور که باید کار کند. بیماری تیروتوکسیکوز زمانی است که مقدار زیادی از این هورمون ها در خون شما وجود دارد.

این اغلب اتفاق می افتد زیرا غده تیروئید شما بیش از حد تولید می کند. این وضعیتی است به نام پرکاری تیروئید.

تیروتوکسیکوز یک عملکرد افزایش دهنده غده تیروئید است که در آن بدن از طریق فراوانی هورمون ها مسموم می شود. برای درمان تیروتوکسیکوز، مهم است که به طور مرتب سطح TSH، T_4 و T_3 را بررسی کرده و طبق این تنظیم، درمان را تنظیم کنید.

 

یروکسیکوز به مجموعه‌ای از یافته‌های بالینی، فیزیولوژیک، بیوشیمیایی اطلاق می‌شود که در اثر در معرض قرارگیری قرار و پاسخ بافتها به مقادیر بیش از حد طبیعی هورمون تیروئید بوجود میایند. بیماریهای مختلفی در زیر دسته تیروتوکسیکوز قرار میگیرند که از جمله آنها بیماری گریوز گواتر مولتی ندولر توکسیک را میتوان نام برد.

برای تیروتوکسیکوز یک سری علل ناشایع در نظر گرفته‌اند که عبارتند از آدنوم هیپوفیز، تومورهایی (تروفوبلاست، کوریوکارسینوما، مول هیداتیفورم)، تیروتوکسیکوز عمدی، تیروتوکسیکوز ناشی از ترشح هورمون نابجا، پدیده ‮‭Job – Basedow‬ -،‮‭T3‬ توکسیکوز ‮‭T4‬

 

عوارض تیروتوکسیکوزیز  که شایعترین آنها عبارتند :از عوارض قلبی، بحران تیروتوکسیکوز و اوفتالموپاتی و درموپاتی می‌باشند

 

بیشتر بخوانید:انواع تیروئید و نحوه ی تشخیص آن

علل بیماری تیروتوکسیکوز

علل افزایش هورمون‌هاى تیروئیدى عبارتند از: هیپرتیروئیدى اولیه (بیمارى گریوز، گواتر مولتى ندولر سمی، آدنوم سمی، مصرف ید زیادی)، تخریب تیروئید (تیروئیدیت تحت حاد، تیروئیدیت ساکت، آمیودارون، پرتوتابی). منابع خارج تیروئیدى هورمون (تیروتوکسیکوز ساختگى – Thyrotoxicosis factitia، استروما اوارى – Struma ovarii، کارسینوم فولیکولر داراى عملکرد) و هیپرتیروئیدى ثانویه (آدنوم هیپوفیزى مترشحه TSH، سندرم مقاوم به هورمون تیروئید، تومورهاى مترشحه hCG، تیروتوکسیکوز حاملگى).

بیماری گریوز: این بیماری شایع ترین علت پرکاری تیروئید و تیروتوکسیکوز است. این سیستم ایمنی شما را به اشتباه سلول های غده تیروئید را با مهاجمان سوق می دهد و با آنتی بادی ها (نوعی پروتئین) به آنها حمله می کند. مشخص نیست که چرا این اتفاق می افتد، اما باعث می شود غده رشد کند و هورمون تیروئید بیش از حد تولید کند. این عارضه در خانواده ها ایجاد می شود، بنابراین ژن های شما ممکن است در ابتلای شما به آن نقش داشته باشند.

ندول ها: رشدهایی به نام ندول می توانند روی تیروئید شما ایجاد شوند و بر میزان هورمونی که غده تولید می کند تأثیر بگذارد. یک ندول پرکارکرد واحد آدنوم ندولار سمی نامیده می شود، در حالی که گواتر چند ندولار یا بیماری پلامر به این معنی است که شما تعدادی از آنها را دارید.

Struma ovarii: این نوع نادر تومور تخمدان است که بیشتر از بافت تیروئید ساخته شده است. در برخی موارد می تواند باعث پرکاری تیروئید شود.

تیروئیدیت: یک ویروس یا باکتری، برخی داروها (مانند لیتیوم)، یا حتی سیستم ایمنی بدن شما می تواند غده تیروئید شما را ملتهب کند و باعث شود هورمون زیادی در جریان خون ترشح کند.

مکمل تیروئید: برخی از افراد هورمون تیروئید را به شکل قرص برای درمان یک بیماری پزشکی مانند کم کاری تیروئید (زمانی که تیروئید شما هورمون کافی تولید نمی کند) مصرف می کنند. اگر نسخه شما قطع شده باشد یا دارو را طبق دستور مصرف نکنید، می توانید مقدار زیادی در خون خود داشته باشید.

 

بیماری تیروتوکسیکوز

بیماری تیروتوکسیکوز

علائم بیماری تیروتوکسیکوز

علائم شامل عصبى بودن، تحریک‌پذیری، عدم تحمل گرما، تعریق بیش از حد، طپش قلب، خستگى و ضعف، کاهش وزن همراه با افزایش اشتها، تشدید حرکات روده و الیگومنوره است. این بیماران مضطرب، بى‌قرار و ناآرام هستند.

پوست گرم و مرطوب است و ممکن است ناخن‌ها از بستر خود جدا شوند (ناخن‌هاى پلامر – Plummer’s nail).

ممکن است کشیدگى پلک (Eyelid retraction) و افتادگى پلک (Lid lag) اتفاق بیفتد.

یافته‌هاى قلبى شامل تاکى‌کاردی، هیپرتانسیون سیستولیک، سوفل سیستولیک و فیبریلاسیون دهلیزى هستند.

لرزش ظریف، هیپررفلکسى و ضعف عضلات پروگزیمال هم مى‌تواند عرضه گردد. تیروتوکسیکوز طول کشیده مى‌تواند موجب استئوپنى گردد.

ممکن است بیشتر مدفوع کنید و عرق کنید، احساس تحریک پذیری و عصبی کنید، دستانتان لرزان و عضلات ضعیف تری داشته باشید.

شما ممکن است وزن خود را کاهش دهید زیرا کالری کافی برای مطابقت با متابولیسم سریعتر خود دریافت نمی کنید.

بیماری گریوز همچنین می تواند باعث بیماری چشم تیروئید با چشم های قرمز و آبریزش شود که با پلک های متورم بیرون زده است.

 

بیماری تیروتوکسیکوز

بیماری تیروتوکسیکوز

درمان بیماری تیروتوکسیکوز

 

درمان دقیق به علت بیماری بستگی دارد. سه روش اصلی برای درمان تیروتوکسیکوز وجود دارد:

دارو – داروهایی به نام مسدودکننده های بتا (مانند پروپرانولول)، می توانند برای کاهش علائم تیروتوکسیکوز مانند ضربان قلب، اضطراب یا تعریق استفاده شوند. با این حال، برای درمان افزایش سطح هورمون، از داروهای مختلفی به نام کاربیمازول یا دیگری به نام پروپیل تیوراسیل استفاده می شود. اینها بر روی آنزیم های غده تیروئید عمل می کنند تا از تولید هورمون های تیروئیدی جلوگیری کنند.

بیماران را می توان با استفاده از دو رژیم دارویی مختلف درمان کرد. آنها می توانند با مصرف کاربیمازول هر روز با آزمایشات عملکرد تیروئید به طور منظم (هر یک تا دو ماه) شروع کنند و دوز دارو را با توجه به نتایج آزمایش خون تغییر دهند. روش دیگر، آنها می توانند درمان با کاربیمازول و هورمون تیروئیدی ساخته شده را که همزمان شروع شده است، داشته باشند.

ید رادیواکتیو – این شامل مصرف یک کپسول ید رادیواکتیو توسط بیمار می شود. این به صورت سرپایی انجام می شود. ید توسط غده تیروئید جذب می شود به طوری که ید رادیویی در غده متمرکز شده و باعث تخریب تدریجی غده بیش فعال می شود.

جراحی – این شامل برداشتن تمام یا بخشی از غده تیروئید است. این معمولا زمانی انجام می شود که سطح هورمون تیروئید با استفاده از دارو کنترل شود.

 

تأثیر فشار خون بالا بر بدن

قاتل خاموش/ تأثیر فشار خون بالا بر بدن !!

بیماری قلبی

بیماری قلبی: مردان در برابر زنان

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا