علائم و روش درمان ریشه شدن کنار ناخن

پنج‌شنبه 29 فروردین 1398 آرایش پوست ومو
علت ریشه شدن کنار ناخن
علت ریشه شدن کنار ناخن می‌تواند خشکی دست‌ها، کندن مداوم پوست اطراف ناخن، کمبود پروتئین و شستن بیش از حد دست‌ها باشد. ریشه ناخن عفونی شده به درمان مناسب نیاز دارد که در بیشتر موارد با درمان‌های خانگی بهبود پیدا می‌کند.

علت ریشه شدن کنار ناخن

عوامل زیر می‌توانند علت ریشه شدن کنار ناخن باشند:

۱. خشک بودن دست ها

خشک بودن دست‌ها و ناخن‌ها می‌تواند باعث ریشه شدن کنار ناخن شود. زمانی که بافت پوستک یا کوتیکول خشک شود، از پوست جدا خواهد شد. آب و هوای خشک و سرد و همچنین استفاده زیاد از آب می‌توانند باعث خشکی ناخن و دست شوند.

۲. کندن مداوم پوست اطراف ناخن

افرادی که مدام به ناخن هایشان ور می‌روند، در معرض این عارضه قرار می‌گیرند. اگر پوستک ناخن به درستی کنده نشود، ناخن ریش خواهد شد. همچنین بهتر است مانیکور ناخنهای خود را به افراد متخصص بسپارید.

 

 

۳. شستن بیش از حد دست ها

افرادی که سر و کار آن‌ها با مواد شیمیایی بوده و یا مدام باید دست‌های خود را بشویند مانند آشپزها، متصدیان بار و کارکنان بیمارستان، بیشتر در معرض ابتلا به ریشه شدن کنار ناخن قرار می‌گیرند. اساسا، شستشوی زیاد باعث خشک شدن سریع‌تر پوست شده که این امر منجر به ترک یا جدا شدن پوستک می‌شود. همچنین گفته می‌شود که برخی افراد از لحاظ ژنتیکی بیشتر مستعد تولید بافت پوستک هستند.

۴. کمبود پروتئین

پوست و ناخن از پروتئین ساخته می‌شوند. کمبود پروتئین می‌تواند باعث ترک و چاک پوست شده که این امر منجر به ریشه شدن کنار ناخن خواهد شد. بنابراین اگر دیگر علائم کمبود پروتئین مانند کم پشت شدن مو، ضعف و اختلال فکری و… در شما وجود دارد، از مکمل‌های پروتئینی استفاده کنید.

 

علت ریشه شدن کنار ناخن

ریشه شدن کنار ناخن چیست؟

بروز درد در اطراف ناخن‌ها معمولا نشانه‌ای از تحریک یا عفونت است. ورم و قرمزی اطراف ناخن ممکن است به علت عفونت ریشه کنار ناخن ایجاد شده باشد.
ریشه ناخن قسمتی از پوست نزدیک به ناخن است که به نظر ناصاف و ریش ریش می‌آید. ریشه ناخن معمولا بر روی انگشتان دست ظاهر می‌شود نه انگشتان پا، هرچند ممکن است در اطراف ناخن انگشت پا نیز دیده شود.
ریشه ناخن همانند وضعیت ناخن عفونی شده یا در گوشت فرو رفته نیست. ریشه ناخن به پوست کنار ناخن گفته می‌شود نه به خود ناخن.
ریشه شدن کنار ناخن عارضه‌ای شایع است. بیشتر افراد زمانی که پوست شان خشک می‌شود مثلا در زمستان یا به علت قرار گرفتن در معرض آب به مدت طولانی، به این عارضه دچار می‌شوند. ریشه ناخن اگر در معرض باکتری یا قارچ قرار بگیرد می‌تواند عفونی شود.
اگر ریشه ناخن عفونی شود، باید در اسرع وقت درمان شود. اغلب اوقات، این عارضه را می‌توان در خانه درمان کرد. اگر بعد از یک هفته، ریشه ناخن خوب نشد، با پزشک مشورت کنید.

نحوه تشخیص ریشه ناخن عفونی شده

شما احتمالا می‌توانید علائم ریشه ناخن عفونی شده را زود تشخیص دهید. به این عارضه پارونیشیا یا عقربک یا کژدمه گفته می‌شود.
علائم معمول عبارتند از:
  • قرمزی
  • ورم
  • حساس شدن یا درد
  • گرم شدن قسمت آسیب دیده
  • بروز تاول چرک کرده در ناحیه آسیب دیده
عفونت طولانی مدت ممکن است منجر به تغییر رنگ ناخن یا عفونتی شود که به دیگر قسمت‌های بدن سرایت کند.
اگر مبتلا به عفونت باکتریایی شوید، علائم گفته شده ممکن است به طور ناگهانی ظاهر شوند. اگر مبتلا به عفونت قارچی شوید، علائم کم کم ظاهر خواهند شد. عفونت‌های قارچی بیشتر در افراد مبتلا به دیابت و کسانی که به مدت طولانی در معرض آب هستند، دیده می‌شوند.

علت ریشه شدن کنار ناخن

نحوه درمان ریشه ناخن عفونی شده

معمولا عفونت خفیف تا متوسط ریشه کنار ناخن را می‌توان در خانه درمان کرد. برای درمان خانگی، مراحل زیر را انجام دهید:
۱. ناخن عفونی شده را یک یا دو بار در روز به مدت ۲۰ دقیقه در آب گرم بگذارید.
۲. پس از خیس شدن، ریشه ناخن را بگیرید. این کار می‌تواند به کاهش گسترش عفونت کمک کند. بهتر است ریشه ناخن را با قیچی کوتیکول بگیرید.
۳. روغن و یا کرم ویتامین E را بر روی ناحیه آسیب دیده بمالید تا مانع از بروز مجدد ریشه ناخن شود.
۴. به مدت چند روز، یک کرم آنتی بیوتیک موضعی را بر روی ناحیه آسیب دیده بمالید. پس از مالیدن کرم، ناخن را با باند بپوشانید.
ریشه کنار ناخن را نکنید، زیرا وضعیت را بدتر خواهد کرد. اگر علائم طی یک هفته بهتر نشد، با پزشک مشورت کنید. همچنین اگر دچار درد، ورم و چرک زیاد یا دیگر علائم عفونت شدید، با پزشک مشورت کنید.
علت ریشه شدن کنار ناخن

زمان مراجعه به پزشک

در شرایط زیر به پزشک مراجعه کنید:
  • اگر ناحیه آسیب دیده پس از یک هفته درمان خانگی بهبود پیدا نکرد
  • اگر در ناحیه آسیب دیده تاول چرکی ظاهر شد
  • اگر در دیگر قسمت‌های ناخن یا انگشت، علائم عفونی ظاهر شدند
  • اگر ناخن شروع به جدا شدن از پوست کرد
  • اگر متوجه علائم غیر عادی مانند تغییر رنگ ناخن یا شکل آن شدید
  • اگر دیابت دارید و فکر می‌کنید ریشه ناخن تان عفونی شده است
پزشک ممکن است تنها با نگاه کردن به ریشه کنار ناخن، عفونت را تشخیص دهد. در غیر این صورت، ممکن است نمونه‌ای از چرک موجود در ناحیه عفونی شده را برای تشخیص به آزمایشگاه بفرستد.
پزشک ممکن است برای شما آنتی بیوتیک به صورت موضعی یا خوراکی تجویز کند. در صورت وجود چرک، پزشک ترشحات را تخلیه خواهد کرد. این کار به از بین بردن باکتری‌ها و تسکین فشار وارده به ناخن کمک می‌کند.
در صورت استفاده از دارو‌های قوی، ریشه ناخن طی ۵ تا ۷ روز بهبود پیدا خواهد کرد.
آرایش بهاری

۱۸ترفند‌ و نکات لازم برای داشتن آرایش بهاری چشم‌نواز

انواع کانسیلر اصلاح رنگ

انواع کانسیلر اصلاح رنگ

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا