عادل فردوسی پور | بیوگرافی و زندگی شخصی “عادل فردوسی پور “

یکشنبه 8 خرداد 1401 بیوگرافی
زندگینامه عادل فردوسی پور

بیوگرافی و زندگی شخصی عادل فردوسی پور

چکیده ای از بیوگرافی عادل فردوسی پور

نام: عادل

نام خانوادگی: فردوسی پور

تولد : ۱۱ مهر ۱۳۵۳ ‏(۴۷ سال)

زاده:  تهران، ایران

اصالت: کرمان، ایران

پیشه: گزارشگر فوتبال، روزنامه‌نگار ورزشی، تهیه‌کننده، مجری

سال‌های فعالیت: ۱۳۷۲–اکنون

همسر:  متاهل است

مدرک تحصیلی: مدیریت رسانه (دکتری) ، مهندسی صنایع (کارشناسی ارشد)

محل تحصیل: دانشگاه تهران ، دانشگاه صنعتی شریف

بیوگرافی عادل فردوسی پور

بیوگرافی عادل فردوسی پور

 

عادل فردوسی پور کیست ؟

عادل فردوسی پور تهیه کننده ، مجری ، گزارشگر فوتبال و استاد و مترجم است. او اصالتا کرمانی است ، اما در یزد متولد شده است وی در حاله حاضر 47 سال سن دارد.

عادل فردوسی پور متولد چه سالی است ؟

عادل فردوسی پور در مهر ماه 1353 در شهرآرا تهران زاده شد. وی اصالتاً اهل شهر رفسنجان در استان کرمان است.

خانواده و ازدواج عادل فردوسی پور

عادل فرزند یک خانواده پنج نفری است و یک خواهر و یک برادر دارد. پدر او مهندس برق است.جالب است که پدر و دیگر اعضای خانواده‌ی عادل علاقه‌ای به فوتبال ندارند.

 

خواهر و برادر عادل فردوسی پور

خواهر و برادر عادل فردوسی پور

دوران تحصیل عادل فردوسی پور

عادل دوران دبستان را در مدرسهٔ ذوقی و دوره راهنمایی را در مدرسه طالقانی گذراند.  با وجود علاقهٔ بسیارش به فوتبال از درسش دور نشد و دیپلم خود را از دبیرستان البرز با معدل ممتاز گرفت.

عادل فردوسی پور،همزمان با آغاز دوره دبیرستان به دلیل علاقه فراوانی که به زبان انگلیسی داشت به یادگیری زبان پرداخت.

سرانجام، در رشتهٔ مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته شد و تحصیلات خود را در همین رشته و دانشگاه تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه داد. او دکتریِ مدیریت رسانه از دانشگاه تهران دارد. عنوان پایان‌نامهٔ کارشناسی ارشد او «پیش‌بینی نتایج مسابقات فوتبال با استفاده از تحلیل‌های رگرسیونی» بود.

عادل فردوسی پور و برادرش

عادل فردوسی پور و برادرش

 

علاقه عادل فردوسی پور به فوتبال

عادل فردوسی پور علاقه زیادی به نشریات ورزشی داشت؛ تمام امید و آرزویم مجله “دنیای ورزش” یا “کیهان ورزشی” بود که هر هفته برای بدست آوردنش کلی تلاش می کردم.

خانواده عادل فردوسی پور اهل فوتبال نیستند، عادل در این باره گفته است که “هضم این موضوع که من فوتبال را دوست دارم برای خانواده ام بسیار دشوار بود، با التماس پدرم چند باری مرا به استادیوم برد، اما موضوع آن بود که آنها اصلا به فوتبال علاقه ای نداشتند.”

ازدواج و همسر عادل فردوسی پور

عادل فردوسی پور بی شک یکی از محبوب ترین عوامل صدا سیما است که با برنامه ی 90 اش سال هاست که می درخشد. اما از زندگی خصوصی عادل به ندرت چیزی به بیرون درز می کند.عادل فردوسی پور ازدواج کرده و متاهل است اما تا به حال نامی از همسر عادل فردوسی پور برده نشده و هیچ بیوگرافی از همسر عادل فردوسی پور وجود ندارد اما عکس عادل فردوسی پور و همسرش منتشر شده است که این عکس تنها تصویر موجود از همسر عادل فردوسی پور می باشد .

عادل فردوسی پور و همسرش

عادل فردوسی پور و همسرش

عادل فردوسی پور اغلب پیشنهادهای گفت و گو با رسانه ها را به هر طریق دور می زند ، در معدود مصاحبه هایی که گیر افتاده ( مصاحبه هایی به لحاظ آمار ، نزدیک به همان یک درصد جماعت متنفر از عادل ! ) فقط یک جا روایتی از زندگی شخصی و رابطه اش با همسر دارد « اصلا فوتبال تمام زندگی منه. همسرم کاملا پذیرفته که قراره با کی زندگی کنه. من کار خودم رو می کنم و برایم خیلی جدیه. هر اتفاقی بیفته من باید فوتبالم رو ببینم. همه هم می دونن وقتی فوتبال می بینم، نباید کاری به من داشته باشند ».

عادل و روزنامه نگاری

عادل فردوسی پور از سال ۱۳۷۲، زمانی که دانشجوی ترم سه کارشناسی بود فعالیت رسانه‌ای خود را با روزنامه نگاری در روزنامه ابرار ورزشی به سردبیری اردشیر لارودی آغاز کرد. در همین دوران بخش ترجمه‌ی صفحه‌ی فوتبال‌های خارجی را نیز بر عهده گرفته بود. پس از اینکه توانست در آزمون گزارشگری صدا و سیما قبول شود، کمی از روزنامه نگاری فاصله گرفت.
بیوگرافی عادل فردوسی پور

بیوگرافی عادل فردوسی پور

عادل فردوسی پور و تلویزیون

پس از قبولی در آزمون به صدا و سیما راه یافت. در ابتدا گزارشگر برنامه‌ی منتخب ورزش که نیمه شب‌ها از شبکه‌ی سه پخش می‌شد، بود. کم کم در حرفه‌اش پیشرفت کرد و توانست بازی‌های بهتری را گزارش کند. سپس با گزارش‌های خوبش در جام جهانی ۱۹۹۸ توانست خود و توانایی هایش را به همه نشان دهد و گزارشگر بازی‌های زنده و مهم را بر عهده بگیرد. وی که به زبان انگلیسی تسلط کامل داشت جزو معدود گزارشگرانی بود که نام‌ها و اسامی خارجی را درست تلفظ می‌کرد. در همین راستا در مراسم اهدای توپ طلای فوتبال ایران، توسط افشین قطبی جایزه‌ی بهترین گزارشگر را گرفت.

 

عادل فردوسی پور درحال دریافت جایزه بهترین گزارشگر از افشین قطبی

عادل فردوسی پور درحال دریافت جایزه بهترین گزارشگر از افشین قطبی

دیگر فعالیت‌های تلوزیونی عادی فردوسی پور

  • وی مجری و تهیه کننده‌ی برنامه‌ی زنده‌ی نود است که دوشنبه‌ی هر هفته از شبکه‌ی سه سیما پخش می‌شود.
  • او همچنین در تهیه‌ی برنامه‌ی فوتبالی ۱۲۰ با شبکه‌ی ورزش هم همکاری داشته است.
  • فردوسی پور در تولید برنامه‌ی لیگ ۱ از شبکه ورزش نقش داشت.
  • در سال ۱۳۸۴ با گروه اجرایی نمایش «فنز» به نویسندگی و کارگردانی محمد رحمانیان همکاری کرد و به عنوان صدا پیشه‌ی یک گزارشگر فوتبال ایفای نقش کرد.

برنامه‌ی نود

عادل فردوسی پور برنامه‌ی نود را در سال ۱۳۷۸ با الهام از یک برنامه‌ی ایتالیایی، ارائه داد. او درباره‌ی برنامه‌ی نود می‌گوید: “ماهیت برنامه نود نقد و بررسی بازی‌های لیگ و اتفاقات پیرامون فوتبال است. نمی‌توان اصل آن را تغییر داد.”

برنامه نود یکی از محبوب ترین و پرطرفدار ترین برنامه های تلوزیونی بود که عادل فردوسی پور با اجرای قوی و قدرتمندش آن را دیدنی تر میکرد و با توانایی های بی نظیرش در اجرا مخاطب های فراوانی را به خود جذب کرد!

عادل فردوسی پور سعی می کند برنامه نود را به هیچ کس و هیچ چیز نفروشد و از بهترین دوستش هم انتقاد می کند. فردوسی پور مهارت دارد که وارد ماجراهایی شود که برای افکار عمومی جالب است و متخصص کشیدن مو از ماست است.

عادل فردوسی پور و برنامه نود

عادل فردوسی پور و برنامه نود

 

عادل فردوسی پور مترجم

  • عادل پس از کسب تجربه در روزنامه‌ی ابرار ورزش، قراردادی را در سال ۱۳۸۸ برای ترجمه‌ی کتاب فوتبال در برابر دشمن با محتوای فوتبالی-سیاسی با نشر چشمه امضاکرد.
  • دومین ترجمه‌ی وی با نام کتاب جامع فوتبال، دانشنامه‌ای ۴۰۰ صفحه‌ای، است که ترجمه‌ی کتاب The Football Book است. این کتاب اولین بار در سال ۲۰۰۸ در انگلستان منتشر شد. کتاب جامع فوتبال در بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در اردیبهشت سال ۱۳۹۱ رونمایی شد.
  • سومین ترجمه‌ی عادل کتابی با نام هنر شفاف اندیشیدن اثر رولف دوبلی است که توسط نشر چشمه در سال ۱۳۹۴ در نمایشگاه کتاب عرضه شد و مورد استقبال عموم قرار گرفت. موضوع این کتاب برخلاف دو کتاب قبل درباره‌ی فوتبال نیست، بلکه موضوع آن روش‌های مدیریت است.
  • یکی دیگر از ترجمه‌های او، کتاب هنر خوب زندگی کردن اثر رولف دوبلی است که در سال ۹۷ توسط نشر چشمه به چاپ رسیده است.
عادل فردوسی پور و برنامه نود

عادل فردوسی پور و برنامه نود

 

جنجالی شدن تخلف رانندگی عادل فردوسی‌پور

انتشار تصویری از عادل فردوسی‌پور در حین زیر پا گذاشتن قوانین رانندگی برای او حاشیه سازساز شد. وی که برای گزارش بازی ایران و چین در تاریخ ۸ فروردین ۱۳۹۶ به سمت ورزشگاه آزادی می‌رفت. در مسیر با بسته بودن راه‌ها مواجه می‌شود و به نقل قول خودش یک تخلف «مِلو» را انجام می‌دهد و مجبور می‌شود محتاطانه لاین مخالف ورزشگاه و اتوبان را به‌صورت ورودممنوع طی کند.

ویژگی شاخص عادل فردوسی پور

یک مشخصه و ویژگی عادل تند حرف زدن او است. وی در این باره می‌گوید: از بچگی این طور بودم خیلی هم تمرین کردم و بازم دارم تمرین می‌کنم که این طور نباشم، ولی در کل، خیلی تند صحبت می‌کنم.

بیوگرافی عادل فردوسی پور

 

عادل طرفدار چه تیمی است؟

برخی می‌گویند او در دورانی که در دانشگاه شریف درس می‌خوانده طرفدار تیم پرسپولیس، ولی او خودش می‌گوید که من طرف هیچ تیمی نیستم و خنثی هستم، چون اگر گزارشگر حتی ذره‌ای طرفدار یک تیم باشد روی کارش اثر می‌گذارد.

بازیکنان مورد علاقه خارجی عادل فردوسی پور

تو دوره‌های زمانی مختلف بازیکن محبوب زیاد داشتم از لیورپولی‌ها امثال ایان راش، جان بارنز، رابی فاولر و سوارز رو دوست دارم. خارج از لیورپول هم مارادونا، باجو، فان باستن، زیدان و مسی مورد علاقه ام هستند.

قابل ذکر است که عادل فردوسی پور یکی از محبوب‌ترین چهره‌های اجتماعی ایران است و در سال ۲۰۰۹ مجلهٔ نیوزویک عادل فردوسی پور را به دلیل شهرت و محبوبیت گسترده، به عنوان یکی از بیست فرد قدرتمند ایران معرفی کرد. وی در لیگ برتر فوتبال ایران ۹۵–۱۳۹۴ به عنوان بهترین گزارشگر ورزشی شناخته شد.

اینستاگرام عادل فردوسی پور

عادل فردوسی پور هیج صفحه شخصی در شبکه اجتماعی اینستاگرام ندارد ولی برای پیگیری فعالیت‌ها و دیدن عکس‌های بیشتر از این مجری توانا می‌توانید به صفحه‌ی اینستاگرام هوادارانش مراجعه کنید.

عادل فردوسی پور استاد دانشگاه

عادل فردوسی پور در زمینه درس زبان تخصصی رشته صنایع تدریس می کرد. از اساتید دانشگاه صنعتی شریف می باشد و به همین علت او را با لقب استاد نیز می شناسند.

عادل فردوسی پور در حال تدریس

عادل فردوسی پور در حال تدریس

 اخلاق های خاص فردوسی پور

در طبقه پنج صدا و سیما اتاقی شش متری داشته اما هیچ وقت مصاحبه ای در این اتاق انجام نداده است.اهل جواب دادن تلفن نیست اما می توانید برای او پیغام بگذارید. در این صورت جواب خود را دریافت خواهید کرد. اخلاق خاصی دارد. زمانی که به او خبر سرقت از خانه اش را دادند، برای اینکه بفهمد مدارکش سرقت نشده به خانه رفت. پس از اطمینان برای اجرای برنامه نود دوباره به استودیو برگشت.

جنجال علی دایی و عادل فردوسی پور

در بازی آخر ایران در جام جهانی با جمله عادل فردوسی پور تحت عنوان “خداحافظ علی دایی؛ خداحافظ جام جهانی.” مشکلات آغاز شد. در زمانی که علی دایی مربی سایپا بود وی تلویحا برنامه 90 و مجری اش عادل فردوسی پور را متهم کرد به اینکه آنها نمی خواهند ما قهرمان شویم. فردوسی پور در باره دایی می گوید او فکر می کند همه با او دشمن هستند، مگر اینکه خلافش ثابت شود.

عادل فردوسی پور و علی دایی

عادل فردوسی پور و علی دایی

بحث و مشاجره با مدیر شبکه سوم سیما

آخرین اتفاقی که در بیوگرافی عادل فردوسی پور رخ داد، مربوط به مهر ماه سال ۱۳۹۷ بود. زمانی که علی فروغی کم سن و سال مدیر تولید شبکه سوم سیما شد. این موضوع حواشی را برای برنامه نود در پی داشت. در واقع دستور توقف برنامه نود از سوی همین مدیر صادر شد. ابتدا به مردم گفته شد که عادل فردوسی پور برخواهد گشت اما بعد از مدتی اعلام شد که برنامه نود برای همیشه به پایان رسید. جالب است بدانید عمر برنامه نود ۱۹ سال بود.

عادل فردوسی پور و علی فروغی

عادل فردوسی پور و علی فروغی

بیوگرافی علی دایی

علی دایی | بیوگرافی آقای گل جهان و اسطوره فوتبال ایران

زندگینامه کامل کتایون ریاحی

زندگینامه کامل کتایون ریاحی

آخرین دیدگاه‌ها

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا