ترک عادت های بد/16 روش مفید برای ترک عادت های بد

شنبه 28 بهمن 1402 موفقیت
ترک عادت های بد

روشهای برای ترک عادت بد

ترک عادت های بد:داشتن عادت اغلب می تواند چیز خوبی باشد. برای مثال، وقتی به سمت محل کار رانندگی می‌کنید، لازم نیست فکر کنید که آیا باید به چپ بپیچید یا راست. مسیر تبدیل به عادت می شود

راسل پولدراک، استاد روانشناسی در دانشگاه استنفورد می گوید: «ما می خواهیم مغز یاد بگیرد که چگونه آن کارها را بدون انرژی و تلاش انجام دهد. “عادت ها یک ویژگی تطبیقی ​​از نحوه عملکرد مغز هستند.”

آیا می خواهید سیگار را ترک کنید یا الکل زیاد مصرف کنید؟ یا شاید متوجه شده باشید که چک کردن فیسبوک بیشتر وقت شما را می خورد که دیگر نمی توانید مطالعه کنید. یا به سادگی تمام روز را به تعویق می اندازید که اخیراً بسیار بی ثمر شده اید.

عادت‌های بد همیشه بهایی دارند و این می‌تواند تأثیر مضری بر سلامت، شغل، روابط و زندگی کلی شما داشته باشد. اگر می‌خواهید از این تأثیر اجتناب کنید، باید کاری انجام دهید تا از آن رفتارهای منفی رهایی پیدا کنید.

برای اینکه بتوانید بر عادات بد خود غلبه کنید، این راه های مفید زیر را بخوانید و سعی کنید آنها را در زندگی خود به کار ببرید:

عادت های بد

عادت های بد

1. آگاه باشید و متقاعد باشید که آنها عادات “بد” هستند.

اولین چیزی که نیاز دارید این است که به خودتان دلیلی برای ترک این عادت ها بدهید. شما باید بدانید که رفتارهایی که از نظر شما “بد” هستند واقعاً به این دلیل هستند که تأثیر منفی بر شما یا دیگران دارند. در مورد تأثیر آنها بر شما فکر کنید – چگونه آنها شما را از سازنده بودن، سالم بودن یا الگوی خوبی برای عزیزانتان باز می دارند – و تصمیم خود را در مورد کنار گذاشتن آنها برای همیشه تصمیم بگیرید.

 

2. دریابید که چه چیزی آنها را تحریک می کند.

عادات و رفتارها دارای الگوهایی هستند. آنها توسط نشانه هایی تحریک می شوند که به مغز شما سیگنال می دهند که زمان انجام “عادت” فرا رسیده است. محرک معمول رفتارهای اجباری استرس است، زیرا بدن شما به دنبال راهی برای رهایی از تنش درونی است. به عنوان مثال، شما احتمالاً هر بار که تحت فشار از دفتر بیرون می آیید، به خرید غیرقابل کنترل متوسل می شوید.

 

3. هدف خود را از شکستن این رفتارها معطوف کنید.

پس از کشف محرک ها، باید برنامه ریزی برای ترک عادت های ناسالم خود را شروع کنید. زمان آن فرا رسیده است که هدفی را برای غلبه بر آنها تعیین کنید و مراحل مشخصی را برای رسیدن به آن انجام دهید.

 

4. از شر وسوسه ها خلاص شوید.

اولین قدم باید حذف هر چیزی باشد که عادت شما را به شما یادآوری کند. به عنوان مثال، اگر می خواهید سیگار را ترک کنید، پس از بین بردن زیرسیگاری از روی میز شروع خوبی خواهد بود. دیگری اجتناب از نشانه های معمولی است که شما را به آنها سوق می دهد. اگر ملاقات با دوستانتان بعد از کار همیشه به نوار ختم می شود، شاید بهتر باشد جلسات خود را با آنها محدود کنید.

 

5. آنها را با “عادات خوب” جایگزین کنید.

ترک هر عادتی دشوار است، به خصوص اگر آنها به شما استرس را تسکین دهند، زیرا بدن شما به طور خودکار هر بار که استرس دارید به دنبال آنها می رود. به همین دلیل، بهترین کار این است که به دنبال عادات سالم تری باشید که بتواند جایگزین عادات منفی شود. مثلاً اگر تمایل دارید هر زمان که استرس دارید زیاد غذا بخورید، می‌توانید به جای رفتن به رستوران قدم‌های خود را به سمت باشگاه بدنسازی هدایت کنید تا ورزش کنید.

 

6. هر بار یک قدم بردارید.

تغییر عادت یک شبه اتفاق نمی افتد. بنابراین، خود را تحت فشار قرار ندهید تا عادات بد خود را تنها در یک یا دو روز به طور کامل ترک کنید. ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد – گاهی اوقات حتی سال ها – بسته به اینکه چقدر تلاش شما ثابت است و استراتژی های شما چقدر موثر هستند. هر پیشرفت کوچکی را جشن بگیرید.

 

7. اجازه ندهید ناامیدی شما را از ادامه کار منصرف کند.

انتظار داشته باشید که مواقعی پیش بیاید که شکست بخورید و تسلیم رفتار ناخواسته خود شوید. احساس گناه و ناامیدی طبیعی است، اما از تلاش برای تغییر دوباره دلسرد نشوید. روی یک قدمی که به عقب برداشته اید تمرکز نکنید. مهم این است که شما هنوز دو یا سه قدم از خود قدیمی خود جلوتر هستید.

 

8. برای منحرف کردن توجه خود را مشغول کارهای دیگر کنید.

گام دیگر برای دور نگه داشتن شما از عادت قبلی این است که حواس خود را پرت کنید. هر زمان که دوباره وسوسه شدید که این کار را انجام دهید، چیز دیگری پیدا کنید که می تواند ذهن شما را به خود مشغول کند.

به عنوان مثال، اگر با هرزه‌نگاری مبارزه می‌کنید و وسوسه می‌شوید که یکی از آن‌ها را تماشا کنید، از خانه بیرون بروید و ورزش مورد علاقه‌تان را با دوستانتان انجام دهید.

 

عادت های بد

عادت های بد

9. اطراف خود را با افرادی احاطه کنید که سبک زندگی ایده آل شما را دارند.

با افرادی باشید که می توانند شما را برای داشتن یک سبک زندگی سالم، تمیز و سازنده ترغیب کنند. علاوه بر این، بهتر است به آنها اطلاع دهید که با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنید تا بتوانند به عنوان شرکای مسئولیت پذیری شما خدمت کنند. آنها همچنین می توانند نکاتی را در مورد چگونگی اجتناب یا تغییر عادات منفی به شما ارائه دهند.

 

10. تصور کنید که از آن عادت ها رها شده اید.

هر از گاهی باید به خود یادآوری کنید که چرا به دنبال تغییر رفتار خود هستید. یکی از راه‌های انجام این کار این است که وقتی موفق شدید از اسارت خود رها شوید، مدام یک فرد بهتر را تجسم کنید.

 

11. پیشرفت خود را دنبال کنید.

با نظارت بر بهبود خود، بیشتر تشویق می شوید که در برابر رفتارهای قدیمی خود مقاومت کنید. دیدن اینکه از زمانی که برنامه تغییر خود را شروع کرده اید تا کجا رسیده اید، به شما احساس رضایت می دهد – و نمی خواهید یک شکست هم آن شتاب را از بین ببرد. می توانید با تهیه فهرستی از تعداد دفعاتی که عادت خود را در روز انجام داده اید یا بسته به تعداد دفعات انجام منظم آن در گذشته، پیشرفت خود را دنبال کنید.

 

12. هر بار که بر آنها پیروز شدید، یک سیستم پاداش برای خود ایجاد کنید.

قول دادن به خود برای یک هفته کامل برای تسلیم نشدن در برابر وسوسه ها، به شما انگیزه می دهد تا بیشتر تلاش کنید. به عنوان مثال، تماشای فیلمی است که در آخر هفته از دیدن آن هیجان زده هستید (و اگر شکست بخورید هرگز نمی توانید آن را تماشا کنید).

 

13. از استرس دوری کنید.

از آنجایی که استرس یکی از دلایل معمول ایجاد عادات بد در افراد است، دریابید که چگونه می توانید از استرس جلوگیری کنید. هر چه فشار بیشتری از زندگی روزمره خود دریافت کنید، بیشتر باید خود را نوازش کنید. از اینکه با خود در آبگرم یا کافی شاپ مورد علاقه خود رفتار می کنید مقصر نباشید زیرا مسئولیت مراقبت عاطفی و روانی از خود نیز بر عهده شماست.

 

14. روی خودکنترلی خود کار کنید.

خودکنترلی بهترین سلاحی است که می تواند به شما کمک کند عادت های بد خود را کاملاً ترک کنید. این را با دوری از وسوسه ها تمرین کنید و به دیگران اجازه دهید هر زمان که متوجه تکانشگری شما شدند، شما را سرزنش کنند.

 

 

15. انضباط را تمرین کنید

افرادی که اولین قدم را برای ترک یک عادت بد برمی دارند، اغلب به الگوهای قدیمی بازمی گردند. تمرین نظم و انضباط را بیاموزید. چندین بار به خود نه بگویید و یادآوری کنید. اما اگر یک یا دو بار شکست خوردید، خودتان را سرزنش نکنید و به خاطر این اشتباه استرس نداشته باشید. درس خود را بیاموزید، خود را ببخشید و با شکست روراست باشید. این به شما کمک می کند که به جلو بروید و اشتباه را تکرار نکنید.

 

16. یادداشت بردارید

یادداشت ها و یادآوری ها به شما کمک می کنند در صورت انحراف، تمرکز خود را حفظ کنید. اگر فراموش کردید، فهرستی از یادآوری‌ها (نه گفتن به عادت بد) را در هر مکان در دسترس نگه دارید. مانند روی یخچال یا آینه یا یادداشتی را در کیف اداری خود بیاندازید که به خود یادآوری می کند از غذاهای ناسالم دوری کنید.

یا در طول روز یک زنگ هشدار تنظیم کنید تا به جای نوشابه/نوشابه، آب بیشتری بنوشید. یا از یک یادداشت چسبناک برای یادآوری به خود استفاده کنید اگر می خواهید

 

عادت های بد

عادت های بد

آسان نیست اما ارزش یک فرصت را دارد

ترک یک عادت بد ممکن است برای بسیاری از ما آسان نباشد، اما ارزش آن را دارد که فرصتی را به دست آوریم. زندگی برای هدر دادن با چند اعتیاد بد بسیار کوچک است، زیرا کارهای بیشتری برای انجام دادن وجود دارد. درک کنید که در این مبارزه برای رهایی از عادت های خطرناک تنها نیستید.

تقریباً 90 درصد از مردم برخی عادت های بد را دارند که هر روز با یا بدون هیچ نتیجه ای سعی در تغییر آن دارند. اما ابتکار عمل ما را بسیار به اهداف نزدیک می کند. و هر چه زودتر شروع کنید، سریعتر عادت بد را ترک می کنید تا آن را برای همیشه تغییر دهید.

اینکه چقدر بتوانید بر عادات منفی خود غلبه کنید تا حد زیادی به نظم و انضباط شخصی شما بستگی دارد. فقط ثابت و پیگیر باشید و مطمئناً می توانید در نبردهای خود پیروز شوید.

سازماندهی زندگی خود

سازماندهی زندگی خود

موفقیت در آینده

چگونه موفق شویم؟

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا