طراحی و بازسازی منازل قدیمی بهتر است یا فروش آن‌ها؟

سه‌شنبه 5 مرداد 1400 بازار

اگر صاحب خانه‌‌ای قدیمی هستید که کارایی خود را از دسته داده است و شرایط لازم برای زندگی را در آن وجود ندارد، دو راه حل پیش روی شما است. اول آنکه طراحی و بازسازی مجدد منزل خود را در دست بگیرید و دوم آنکه به فروش آن فکر کنید. ما در این مقاله قصد داریم به ارائه نکات آموزنده و اساسی، فرآیند انتخاب را برای شما آسان‌تر نماییم تا در نهایت بهترین تصمیم را در جهت بازسازی و یا فروش، بگیرید.

در فرآیند انتخاب بین دو گزینه طراحی و بازسازی و فروش، می‌بایست هدف خود را از انجام هر یک مشخصاً معلوم کنید و به میزان هزینه مصرفی و سوددهی نهایی هر یک فکر کنید. در این راستا بهتر است به سؤال ذیل پاسخ دهید:

1- آیا قصد فروش خانه را در آینده نزدیک دارید یا خیر؟

2- هدف شما از اصلاح شرایط خانه چیست آیا سکونت در آن است و یا فروش آن و رسیدن به سود مالی؟

3- آیا ساختمان شما شرایط لازم برای طراحی و بازسازی مجدد را دارد یا خیر؟

4- اگر تمایل به بازسازی است آیا به مدت زمانی که سرمایه شما درگیر است، دقت کرده‌اید؟

5- انجام اصلاحات برای بهبود شرایط خانه چه از طریق فروش و چه از طریق بازسازی به چه منظور است؟ اصلاح محل زندگی خود و یا صرفاً بازسازی به منظور افزایش ارزش مالی آن؟

6- اگر تصمیم شما فروش خانه قدیمی بدون بازسازی است، دلیل آن خرید خانه جدیدتر و باکیفیت‌تر برای سکونت است یا کسب سود بیشتر از طریق بازسازی ملک جدید و فروش مجدد آن؟

 

بازسازی یا فروش خانه قدیمی؟

هزینه و سود حاصل از فروش و یا طراحی و بازسازی خانه قدیمی

در هر صورت، هدف شما از بازسازی یا فروش چه دستیابی به سود مالی بیشتر باشد و چه اقامت بلند مدت در آن، ملک هزینه‌ها و ارزش‌های مالی خود را دارد و شما می‌بایست هزینه‌های و ارزش‌های مالی را در هر دو حالت مد نظر داشته باشید. یعنی باید بسنجید که هزینه طراحی و بازسازی خانه در کنار بها و ارزش آن پس از انجام بازسازی در قیاس با فروش آن در کنار بهای خانه جدید، چگونه است و کدامیک از لحاظ مالی به صرفه‌تر و سودآورتر است.

هنگامی که قصد کسب سود بیشتر داریم و به این منظور کار خرید و فروش و یا بازسازی ملک خود را انجام می‌دهیم، محاسبات مالی ما چندان پیچیده نیست. یعنی اگر بخواهیم خانه را بازسازی کنیم و بفروشیم، با در نظر گرفتن مدت زمان بازسازی و قیمت تمام شده، سود ما مشخص است. در حالتی هم که بخواهیم خانه را بدون بازسازی بفروشیم و با آن خانه جدیدی تهیه کنیم، بازهم محاسبات مالی آن ساده و معلوم است.  اما زمانی که قصد ما اصلاح محل زندگی است چه از طریق فروش و چه از طریق طراحی و بازسازی مجدد، آنگاه محاسبات آن کمی پیچیده می‌شود. چرا که علاوه بر آنکه باید ارقام ناشی از بازسازی و یا فروش و خرید خانه جدید را در نظر داشت، ارزش آتی ملک همچنین بعد آسایش و آرامش آن جهت زندگی خود و سایر اعضای خانواده نیز توجه کرد.

 

بررسی هزینه‌ها و سوددهی حاصل از فروش یا بازسازی ملک

در نظر گرفتن شرایط لازم برای طراحی و بازسازی یا فروش

تمام نکاتی که تا به این جا بیان شده است، در شرایطی است که حق انتخاب بین دو گزینه فروش و یا بازسازی وجود داشته باشد. گاهی ممکن است تنها یک حالت برای شما میسر باشد. برای مثال ممکن است شرایط بازار مسکن آنقدر نابسامان باشد که شرایط فروش برای مدت زمان طولانی محیا نشود و یا گاهی ممکن است منزل شما در محدوده اجرای طرح‌های ساخت و ساز عمومی همانند پروژه‌های راه‌سازی، پارک و یا مترو  قرار بگیرد و در آینده موقعیت فروش به مراتب بالاتری نصیب شما بگرداند. در چنین شرایط قطعاً بازسازی و نوسازی گزینه بهتری نسبت به فروش ملک است. گاهی هم ممکن است امکان طراحی و بازسازی مجدد فراهم نباشد برای مثال ملک شما از نظر قوای سازه و اسکلت‌بندی و تأسیسات، شرایط چندان خوبی نداشته باشد و یا اینکه نقشه‌ای که در ذهن شما است با توجه به محل قرارگیری ستون‌ها، دیوارهای حمال و یا داکت تأسیسات، اجرایی نباشد. حتی ممکن است گاهی مجوز نوسازی از سوی شهرداری به شما داده نشود در این صورت فروش گزینه‌ای است که باید به آن فکر کنید.

بازسازی

شرایط جانبی خانه در چالش انتخاب بازسازی یا فروش

جدا از مسائل فنی که قبلاً به آن اشاره شد، شرایط جانبی یک ملک نیز می‌تواند در تصمیم‌گیری جهت فروش یا نوسازی بسیار مؤثر باشد از جمله: محله‌ای که خانه در آن واقع است، میزان دسترسی به مسیرهای خوب شهر، آب و هوای مناسب، زاویه دید مناسب و مواردی از این قبیل. قطعاً مناسب یا نامناسب بودن هر یک از این موارد می‌تواند دلیلی محکم در تصمیم باشد. بنابراین به این موضوع اهمیت دهید و قبل از هرگونه اقدام و تحولی، تمامی جوانب امر را در نظر بگیرید.

مدت زمان بازسازی یا فروش خانه قدیمی

زمان مسئله مهم دیگری است که می‌تواند در اتخاذ تصمیم شما برای فروش یا طراحی و بازسازی مجدد ملک، اثرگذار باشد. اگر قصد شما بازسازی است، باید نتیجه نهایی شما از بازسازی، از زمان شروع به کار تا زمان اسباب‌کشی و جای‌گیری و همچنین زمان آغاز بازسازی تا زمان فروش خانه، سنجیده شود. چنانچه انتخاب شما فروش باشد، می‌بایست مدت زمان به فروش رفتن خانه را با زمان خرید خانه جدید جهت سکونت، مد نظر داشته باشید. البته مهمترین مکته در مدت زمان بازسازی به نوع انتخاب متریال بستگی دارد. مثلا اگر برای کف خانه پارکت یا کفپوش پی وی سی در نظر گرفته باشید مدت زمان اجرا چند برابر نسبت به سنگ یا سرامیک سریع تر انجام میگردد. برای دیوارها هم همین موضوع صدق میکند و بین انتخاب کاغذ دیواری و رنگ شاید ده ها روز تفاوت زمان اجرا باشد.

نوسازی

جمع‌بندی

ما در این مقاله به بررسی موضوعات مؤثر در فرآیند انتخاب فی‌مابین فروش و یا طراحی و بازسازی خانه‌های قدیم صحبت کردیم و به بررسی موضوعاتی از قبیل: رابطه هزینه‌ها با میزان سوددهی، شرایط فنی و جانی ملک جهت بازسازی یا فروش و در نهایت مدت زمان مورد انتظار تا رسیدن به نتیجه مطلوب، پرداختیم. اکنون شما می‌توانید با توجه و دقت به نکات ذکر شده، نسبت به فروش و یا نوسازی خانه قدیمی خود تصمیم بگیرید و بهترین نتخاب را داشته باشید.

بازسازی یا فروش؟

دانشگاه بیرونی ترکیه

بهترین برندهای صفحه‌ گرانیت‌بر و سرامیک‌بر کدام است؟

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا