ضدعفونی کننده های دست:/ خطر استفاده بیش از حد از آن

یکشنبه 22 آبان 1401 سلامت
ضدعفونی کننده های دست

ضدعفونی کننده های دست

همه گیری اخیر COVID-19 شاهد افزایش شدید تقاضا و استفاده از ضدعفونی کننده های دست بود. آنها که به عنوان ابزاری برای ضدعفونی دست ها در حال حرکت تبلیغ می شوند، به مبارزه با بیماری هایی که از طریق لمس گسترش می یابند، کمک می کنند.

ضدعفونی کننده های دست نسبتاً ارزان هستند، به راحتی در دسترس هستند و به طور کلی برای استفاده بی خطر هستند. بله، شما آن را درست خواندید – به طور کلی.

قبل از اینکه به روی دیگر سکه نگاه کنید، بدانید که ضدعفونی کننده دست در واقع چیست.

 

ضدعفونی کننده های دست

ضدعفونی کننده های دست

ضدعفونی کننده دست چگونه کار می کند؟

ضدعفونی‌کننده‌های دست که عمدتاً حاوی یک ماده ضدعفونی‌کننده هستند، در فرمول مبتنی بر آب یا الکل ساخته می‌شوند و الکل رایج‌تر و ترجیح داده می‌شود. غلظت الکل (62٪ تا 95٪) منجر به تغییر در ساختار میکروارگانیسم ها، کشتن آنها و جلوگیری از بیماری می شود.

خطرات استفاده بیش از حد از ضدعفونی کننده دست

اگرچه به نظر می‌رسد که ضدعفونی‌کننده‌های دست راه‌حلی برای جلوگیری از شیوع بیماری هستند، اما نباید شستشوی دست‌ها را با آب و صابون جایگزین کنند.

متخصصان پزشکی خطرات خاصی را با استفاده بیش از حد از ضدعفونی‌کننده‌های خشن دست مبتنی بر مواد شیمیایی روی پوست شناسایی کرده‌اند.

 

1. می تواند مانع پوستی شود

استفاده مکرر از ضدعفونی کننده دست می تواند مانع پوستی شود

الکل یک عامل خشک کننده پوست است و می تواند منجر به از بین رفتن چربی و آب از پوست شود و پوست را خشن و تحریک کند. این همچنین می تواند باعث ترک خوردن شود که باعث می شود میکروارگانیسم ها از طریق پوست به راحتی وارد شوند.

2. می تواند منجر به سویه های میکروبی مقاوم به دارو شود

میکروارگانیسم‌های مقاوم به دارو از مصرف بیش از حد آنتی‌بیوتیک‌ها به وجود می‌آیند و بار بزرگی در مراقبت‌های بهداشتی هستند. چنین میکروارگانیسم هایی به آنتی بیوتیک های وسیع الطیف و معمولاً تجویز شده پاسخ نمی دهند و مدت و شدت بیماری را افزایش می دهند.

و مانند داروهای آنتی بیوتیک، ضدعفونی کننده های دست نیز منجر به افزایش گونه های میکروبی مقاوم به دارو شده است.

3. می تواند باعث بیماری های پوستی شود

استفاده مکرر از ضدعفونی کننده های دست می تواند منجر به بیماری های پوستی شود

بیماری های پوستی مانند درماتیت و اگزما را می توان با استفاده از ضدعفونی کننده های دست مبتنی بر الکل بدتر کرد.

در دانشجویان دانشگاه عربستان سعودی، استفاده از ضدعفونی‌کننده‌های دست در طول همه‌گیری COVID-19 با درماتیت، یک بیماری پوستی که با تحریک، بثورات، و/یا تشکیل تاول مشخص می‌شود، همراه بود.

در مطالعه دیگری در جمعیت هندی، چندین بیمار پس از استفاده بیش از حد از ضدعفونی‌کننده‌های دست، از اگزمای دست شکایت داشتند.

4. ممکن است باعث عدم تعادل هورمونی شود

برخی از مواد موجود در ضدعفونی‌کننده‌های مبتنی بر الکل می‌توانند اثرات منفی بر سیستم غدد درون ریز داشته باشند که شامل غدد تیروئید و پاراتیروئید است که مسئول حفظ متابولیسم، رشد و دمای بدن هستند.

 

5. می تواند باعث آسیب به چشم شود

اگرچه استفاده از ضدعفونی کننده مستقیماً روی چشم ها تأثیر نمی گذارد، اما استفاده بیش از حد آن خطر تماس با چشم ها و دهان را به خصوص در کودکان خردسال به همراه دارد.

در یک مطالعه موردی، یک دختر 5 ساله پس از پاشیدن یک ضد عفونی کننده الکلی به چشمش دچار سوختگی شدید چشم شد. اگر بلافاصله درمان نشود، ممکن است باعث آسیب دائمی به چشم شود.

 

6. در صورت بلعیدن می تواند سمی باشد

در صورت بلع تصادفی مواد ضدعفونی کننده دست می توانند مضر باشند

درست مانند تماس با چشم ها مضر است، بلع تصادفی ضدعفونی کننده های دست حاوی الکل می تواند باعث ایجاد لخته های خون در اطراف کبد، آسیب به دستگاه تنفسی و سیستم عصبی و افزایش احتمال حمله قلبی شود.

اگر شما یا فرزندتان بطور تصادفی ضدعفونی کننده دست را قورت دادید باید فوراً با پزشک تماس بگیرید.

 

7. نمی تواند مواد شیمیایی و فلزات سنگین را حذف کند

ضدعفونی‌کننده‌های دست می‌توانند در از بین بردن پاتوژن‌های بیماری‌زا مؤثر باشند، اما در برابر برخی میکروب‌ها، مواد شیمیایی مانند آفت‌کش‌ها و فلزات سنگین کاملاً بی‌اثر هستند.

طبق گفته‌ی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، شستن دست‌ها با آب و صابون تنها راه موثر برای حذف برخی میکروب‌ها مانند نوروویروس یا کلستریدیوم است.

مطالعات همچنین افزایش سطح آفت‌کش‌ها را در بدن افرادی که از ضدعفونی‌کننده‌های دست برای تمیز کردن دست‌های خود پس از قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌ها استفاده می‌کنند، گزارش کرده‌اند. بنابراین، از آب و صابون استفاده کنید و از تماس با دهان و بینی خود تا زمانی که نتوانید دستان خود را بشویید، خودداری کنید.

 

ضدعفونی کننده های دست

ضدعفونی کننده های دست

نحوه استفاده صحیح از ضدعفونی کننده های دست

با از سرگیری مدارس و هنوز کووید-19 به طور کامل ریشه کن نشده است، بسیاری از مردم، به ویژه والدین، برای محافظت از خود و فرزندانشان به ضدعفونی کننده های دست تکیه می کنند. اطمینان از استفاده صحیح از ضدعفونی کننده های دست می تواند منجر به جلوگیری از استفاده بیش از حد و عوارض جانبی آن شود.

  • مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری موارد زیر را توصیه می کنند:
  • استفاده از ضد عفونی کننده با حداقل 60 درصد الکل.
  • یک بسته کوچک ضدعفونی کننده دست را روی کف دست خود قرار دهید و آن را به خوبی بمالید و تمام نواحی از جمله بین انگشتان را بپوشاند.
  • اجازه دهید محلول ضدعفونی کننده دست خشک شود و برای ضدعفونی مناسب دست های خود را پاک نکنید و نشویید.
  • بعد از عطسه یا بعد از ملاقات با دوست یا خویشاوند بیمار از آن استفاده کنید.
  • از ضدعفونی کننده دست روی دست های کثیف مانند دست های پوشیده از خاک و گرد و غبار استفاده نکنید.
  • قبل از غذا از ضدعفونی کننده دست استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث بلعیدن ضدعفونی شود. در عوض دست های خود را با آب و صابون بشویید و خوب خشک کنید.

کلمه پایانی

ضدعفونی کننده های دست راه حلی مدرن و ایمن برای کاهش خطر بیماری ها ارائه می دهند. با این حال، به دلیل محتوای الکل قوی، در صورت عدم استفاده صحیح، خطرات خاصی را به همراه خواهند داشت.

در مورد خطر استفاده بیش از حد از مواد ضدعفونی کننده دست و نحوه پیشگیری از آنها باید به مردم به ویژه کودکان خردسال آموزش داده شود.

 فواید چای سبز

9 فواید استفاده از چای سبز برای پوست و مو

خطر بوسیدن روی لب یک نوزاد

5 خطر بوسیدن روی لب یک نوزاد

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا