شوک بزرگ چینی‌ها به دنیای خودرو-فناوری

جمعه 27 مرداد 1396 فناوری

سرجیو مارکیونه، مدیر گروه فیات‌کرایسلر اتومبلیز (FCA) در چند سال گذشته به دنبال یک خریدار احتمالی یا شریک بزرگ تجاری برای ادغام کردن این گروه خودروسازی بوده است.

سرجیو مارکیونه، مدیر گروه فیات‌کرایسلر اتومبلیز (FCA) در چند سال گذشته به دنبال یک خریدار احتمالی یا شریک بزرگ تجاری برای ادغام کردن این گروه خودروسازی بوده است.

 

به گزارش خودرو نویس، هدف او پیدا کردن شخص یا گروهی است که بتواند هزینه‌های سرسام‌آور خودروسازی را با فیات‌کرایسلر شریک شود. اکنون به نظر می‌رسد چنین گروهی پیدا شده است. این گروه از حکمران این روزهای دنیای خودرو یعنی چین می‌آید.

 

شوک بزرگ چینی‌ها به دنیای خودرو 
خبرگزاری اتوموتیو نیوز به نقل از یک منبع نزدیک به مارکیونه نوشته است که یک شرکت خودروساز چینی بزرگ پیشنهاد خرید تمام یا بخشی از گروه FCA را به مارکیونه ارسال کرده است. هویت این خودروساز هنوز مشخص نیست اما از دانگ‌فنگ، جیلی، گریت‌وال یا گروه گوانگژو (GAC) به عنوان این خریدار احتمالی یاد شده است. البته به گفته این منبع، مارکیونه ارزش پیشنهاد دریافت‌شده را «بسیار پایین» عنوان کرده اما قطعا به آن فکر خواهد کرد.

منابع دیگری هم نوشته‌اند که چندین خودروساز چینی توانسته‌اند رضایت مارکیونه را برای گشودن مذاکره خرید احتمالی جلب کنند و مدیران FCA با حداقل یک خودروساز چینی که در این مورد هویت آن مشخص بوده (گریت‌وال)، جلسه رسمی و حضوری داشتند. در روزهای اخیر نیز، چندین نماینده چینی در دفتر مرکزی FCA در ایالت میشیگان دیده شده‌اند.

این اولین باری نیست که گروه FCA با یک خریدار احتمالی چینی دیدار داشته است. در ماه می 2016 نیز شایعه شده بود که گروه GAC به خرید سهم در گروه FCA علاقه‌منده بوده است. البته هر دو گروه بعدا چنین گزارشی را تکذیب کردند.

 

مارکیونه در سال‌های اخیر به فورد، جنرال‌موتورز، تویوتا و گروه فولکس‌واگن برای ادغام دو گروه روی آورده بود اما هر بار، چنین معامله‌ای منتفی شد. البته ماتیاس مولر، مدیر گروه فولکس‌واگن در مارچ گذشته گفته بود که آماده است یک بار دیگر با مارکیونه مذاکره کند.

 

 شوک بزرگ چینی‌ها به دنیای خودرو

دلیل اصلی علاقه چینی‌ها به خرید FCA، اصرار دولت چین برای گسترش دادن فعالیت شرکت‌ها و گروه‌های تجاری بزرگ این کشور به کشورهای غربی و خارج از آسیا است و بهترین اقدام برای چنین کاری، خرید برندهای بزرگ خارجی است. نمونه موفق این کار، جیلی است که توانست با خرید ولوو در دهه گذشته و خرید سهام در لوتوس و پروتون در اوایل امسال، این شرکت‌ها را احیا کند و فعالیت‌های خود را توسعه دهد.

 

شرکت تایرسازی پیرلی نیز در سال 2015 به یک شرکت مواد شیمیایی چینی فروخته شد. یک شرکت چینی می‌تواند با خرید فیات‌کرایسلر، دسترسی سریع و آسان به بازار ایالات متحده داشته باشد و همچنین، صاحب چندین برند موفق و سودآور مانند جیپ و رم خواهد شد.

البته هنوز معلوم نیست که کدام برندهای فیات‌کرایسلر در معامله احتمالی گنجانده می‌شوند اما منبع اتوموتیو نیوز معتقد است که برندهای ایتالیایی FCA یعنی آلفا رومئو و مازراتی مانند فراری در سال 2015، از کنترل فیات‌کرایسلر خارج خواهند شد. سهامدار اصلی و فعلی گروه FCA، شرکت سرمایه‌گذاری Exor است که توسط خانواده معروف آنیلی در ایتالیا کنترل می‌شود.

منبع : فرادید

افزایش ۱۸ درصدی تولید خودرو در کشور-فناوری

راهنمای خرید خودروی کارکرده جوان‌پسند!-فناوری

×

ارسال دیدگاه

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا