شورای رقابت اعلام کرد: آزاد سازی قیمت پژو 2008 و افزایش قیمت خودروهای داخلی – فناوری

سه‌شنبه 13 تیر 1396 فناوری

شورای رقابت مجوز افزایش قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی را برای اولین بار در سال جدید صادر کرد. رضا شیوا، رئیس شورای رقابت، امروز در جمع خبرنگاران به جزئیات این تصمیم پرداخت.

 در جلسه‌ای که دیروز شورای رقابت جهت بررسی قیمت خودروهای داخلی زیر ۴۵ میلیون تومان برگزار کرد، تصمیم بر این شد تا مجوز افزایش قیمت برای برخی از خودروهای پرتیراژ داخلی که به‌نوعی در بازار خودرو انحصاری هستند و رقیب جدی برای آن‌ها وجود ندارد، صادر شود. این شورا مصوب کرد که پراید و سمند به ترتیب حداکثر ۱.۵ و ۲.۷ درصد افزایش قیمت را تجربه کنند.

پس از جلسه شورای رقابت، برخی خودروها در بازار آزاد مانند پژو ۲۰۶ صندوق‌دار، تندر 90، دنا و وانت آریسان در واکنش به این خبر افزایش قیمت اندک و البته زودگذری را تجربه کردند.

سایپا پراید

اما امروز و پس از این تصمیم، رضا شیوا رئیس شورای رقابت با حضور در جمع خبرنگاران جزئیات بیشتری از این تصمیم را اعلام کرد. وی با اشاره به بحث‌های پیش‌آمده طی هفته‌های اخیر در مورد قیمت پژو 2008، اعلام کرد:

به علت ورود برخی رقبا، شورای ملی رقابت به بحث قیمت‌گذاری خودروهای پژو 2008, 301 و 508 به دلیل عدم انحصار در بازار ایران ورود پیدا نخواهد کرد.

وی با اعلام این نکته که وظیفه شورای رقابت قیمت‌گذاری نیست، بلکه تدوین و ابلاغ دستورالعمل قیمت‌گذاری است، به خبرنگاران گفت:

پس از بررسی مستندات ارائه‌شده توسط خودروسازان جهت کسب مجوز افزایش قیمت، این شورا تصمیم گرفت با توجه به نرخ تورم، سطح کیفی خودروها و میزان بهره‌وری قیمت‌گذاری جدید انجام شود. بر این اساس خانواده پراید و تیبا مجوز افزایش ۱.۵ درصدی قیمت را دریافت کردند. در خصوص دیگر محصولات سایپا یعنی پارس تندر و تندر ۹۰، میزان افزایش قیمت ۱.۵۷ درصد لحاظ شده است. برای محصولات ایران خودرو و خانواده پژو و سمند نیز متوسط افزایش قیمت، ۲.۶۹ درصد در نظر گرفته شده است.

رئیس شورای رقابت از آزادسازی قیمت سه خودروی پژو 2008، پژو 301 و پژو 508 خبر داد

رئیس شورای رقابت اعلام کرد که قیمت‌های ذکرشده سقف قیمت خودرو است و خودروسازان ملزم به این افزایش قیمت نیستند. وی معتقد است که شورا در بهبود شرایط قیمتی خودرو موفق عمل کرده است و عملا بازار حاشیه را از خودروهایی که تعیین قیمت شده حذف کرده است. به‌عنوان مثال تا پیش از ورود شورای رقابت به بحث قیمت‌گذاری خودرو، یک پراید از این دست به آن دست، ۵۰۰ هزار تومان حاشیه داشت.

پراید

شیوا در پاسخ به این سؤال که آیا خودروهای خارجی وارداتی نیز دچار انحصار شده است یا خیر، اذعان داشت:

به نظر من این بخش نیز دچار انحصار است؛ چرا که دو برند کیا و هیوندای به‌تنهایی بیش از ۸۰ درصد سهم واردات خودروها به داخل کشور را در اختیار دارند. اگرچه ادعا می‌شود که تعداد واردکنندگان خودرو بیش از چند ده نفر است اما مهم سهم بازار است. از این‌رو باید بحث قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی نیز مجددا در شورای رقابت مطرح شده و به بحث گذاشته شود. لذا کیا و هیوندای و البته در کنار آن‌ها تویوتا که سهم کمتری از بازار دارد نیز به‌عنوان واردکنندگان انحصاری به شمار می‌روند.

به نظر شما شورای رقابت تا چه میزان در ثبات بازار خودرو تأثیرگذار است؟ 


منبع : زومیت

اطلاعاتی از هدست واقعیت مجازی اکسینوس وی آر سامسونگ منتشر شد - فناوری

چگونه با کارکنان با استعداد رفتار کنیم - فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا