شناسایی کودک مبتلا به اوتیسم

چهارشنبه 15 دی 1400 سلامت
شناسایی کودک مبتلا به اوتیسم

شناسایی کودک مبتلا به اوتیسم

به دست آوردن اطلاعات و بررسی های معتبر و کارآمد، همانند داده های پرسشنامه PDQ-1، می تواند به پژوهشگران کمک کند تا شناسایی کودک مبتلا به اوتیسم انجام شود با مراجعه بهنگام، تشخیص به موقع، و پیگیری درمان فرزند مبتلا به اوتیسم خود می توانید آینده را از آن خود و فرزندتان سازید که تنها شرط ضروری آن آگاهی و پذیرش است.

اوتیسمبیماری اوتیسم

 

 

انجام یک آزمایش ساده و دودقیقه ای می تواند اختلال اوتیسم را در کودکان نوپا تشخیص دهد. درواقع پاسخ های والدین به این پرسشنامه می تواند این بیماری را به طور زودهنگام در کودکان مشخص سازد.پژوهشگران پرسشنامه ای جدید و دودقیقه ای را برای والدین کودکان نوپا طراحی و ایجاد کرده اند که با کمک آن متخصصین اطفال یا سایر مراقبین اصلی کودکان می توانند بیماری اوتیسم را در این کودکان تشخیص دهند. این تشخیص زودهنگام می تواند نقش حیاتی برای آینده کودکان ایفا کند.
به دست آوردن اطلاعات و بررسی های معتبر و کارآمد، همانند داده های پرسشنامه PDQ-1، می تواند به پژوهشگران کمک کند تا بیماری اوتیسم را در کودکان نوپا بهتر تشخیص داده و تعداد بیشتری از کودکانی که به این بیماری دچار شده و تازه اول راه هستند را تشخیص دهند.بر اساس اعلام محققان، پرسشنامه توسعه روان شناختی با علامت اختصاری (PDQ-1) درصد احتمال شناسایی درست اختلال طیفی اوتیسم (ASD) را تا هشتاد درصد افزایش می دهد.والتر زاهورودنی (Walter Zahorodny)، دانشیار دانشگاه راتگرز (Rutgers) در رابطه با این پرسشنامه جدید گفت: « به دست آوردن اطلاعات و بررسی های معتبر و کارآمد،همانند داده های پرسشنامه PDQ-1، می تواند به پژوهشگران کمک کند تا بیماری اوتیسم را در کودکان نوپا بهتر تشخیص داده و تعداد بیشتری از کودکانی که به این بیماری دچار شده و تازه اول راه هستند را شناسایی کنند.»

شناسایی کودک مبتلا به اوتیسم

شناسایی کودک مبتلا به اوتیسم

تشخیص اوتیسم

در این پژوهش ها 1959 کودک بین 18 تا 36 ماهه موردبررسی قرارگرفته اند. غربالگری این کودکان از طریق شبکۀ فعالیت های متداول کودکان انجام گرفت و هیچ مشکلی درزمینهٔ های توسعه ایجاد نشد.افرادی که در پرسشنامه PDQ-1 امتیاز کمتری دریافت کردند، بیشتر در معرض خطر اوتیسم قرار داشتند و ارزیابی های جامع توسعه ای را برای تعیین اینکه آیا در طیف این بیماری قرار دارند را دریافت کردند.به اعتقاد محققان، این آزمایش جدید غربالگری قادر است بیماری اوتیسم را به درستی در کودکان مختلف از همه جوامع اجتماعی و اقتصادی تشخیص داده و معرفی کند.

بعضی از سؤالات پرسشنامه غربالگری PDQ-1 برای والدین عبارت اند از:

آیا کودک به نقاط یا حرکات علاقه مند می شود و یا به آنها توجه نشان می دهد؟
آیا کودک به نام خود عکس العمل نشان داده و پاسخ می دهد؟
آیا کودک به بازی کودکانه ” دالی موشه” علاقه نشان داده و آن را دنبال می کند؟
آیا کودک صحبت کردن را با ادای کلمات آغاز کرده است؟
آیا کودک با دیگران ارتباط برقرار می کند؟
ابزار جدید می تواند یک جایگزین عملی برای فهرست اصلاح شده اوتیسم در کودکان نوپا و پیگیری آن باشد که نیاز به مصاحبه تلفنی علاوه بر غربالگری دارد. محققان بر این باورند که نتایج به دست آمده از روش جدید غربالگری بیماری اوتیسم بسیار امیدوارکننده بوده و مستلزم کاربرد و مطالعه وسیع است، درحالی که تشخیص زودهنگام بیماری اوتیسم چالش برانگیز است و هیچ روش رفتاری یا مشاهده ای برای همه کودکان نمی تواند قابل اعتماد باشد.

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله Developmental and Behavioral Pediatrics به چاپ رسیده و قابل دسترس است.

شناسایی کودک مبتلا به اوتیسم

شناسایی کودک مبتلا به اوتیسم

با روش های درمان بیماری اوتیسم آشنا شوید

بعد از اینکه توسط ارزیابی های مختلف روانپزشک و روانشناس، اوتیسم فرد شناخته شد. بهتر است بلافاصله پروسه درمان آغاز گردد. به خصوص اگر فرد در سنین پیش از ورود به مدرسه باشد؛ چرا که در سن بحرانی تری قرار دارد و البته پذیرش درمان در سنین پایین بیشتر است. در درمان اختلال اوتیسم بهتر است واژه های «پروسه درمانی» و یا «مجموعه ٔ درمانی» را به کار ببریم. زیرا از آنجایی که این اختلال در روند رشد فرد مبتلا اختلال ایجاد کرده و چند حیطه از کارکردهای فرد را دچار اختلال می کند، باید از جوانب مختلف نیز درمان گردد. بعلاوه اینکه این افراد دچار مشکلات خواب، مشکلات گوارشی و مشکلات تکانشی هستند، پس باید «دارو درمانی» بعنوان پایه و شرط اول درمان قرار گیرد. در کنار دارو درمانی، درمان های مکمل اعمال می گردد. درمان های مکمل مثل: رفتار درمانی، گفتار درمانی، یکپارچگی حسی، کار درمانی ذهنی و جسمی(در صورت لزوم )، بازی درمانی و موسیقی درمانی. همهٔ این درمان ها در کنار هم برای فرد مبتلا به اوتیسم لازم است و بسته به شدت و ضعف افراد مبتلا در میزان اختلال، این درمان ها به نوبه خود ارائه می گردد.نکته ٔ حائز اهمیت اینکه، درمان های مبتنی بر بهداشت روان فرد مبتلا و خانواده نیز باید در خلال درمان های دیگر، مورد توجه قرار گیرد. انجام مشاورات خانواده، زوجین، گروه درمانی، خانواده درمانی و… نیز از این نوع درمان ها هستند.
وقتی مغز مه آلود می‌شود

وقتی مغز مه آلود می‌شود!

تاثیر سرکه سیب در درمان سردرد

تاثیر سرکه سیب در درمان سردرد

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا