سی سالگی یک اعجوبه-فناوری

شنبه 31 تیر 1396 فناوری

اف40 حالا سی ساله شده و قیمت نمونه های سالم و سرحال آن در نمایشگاه های کلاسیک به بیش از 1 میلیون یورو سر می زند. این خودرو حد نهایی توان مهندسی فراری در ساخت یک مدل جاده ای اسپورت و البته آخرین محصول این شرکت ایتالیایی در زمان حیات انزو فراری موسس و مالک برند فراری بود.

فرادید| شاید مدیران فراری زمانی که خودروی یادبود 40 سالگی تاسیس محبوب ترین برند ایتالیا را می ساختند، هرگز به این موضوع فکر نمی کردند که اف 40 به یکی از بهترین خودروهای اسپورت تاریخ بدل شود.

 

به گزارش فرادید؛ اف40 حالا سی ساله شده و قیمت نمونه های سالم و سرحال آن در نمایشگاه های کلاسیک به بیش از 1 میلیون یورو می رسد. این خودرو حد نهایی توان مهندسی فراری در ساخت یک مدل جاده ای اسپورت و البته آخرین محصول این شرکت ایتالیایی در زمان حیات انزو فراری موسس و مالک برند فراری بود.

اف40 رقم زننده دوره جدیدی در تاریخ ابر خودروهای اسپورت بود و هم اکنون وقت آن است که دوباره از این محصول برجسته فراری یادی کنیم. فراری که این خودروی کوپه توربو را در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 میلادی برای مقابله با لامبورگینی کانتاش و پورشه 959 ساخت، امروز در 21 جولای به دلیل آنچه سی امین سالگرد معرفی این سوپراسپورت سرکش نامیده جشن می گیرد.

 

 سی سالگی یک اعجوبه

این جشن با حضور مقامات فراری در سیویک سنتر مارانللو که موزه محصولات فراری در آنجا واقع شده برگزار می گردد. وب سایت آمریکایی موتور1 به همین مناسبت ضمن ارائه گزارشی از وضعیت فنی و افتخارات اف40، آلبوم عکس جالبی را از این خودرو، مدیران وقت فراری و تصاویر رونمایی اف 40 در سال 1987 آماده کرده که دیدن آنها خالی از لطف نیست.

این کوپه دو درب دیفرانسیل عقب که از موتوری 9/2 لیتری، هشت سیلندر، دو توربو و 471 اسب بخاری که در بخش میانی محور عقب کار گذاشته شده بود سود می برد و به نوعی قدرتمندترین خودروی عصر خود به شمار می رفت. طول کلی بدنه به زحمت به 35/4 متر می رسید در حالی که وزن اف40 دقیقا 1369 کیلوگرم بود که همین عامل نسبت تقسیم وزن این فراری جسور را به کمتر از 3 کیلوگرم می رساند و عملکردی حیرت انگیز را رقم می زد.

اف 40 در پیست خودرویی سریع السیر و فرمان پذیر بود و بنا به نوشته مجلات معتبر حوزه خودرو، قادر بود در زمانی کمتر از 4 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.

 

سی سالگی یک اعجوبه 

با اینکه سرجیو پینین فارینا سر طراح مشهور ایتالیایی بر روند شکل گیری این خودرو نظارت مستقیم داشت اما طراح اصلی این ابر خودروی کلاسیک کسی جز لئوناردو فیوراوانتی مشهور نبود که خودروسازی را به صورت ارثی در خانواده مشهورش آموخته بود. این خودرو با طرحی آینده نگرانه ای که داشت پایه گذار سبک جدید طراحی بدنه خودروهای اسپورت شد و فراری بعدها در مدل تستاروزا، انزو و لافراری بازهم از این سبک استفاده کرد. استایل کلی اف40 در عصر خود بسیار پیشرو بود و فیوراوانتی با تکیه بر خطوط مستقیم و تیز سعی داشت صلابت و قدرت فراری را به خوبی در سیمای اف 40 جای دهد.

 

ساختار کلی مهندسی و فنی اف 40 نیز با الهام از مدل 288 جی تی او (288GTO) ساخته و پرداخته شد در حالی که اف 40 از یک جعبه دنده 5 سرعته دستی سود می برد.

 

سی سالگی یک اعجوبه 

 

قیمت این خودرو در سال ابتدایی فروش 400 هزار دلار معادل 840 هزار دلار در سال 2016 بود که همین عامل ارزش و اعتبار بالای مدل اف 40 را یادآور می شود. البته تولید تنها 1300 دستگاه از این خودروی در فاصله سال های 1987 تا 1992 نیز مزید بر علت شده تا امروز نمونه های مختلف اف 40 قیمتی بالغ بر 1 میلیون دلار داشته باشند. برنامه فراری البته محدودتر از این بود و بر مبنای اعلام کارخانه،  قرار بود تنها 400 دستگاه از مدل اف 40 ساخته شود اما عملکرد حیرت انگیز این کوپه ایتالیایی باعث شد تا کارخانه ظرفیت تولید را سه برابر کند.

 

سی سالگی یک اعجوبه 

 

منبع : فرادید

وقتی با "آلپا" پیچیده ترین جزئیات ساده می شوند! (+عکس)-فناوری

نمونه آزمایشی گوشی نوکیا 8 در تصاویر جدید فاش شد - فناوری

×

ارسال دیدگاه

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا