سیستم عامل Wear OS 3 چیست؟

شنبه 2 مرداد 1400 فناوری
سیستم عامل wear os

در اردیبهشت ماه سال 1400 گوگل در کنفرانس توسعه دهندگان سیستم عاملی را که مربوط به ساعتهای هوشمند بود را معرفی کرد در آن زمان نامی برای این سیستم عامل در نظر گرفته نشد تا اینکه در چند روز گذشته به صورت اختصاص نام آن را سیستم عامل wear OS 3 نامید. شاید دلیل عدم ذکر نام گوگل در آن به خاطر همکاری با شرکت سامسونگ است.

قرار است «گلکسی واچ ۴» و «گلکسی واچ ۴ کلاسیک»  از این سیستم عامل  پشتیبانی کنند. از طرفی ساعتهای «تیک واچ پرو ۳» و «تیک واچ E3» از شرکت «موبوی» قرار است  آپدیت Wear OS 3 را دریافت کنند.

افزون بر این، نسل جدید دستگاه‌های تولیدکننده آمریکایی «Fossil» که قرار است تا اواخر امسال معرفی شود، نیز  بروزرسانی Wear OS 3 را دریافت خواهند کرد اما به همراه این سیستم عامل عرضه نخواهند شد.فعلا لیست ساعت‌ هوشمندی که بروزرسانی سیستم عامل جدید گوگل را دریافت خواهند کرد به همین چند مورد محدود شده است. گوگل در سایت خود  عنوان می‌کند:

تجربه کاربران جزوء اولویت‌های اصلی ما محسوب می‌شود و به همین دلیل انتظار داریم برخی از کاربران همچنان استفاده از سیستم عامل فعلی را ترجیح دهند. بنابراین ما بروزرسانی جدید را به صورت انتخابی و براساس نظر کاربر برای دستگاه‌های واجد شرایط ارائه خواهیم کرد و انتظار داریم که از نیمه دوم ۲۰۲۲ بتوانیم بروزرسانی جدید را ارائه کنیم.

سیستم عامل Wear OS 3.0 تنها توسط «گوگل» توسعه پیدا نکرده و شرکت قدرتمند «سامسونگ» که تا به امروز ساعت‌های هوشمندش را با «تایزن» وارد بازار کرده هم در آن نقش داشته است. هفتمین  سال از انتشار سیستم عامل Wear OS هم می گذرد و هنوز Wear OS هنوز نتوانسته توفق زیادی در برابر اپل پیدا کند. در طول این سال‌ها برای اینکه بتواند با watchOS اپل رقابت کند، تغییرات زیادی داشته، با این حال Wear OS 3.0 بزرگترین تغییر آن در سال‌های اخیر است چرا که سامسونگ به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان ساعت هوشمند تصمیم گرفته در آن توسعه آن نقش داشته باشد.

دلیل عدم موفقیت Wear OS

Wear OS در سال‌های حضورش در بازار به موفقیت بزرگی دست پیدا نکرده که دلایل مختلفی برای آن وجود دارد، از عدم توسعه سیلیکون‌های ویژه و متنوع گرفته تا شکست گوگل برای جذب توسعه‌دهندگان.

در کنار این موارد، باید به نقش سامسونگ هم اشاره کنیم. بزرگترین تولیدکننده گوشی‌های هوشمند و یکی از بازیگران اصلی بازار ساعت‌های هوشمند به سراغ استفاده از سیستم عامل گوگل نرفت و تصمیم گرفت محصولاتش را با تایزن روانه بازار کند. اگرچه در ابتدا ساعت‌های هوشمند کره‌ای‌ها چندان محبوب نبودند، اما حالا عملکرد بسیار بهتری نسبت به روزهای اولشان دارند و جایگاهشان را در بازار پیدا کرده‌اند، بنابراین همکاری اخیر آن با گوگل اهمیت بالایی دارد.

با اینکه ساعت‌های هوشمند سامسونگ با گوشی‌های اندرویدی و حتی آیفون‌ها سازگار هستند، اما اغلب به عنوان  لوازم جانبی گلکسی‌ها محسوب می‌شوند.در حالی که سامسونگ در مقایسه با گوگل استراتژی بهتری برای بازار گجت‌های پوشیدنی دارند، هردو می‌دانند که به تنهایی نمی‌توانند اپل را شکست دهند.

آینده سیستم عامل wear os3

نسل آینده گلکسی واچ ظاهر و البته حسی مشابه با ساعت‌های هوشمند کنونی سامسونگ خواهد داشت.در حالی که این همکاری از نظر نرم افزاری به نفع سامسونگ تمام می‌شود و این کمپانی با توسعه‌دهندگان بیشتری همکاری خواهد کرد، گوگل هم می‌تواند موقعیت سیستم عاملش را در بازار بهتر کند.

از نظر فروش هم سامسونگ با رفتن به سراغ پلتفرم جدید، نه تنها ضرر خاصی نمی‌کند، بلکه شاید فروش این کمپانی هم افزایش پیدا کند و این فروش تنها مربوط به خود ساعت‌های هوشمند نمی‌شود. این احتمال وجود دارد که سیلیکون کره‌ای‌ها در گجت‌های پوشیدنی برندهای دیگر هم مورد استفاده قرار بگیرد، بنابراین فروش تراشه‌هایش هم بیشتر می‌شود.

البته از سوی دیگر گوگل هم بیکار نخواهد بود و تنها به اینکه سامسونگ سهم Wear OS را در بازار افزایش می‌دهد، بسنده نمی‌کند. این غول جستجوی اینترنتی روی پیکسل واچ کار می‌کند که البته شاید فیت‌بیت واچ هم شود. این ساعت هوشمند بدون توجه به نامش، احتمالا طراحی مشابه اسکرین شات‌های Wear OS 3.0 خواهد داشت.

گوگل با ایجاد یک پلتفرم جدید می‌تواند شروع تازه‌ای داشته باشد. در حال حاضر ویر یک فورک یا نسخه‌ای از اندروید ۹ پای است که از اواخر ۲۰۱۸ در بازار حضور دارد. حالا پلتفرم جدید، روح تازه‌ای به این محصولات می‌بخشد و با افزایش تقاضا برای آن‌ها، در کنار تولیدکنندگان ساعت‌های هوشمند، تامین‌کنندگان قطعات هم توجه ویژه‌ای به آن نشان خواهند داد.

 

عضویت در کلاب هاوس بدون دعوتنامه

عضویت در کلاب هاوس بدون دعوتنامه شد!

سونی A7 iii

معرفی دوربین عکاسی حرفه ای سونی A7 iii

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا