سیاره به تازگی کشف شده ممکن است در منظومه ای سه ستاره ای واقع شده باشد – فناوری

سه‌شنبه 12 دی 1396 فناوری

تیم بین ‌المللی از اخترشناسان موفق به کشف سیاره‌ ای خارج منظومه شمسی موسوم به مشتری داغ شده ‌اند که با سرعتی بالا به دور ستاره‌ی میزبان خود می چرخد.

این مشتری داغ جدید که KELT-21b نام‌گذاری شده است، بزرگ‌تر از مشتری است و در کمتر از چهار روز به دور ستاره‌ی میزبان خود می‌چرخد. مشتری‌های داغ سیارات بسیار داغ و بزرگی هستند که معمولا به سبب فاصله کم به ستاره میزبان خود دارای دمای سطح بسیار بالایی هستند. این سیارات بسیار بزرگ هستند، به این دلیل به‌راحتی می‌توانند مطالعه شوند و در نتیجه این امکان را به اخترشناسان می‌دهند که دانسته‌های خود از سیارات خارج از منظومه شمسی را بهبود بخشند و فرضیه‌های خود را به اثبات برسانند. این اخترشناسان نتایج یافته‌های پژوهش خود را در نشریه ی علمی آنلاین arXiv منتشر کرده‌اند.

سیاره‌ی KELT-21b با همکاری گروهی از اخترشناسان به سرپرستی مارشال سی جانسون از دانشگاه ایالتی اوهایو کشف شد. اخترشناسان از مجموعه تلسکوپ‌های رباتیک کلت یا تلسکوپ بسیار کوچک کیلودرجه (KELT) واقع در  ناحیه‌ی وینر آریزونا برای مشاهده سیاره‌ی KELT-21 بهره بردند. این کشف بخشی از پروژه‌ی کلت است، در این پروژه برخی سیارات خارج از منظومه‌ی شمسی که به دور ستارگانی درخشان می‌گردند، مورد بررسی قرار می‌گیرند.

سیاره‌ی KELT-21b

اخترشناسان از مجموعه تلسکوپ‌های رباتیک کلت (KELT) برای مشاهده سیاره‌ی KELT-21 بهره بردند

پژوهشگران تیم جانسون سیگنال‌های ترانزیتی منحنی نور سیاره‌ی را در اطلاعات جمع آوری شده تلسکوپ مورد استفاده خود مشاهده کردند. این پژوهشگران سپس با استفاده از سیگنال‌هایی که توسط رصدخانه Network KFUN به ثبت رسیده بود، داده های خود را تایید کردند.

همان‌طور که می‌دانید، بسیاری از کشفیات اخیر سیارات فراخورشیدی به وسیله‌ی روش گذر یا ترانزیت انجام می‌گیرد. پدیده‌ی گذر، هنگامی رخ می‌دهد که در آن سیاره مورد نظر از دید ناظر زمینی، از روی قرص ستاره‌ی میزبان خود عبور کند. بر اثر این گذر، میزانی از نور ستاره‌ی میزبان مسدود می‌شود و روشنایی ستاره تغییر می‌کند و چنانچه پژوهشگران در سنجش‌های فتومتری خود، قادر به مشاهده‌ی تغییر نوری در ستاره شوند، این تغییر نوری، می تواند دلیلی بر وجود یک سیاره در اطراف ستاره‌ی مورد نظر باشد.

در این پژوهش مشخص شد که سیاره‌ی KELT-21b، حدود ۱.۵۹ برابر غول گازی مشتری شعاع دارد، اما اندازه‌ی دقیق این سیاره هنوز نامشخص است. اخترشناسان تنها می‌توانند، به حدس بگویند که سیاره‌ی KELT-21b، به بزرگی حدود ۳.۹۱مشتری باشد. این مشتری داغ هر ۳.۶۱ روز یک‌بار به دور ستاره‌ی میزبان خود گردش می‌کند. همچنین دمای این سیاره‌ی به تازگی کشف شده ۲۰.۵۱ درجه‌ی کلوین است. همچنین، سیاره‌ی KELT-21b با سرعت بسیار بالایی حدود ۱۴۶ کیلومتر بر ثانیه به دور ستاره‌ی میزبان خود گردش می‌کند.

اخترشناسان می‌گویند، با توجه به اطلاعاتی که در اختیار دارند، سیاره‌ی KELT-21b نمونه‌ی دیگری از یک سیاره‌ی مشتری داغ است. مشتری‌های داغ، سیاراتی خارج از منظومه شمسی هستند که همچون غول‌های گازی منظومه‌ی شمسی ما هستند. دوره‌ی گردشی این سیارات حدود کمتر از ۱۰روز است. با توجه به اینکه، این مشتری‌های داغ با فاصله‌ی بسیار کمی از ستاره‌ی میزبان خود گردش می‌کنند، دارای دمای سطحی بسیار بالایی هستند. ستاره‌ی میزان این غول گازی، ستاره ای است که حدود ۱.۶ خورشید شعاع دارد و نزدیک ۴۶ درصد از خورشید ما بزرگ‌تر است. این ستاره حدود ۱.۶ میلیارد سال قدمت دارد و دارای دمایی حدود 7،600 درجه کلوین است.

مشاهدات تصویربرداری با وضوح بالای اخترشناسان نشان داده است که یک جفت ستاره با فاصله‌ای نزدیک به هم به دور ستاره‌ی میزبان (یک منظومه‌ی بالقوه سه ستاره‌ای) این سیاره‌ی KELT-21b می‌چرخند

جانسون و تیم پژوهشی‌اش اعلام کرده‌اند که هنوز نمی‌توانند به طور قطعی یافته‌های خود را تایید کنند، بنابراین نیاز به مشاهدات بیشتری است.  

پژوهشگران در پژوهش خود نوشتند:

مشاهدات تصویربرداری با وضوح بالای ما نشان داد که یک جفت ستاره با فاصله‌ای نزدیک به هم به دور ستاره‌ی میزبان این سیاره‌ می‌چرخند. با وجودی که با اطلاعات فعلی نمی‌توانیم، تایید کنیم که این دو ستاره ارتباطی به سیاره‌ی  KELT-21 دارند یا خیر، اما از لحاظ آماری به نظر نمی‌رسد، این دو ستاره بی‌ارتباط به سیاره‌ی فوق باشند.

اگر فرضیه فوق تایید شود، این بدان معنی است که سیاره‌ی KELT-21b یکی از معدود سیارات فراخورشیدی است (که تاکنون کشف شده) که در منظومه‌ی ستاره‌ای سه گانه واقع شده است.

 


منبع : زومیت

آغاز احتمالی تولید انبوه حافظه‌های GDDR6 از نیمه نخست سال ۲۰۱۸ - فناوری

رقابت تماشایی آئودی RS3 و RS7 در تیزر کریسمس - فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا