سوختگی و نقش تغذیه در ترمیم آن

پنج‌شنبه 2 دی 1400 سلامت
سوختگی

سوختگی درجات مختلف دارد و روند درمان آن می تواند طولانی و دردناک باشد. در هر حال داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از ویتامین C و زینک به ترمیم بافت ها کمک زیادی می کند. در این مطلب کوتاه به نقش تغذیه در بهبود روند سوختگی اشاره می کنیم.

سوختگی و نقش تغذیه در ترمیم آن

برای ترمیم بافت ها لازم است که فرد از رژیم غذایی متعادل و حاوی کالری، پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری برخوردار باشد. قربانیان سوختگی همچنین نیاز به جذب میزان زیادی مایعات، سدیم و پتاسیم دارند تا پوست آسیب دیده را ترمیم کنند. در غیر این صورت احتمال دهیدراته شدن بدن وجود دارد. سوختگی های درجه دو و سه با تاول و آسیب شدید بافت ها همراه هستند. این نوع سوختگی ها در معرض عفونت قرار دارند. بنابراین باید بیشتر دقت شود.

سوختگی

سوختگی

سوختگی از این ها بپرهیزید

برای افرادی که قادر به تغذیه هستند، باید رژیمی با میزان کالری، پروتئین و زینک(روی) بیشتر برای ترمیم بافت ها در نظر گرفته شود. زینک در ماهی های چرب و غذاهای دریایی و همچنین گوشت های کم چرب، مرغ، تخم مرغ، شیر، لوبیا، آجیل ها و غلات کامل وجود دارد

افرادی که دچار سوختگی می شوند باید میزان ویتامین C رژیم غذایی را افزایش دهند تا پوستشان در سلامت بهتری قرار بگیرد و از بروز عفونت پیشگیری شود. به همین منظور نیاز به مصرف مکمل وجود دارد. در این بین لازم است که از مصرف چای، قهوه و دیگر نوشیدنی های حاوی کافئین پرهیز شود. اثرات دیورتیک (ادرارآوری) این نوشیدنی ها باعث از بین رفتن مایعات بدن می شود. الکل نیز جزو ممنوعه های این رژیم است چون باعث دهیدراته شدن بدن شده و دستگاه ایمنی بدن را ضعیف می کند.

سوختگی

سوختگی

این ها را در الویت قرار دهید

  • مواد غذایی سرشار از پروتئین و زینک (روی) را در الویت قرار دهید تا بافت ها ترمیم شوند.
  • آب، آب مرغ، آب میوه ها و دیگر نوشیدنی های غیرالکلی برای ممانعت از کاهش آب بدن ضروری است.
  • میوه ها و سبزیجات تازه، سرشار از ویتامین C بوده و برای ترمیم و از بین بردن جای زخم لازم اند.
سوختگی

سوختگی

زینک و پروتئین بیشتر

بیمارانی که به دلیل سوختگی بستری می شوند معمولاً مایعات و آنتی بیوتیک (داخل سرم) دریافت می کنند.
افرادی که بیش از 20 درصد پوستشان دچار سوختگی می شود قادر به غذا خوردن نیستند و از طریق لوله تغذیه می کنند. این افراد باید روزانه 6 هزار کیلوکالری دریافت کنند که 350 گرم پروتئین است تا کاهش پلاسما در ناحیه سوختگی را جبران کند.

 

سوختگی

سوختگی

برای افرادی که قادر به تغذیه هستند، باید رژیمی با میزان کالری، پروتئین و زینک(روی) بیشتر برای ترمیم بافت ها در نظر گرفته شود. زینک در ماهی های چرب و غذاهای دریایی و همچنین گوشت های کم چرب، مرغ، تخم مرغ، شیر، لوبیا، آجیل ها و غلات کامل وجود دارد. این ماده معدنی برای ترمیم سوختگی و همچنین تحریک سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت ها ضروری است.

 

درمان‌ جوش

داشتن پوست زیبا

هورمون های بدن

عاداتی که هورمون های بدن را بهم می ریزند

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا