سلامت/فوایدآمارانت یا تاج خروس برای سلامتی

شنبه 30 مهر 1401 سلامت
فواید تاج خروس برای سلامتی

فواید تاج خروس برای سلامتی

سلامت:تاج خروس یکی از قدیمی ترین غلات مورد استفاده انسان است و شباهت زیادی به کینوا دارد. تاج خروس یک دانه کوچک به رنگ قهوه ای مایل به زرد شبیه به غلاتی مانند برنج و ذرت است.

آمارانت همچنین فاقد گلوتن است و اغلب به عنوان جایگزین گندم برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک و عدم تحمل استفاده می شود.

هم دانه‌ها و هم برگ‌های گیاه آمارانت توسط فرهنگ‌های مختلف به عنوان غلات یا سبزی استفاده می‌شود. همچنین به عنوان یک محصول مقدس در بسیاری از مراسم مذهبی و آیینی مورد استفاده قرار می گیرد.

کشورهای آفریقایی از برگ گل تاج خروس به عنوان دارو استفاده می کنند. در لهستان در پخت و افزودن پروتئین و چربی خوب به پاستا، نان و رشته فرنگی و در هند به عنوان سبزی و سالاد استفاده می شود.

 

مصرف گل تاج خروس مزایای زیر را برای سلامتی فراهم می کند.

 

فواید تاج خروس برای سلامتی

فواید تاج خروس برای سلامتی

 

1. از کبد محافظت می کند

آمارانت فعالیت محافظتی در سلول های کبد در برابر سموم ناشی از دارو (مانند پاراستامول) نشان می دهد.

علاوه بر این، روغن به‌دست‌آمده از دانه‌های آمارانت غشای سلولی کبد را تثبیت می‌کند و با حمایت از مسیرهای سم‌زدایی، مواد سمی را از بدن دفع می‌کند.

 

2. به مدیریت دیابت کمک می کند

استفاده از گل تاج خروس همچنین می تواند در مدیریت دیابت مفید باشد

برگ تاج خروس برای دیابت و عوارض مرتبط با آن مفید است.

در مطالعات حیوانی، مصرف برگ تاج خروس منجر به بهبود ترشح و حساسیت انسولین شد. این امر باعث کاهش سطح قند خون بعد از مصرف وعده های غذایی می شود.

برگ‌های آمارانت همچنین دارای ظرفیت آنتی اکسیدانی باورنکردنی هستند و در کاهش آسیب اکسیداتیو مرتبط با دیابت مفید هستند.

علاوه بر این، خاصیت ضد دیابتی تاج خروس به بهبود متابولیسم و ​​تعادل کلسیم در خون، کبد و کلیه ها کمک می کند، که معمولاً در دیابت مختل می شوند.

 

3. به کاهش سطح کلسترول کمک می کند

رژیم غذایی پرچرب به افزایش کلسترول در بدن کمک زیادی می کند. این می تواند منجر به بیماری های قلبی و چاقی شود و دیابت را پیچیده کند.

در یک مطالعه اخیر روی حیوانات، مصرف گل تاج خروس باعث کاهش سطح تری گلیسیرید و کلسترول کل در کبد موش ها شد. همچنین تنوع میکروارگانیسم های روده تحت تاثیر رژیم غذایی پرچرب را بهبود بخشید.

 

4. می تواند فشار خون را کاهش دهد

استفاده از گل تاج خروس می تواند به کاهش فشار خون کمک کند

تاج خروس به دلیل اثر کاهش فشار خون به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است. به ترکیبات پروتئینی خاصی کمک می کند که به عنوان عوامل ضد فشار خون عمل می کنند.

در مطالعات اخیر حیوانی، تاج خروس پتانسیل را به عنوان یک داروی قوی در برابر فشار خون بالا نشان داده است که فعالیت مشابهی با داروها نشان می دهد. این مطالعه استفاده از آن را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم برای قلب پیشنهاد کرد.

 

5. می تواند به عملکرد مغز کمک کند

تاج خروس علاوه بر فواید بسیاری که دارد، توانایی حمایت و بهبود سلامت و عملکرد مغز را نیز دارد.

اخیراً در مطالعه‌ای که بر روی موش‌های دارای حافظه ضعیف انجام شده است، مصرف مکمل گل تاج خروس به مدت 21 روز تمام پارامترهای حافظه و توجه را بهبود بخشیده است. همچنین فعالیت آنتی اکسیدان ها را در مغز افزایش داده و از آن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. این مطالعه پتانسیل تاج خروس را در درمان اختلال حافظه مرتبط با بیماری آلزایمر نشان داد.

 

6. اثرات ضد میکروبی را فراهم می کند

ترکیبات موجود در گل تاج خروس فعالیت ضد باکتریایی بالقوه ای را علیه E. coli نشان داده اند. در یک مطالعه، روغن گل تاج خروس در برابر کاندیدا آلبیکنس، باکتری که باعث عفونت دستگاه ادراری (UTI) می شود، مفید است.

 

7. آرتروز را تسکین می دهد

استفاده از گل تاج خروس برای افراد مبتلا به آرتریت مفید است

تاج خروس ممکن است برخی از فعالیت های ایمنی را تحت تاثیر قرار دهد. در یک مطالعه حیوانی، تاج خروس در تعدیل التهاب ناشی از کلاژن مانند آنچه در آرتریت روماتوئید مشاهده می شود، مفید بود.

 

8. از سلامت پوست و مو حمایت می کند

روغن دانه آمارانت در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست استفاده شده است. مغذی است و ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی آن از پیری زودرس پوست جلوگیری می کند.

در برخی از لوازم آرایشی، روغن گل تاج خروس به عنوان فیلتر UV استفاده می شود زیرا خاصیت محافظت از نور را نشان می دهد. این خاصیت همچنین آن را در محافظت از مو در برابر آسیب های خورشید و تقویت آن برای جلوگیری از ریزش مو مفید می کند.

 

9. دارای فعالیت ضد سرطانی بالقوه است

عصاره تاج خروس خاصیت ضد سرطانی دارد. می تواند از رشد و گسترش سلول های سرطانی جلوگیری کند.

 

فواید تاج خروس برای سلامتی

فواید تاج خروس برای سلامتی

حقایق تغذیه ای در مورد دانه های تاج خروس

برگ‌های آمارانت همچنین دارای 146 میکروگرم ویتامین A است که 16 درصد نیاز روزانه، 85 میکروگرم فولات و مقادیر بالایی ویتامین K با 1140 میکروگرم است.

حدود 100 گرم دانه تاج خروس پخته شده حاوی 102 کالری است که آن را غنی از انرژی می کند. 19 گرم کربوهیدرات، 3.8 گرم پروتئین و 2.1 گرم فیبر دارد.

در مقایسه با برگ‌ها، دانه آمارانت دارای ترکیب بسیار متفاوتی از ویتامین‌ها است. سرشار از ویتامین های B کمپلکس از جمله ویتامین های B1، B2، B3 و B6، فولات و ویتامین E است.

این غلات دارای تنوع غنی از مواد معدنی مانند 0.15 میلی گرم مس، 2.1 میلی گرم آهن، 65 میلی گرم منگنز، 148 میلی گرم فسفر، 135 میلی گرم پتاسیم و 5.5 سلنیوم هستند.

 

نحوه مصرف گل تاج خروس

از برگ های آمارانت می توان به عنوان یک ماده در سالاد، مخلفات، سوپ، سس پاستا یا غذاهای اصلی استفاده کرد. می توانید آن را با بخار پز، تفت دادن یا بلانچ کردن بپزید.

دانه های تاج خروس عمدتاً به عنوان آرد برای تهیه چندین نوع نان، نان تخت و ماکارونی استفاده می شود. روغن دانه آمارانت را می توان در پخت و پز، به عنوان سس سالاد، یا به عنوان رویه سوپ و سس استفاده کرد.

کلمه پایانی

آمارانت فواید زیادی برای سلامتی دارد و از برگ ها و دانه های آن (همچنین به عنوان غلات شناخته می شود) می توان به طور موثر در اشکال مختلف پخت و پز استفاده کرد.

با مشخصات غنی از مواد مغذی می تواند بدن را از آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت کند، در مدیریت بیماری های مزمن مانند دیابت و عوارض آن مفید است و حتی می تواند با از بین بردن سلول های سرطانی در پیشگیری از سرطان مفید باشد.

روغن استخراج شده از دانه گل تاج خروس برای حفظ سلامت پوست و تقویت رشد مو مفید است.

برگ‌های آمارانت را می‌توان به راحتی با بخارپز کردن، بلانچ کردن یا تفت دادن در رژیم غذایی سالم گنجاند، در حالی که دانه آن را می‌توان به عنوان آرد برای تهیه نان، ماکارونی و سایر محصولات پخته استفاده کرد.

موهای خشک

موهای خشک/7 درمان خانگی مفید برای موهای خشک

ریشه قاصدک

10 فواید ریشه قاصدک برای سلامتی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا